رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

به مناسبت پایان سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برخی از اتفاقات و نکات مرتبط با این رویداد را ازنظر می گذرانی: ۱. برگزاری جشنواره در موعد مقرر و در شرایطی که جامعه در یک ماه اخیر با التهاباتی همراه بوده یک تصمیم درست مدیریتی بود. چراکه اساساً جشنواره ها محلی برای گفتمان و […]

به مناسبت پایان سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران برخی از اتفاقات و نکات مرتبط با این رویداد را ازنظر می گذرانی:

۱. برگزاری جشنواره در موعد مقرر و در شرایطی که جامعه در یک ماه اخیر با التهاباتی همراه بوده یک تصمیم درست مدیریتی بود. چراکه اساساً جشنواره ها محلی برای گفتمان و ایجاد دیالوگ و شنیدن و گفتن اند و بستری مناسب برای ایجاد چند صدایی که می توانند بر جامعه نیز تاثیر گذار باشند یا از آن تاثیر بپذیرند.

۲. در این دوره با توجه به شعار و رویکرد مطرح شده از سوی دبیر جشنواره مبنی بر توجه ویژه به ژانر، شاهد طیف متنوعی از فیلم ها در گونه های مختلف از جنگ تا ملودرام، وحشت، سورئال و… بودیم که هر مخاطبی را با هر سلیقه ای در برمی گرفت.

۳.تنوع مضمونی آثار در این دوره علی رغم در نظر گرفتن تنوع ژانر توسط دبیرخانه به عنوان یک رویکرد، اما خوشبختانه تاثیری بر پرداخت مستقل فیلمسازان نداشت و در اکثریت قریب به اتفاق فیلم ها شاهد نگاه های متکثری در پرداخت مضمونی و حتی ساختاری آثاربودیم.

۴. از حیث اجرایی با جشنواره ای منضبط و آرام روبه رو بودیم و از جنبه های گرافیک محیطی و بصری شکلی وزین به چشم می آمد. علاوه بر نمایش فیلم ها، برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایشگاه کتاب و عکس از جمله برنامه های متناسب و موقرحاشیه جشنواره بود. (در دسترس نبودن جدول برنامه های جشنواره به صورت فیزیکی برای خبرنگاران از جمله کمبودهای این بخش محسوب می شد که با وجود توزیع در بین فیلمسازان، خبرنگاران از آن محروم ماندند.)

۵. با وجود “بین المللی” بودن جشنواره اما تعداد مهمانان و یا فیلمسازان خارجی که فیلمی در جشنواره دارند محدود است که در دوره های قبل نیز این موضوع مشهود و از جمله نقاط ضعف محسوب می گردد. به ویژه که بخش های جنبی نظیر کارگاه ها جهت انتقال دانش و تجارب طرف های خارجی و ایرانی دارای زمینه های بسیار مناسبی است و می توان از این ظرفیت در سطحی فراملی نیز بهره جست.

۶. باتوجه به اینکه بسیاری از علاقمندان به عرصه فیلمسازی و سینما در شهرستان ها و نقاطی خارج از مرکز (تهران) ساکن می باشند و امکان حضور و بهره مندی از برنامه های جشنواره در ایام برگزاری را نخواهند داشت؛ فراهم آوردن ساز و کاری جهت استفاده این افراد از رویداد مهم و مفیدی چون جشنواره فیلم کوتاه در اقصی نقاط کشور، امری ضروری است که فراهم نمودن امکان نمایش آثار در سایر استان ها و یا عرضه فیلم ها در قالب لوح فشرده و همچنین به کارگیری ظرفیت های نمایش آنلاین از جمله راهکارهای این امر بشمار می رود.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی 

عکس حاشیه یادداشت: سینماخانه / عرفان بیاتیان و ایمان غلامزاده

در همین زمینه بخوانید:

چند خط درباره چند فیلم چهارمین روز از جشنواره ۳۹ فیلم کوتاه

– چند خط درباره چند فیلم سومین روز از جشنواره ۳۹ فیلم کوتاه

–  چند خط درباره چند فیلم دومین روز از جشنواره ۳۹ فیلم کوتاه

–  نگاهی به دو فیلم کوتاه در سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

–  چند خط درباره چند فیلم اولین روز از جشنواره ۳۹ فیلم کوتاه

–  در اهمیت فیلم کوتاه

–  سینمای صنعتی یا صنعت سینما !؟

 

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار