رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

سیدمرتضی مصطفوی در حاشیه حضور در پردیس سینمایی ملت و جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این جشنواره بستری ویژه نیز برای تبادل افکار و اندیشه‌هاست. کسانی که فرصت حضور در چنین جشنواره‌ای را از دست بدهند، فرصتی برای تعالی، رشد، همدلی و شناخت را از دست داده‌اند. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد […]

سیدمرتضی مصطفوی در حاشیه حضور در پردیس سینمایی ملت و جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: این جشنواره بستری ویژه نیز برای تبادل افکار و اندیشه‌هاست. کسانی که فرصت حضور در چنین جشنواره‌ای را از دست بدهند، فرصتی برای تعالی، رشد، همدلی و شناخت را از دست داده‌اند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، سید مرتضی مصطفوی فیلمنامه نویس و نویسنده با حضور در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: این رویداد امسال علی رغم اینکه در فضای مجازی هجمه‌های زیادی از سوی شبکه‌های معاند برای تحریم آن صورت گرفت اما همچنان مثل سال‌های گذشته با استقبال بی نظیری از سوی علاقه‌مندان و مردم مواجه شده است، به طوری که اکثر سالن‌ها پر از مخاطب هستند و تا جایی که بنده خود شاهد بودم آخر شب هم این روال ادامه داشت.
وی افزود: خوشبختانه فیلم‌های حاضر در جشنواره هم فیلم‌هایی هستند که از ساختار و محتوای  خوب و متنوعی برخوردارند و این نشانگر این است که ما در این دوره با فیلمسازان خلاق و با استعدادی مواجه هستیم که با فرم و محتوا آشنا هستند، اگرچه نواقصی هم هست که احتمالا از کم تجربه‌گی این فیلمسازان جوان نشات می‌گیرد.

این هنرمند ادامه داد: علت اصلی این بی‌تجربگی این است که متاسفانه سینما برای فیلم‌های کوتاه استقلالی قائل نیست، بلکه فیلم‌های کوتاه نقش زیربنایی را ایفا می‌‌کنند که روبنای آن فیلم‌های بلند و سینمایی هستند و این عرصه مسیری است که غایت و هدف آن رسیدن به فیلم‌های بلند و سینمایی است و فیلمسازان بعد از کسب تجربه رو به ساخت فیلم‌های سینمایی می‌آورند و به کلی از جهان فیلم‌های کوتاه فاصله می‌گیرند. شاید به همین خاطر است که پختگی لازم را در فیلم‌های کوتاه نمی‌بینیم در حالیکه در عرصه ادبیات اینچنین نیست. چنانکه نویسندگان بزرگی چون آنتوان چخوف تا پایان عمر داستان‌های کوتاه نوشتند و آثار بسیار ارزشمند و تأثیرگذاری را به جهان ادبیات ارائه دادند. حتی در عالم شعر و شاعری نیز می‌بینیم اینگونه بوده و شعرای بزرگی بمانند خیام که هنرشان در رباعی بوده نه در غزل یا قصیده، در بالاترین قله ادبیات و شعر ایستاده‌اند. به هر حال لازم است دست‌اندرکاران سینمایی کشور تدابیری بیاندیشند تا این اتفاق در عرصه فیلم کوتاه هم حل شود.

مصطفوی گفت: اصولا سینمای کوتاه نباید پلی باشد برای رسیدن به هدفی به نام سینمای بلند بلکه باید خود هدف باشد و به عنوان یک عرصه مستقل تلقی شود. جشنواره‌ها نیز در ذات فضایی برای دیدارها و همدلی‌ها و البته تبادل اندیشه و تجربه‌ها هستند. در میان جشنواره‌ها، جشنواره فیلم کوتاه تهران به دلیل فراگیری جغرافیایی و ارتباط با تمام فیلمسازان سراسر کشور جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان دارد و بستری ویژه نیز برای تبادل افکار و اندیشه‌هاست. کسانی که فرصت حضور در چنین جشنواره‌ای را از دست بدهند، خواسته یا ناخواسته فرصتی برای تعالی و رشد و همدلی و شناخت را از دست داده‌اند.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار