رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
در دیدار رئیس سازمان سینمایی با مدیران و روسای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران مطرح شد؛

سینمای استان‌ها؛ رنگین کمان فرهنگی و آیینی

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با مدیران و روسای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران پای دغدغه‌ها و مسائل نشست. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس […]

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در دیدار با مدیران و روسای دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران پای دغدغه‌ها و مسائل نشست.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی، با مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیرسی ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و مدیران و روسای دفاتر انجمن در استان ها و شهرستان‌های مختلف امروز یکشنبه یکم آبان در سالن ۸ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: بسیار خوشحالم که فرصتی برای دیدار با همه مدیران دفاتر انجمن در شهرستان‌های مختلف فراهم شد. البته باید بگویم برای اولین بار سازمان سینمایی در این دوره سفرهای استانی خود را آغاز کرده و تاکنون ۱۳ سفر استانی را پشت سر گذاشته است. سعی ما این است که بتوانیم مشکلات استان‌ها را مرتفع کنیم. مشکلات عدیده ای در زمینه‌های مختلف، ساختمان، وضعیت استجاری و زیرساخت و تجهیزات آموزشی و غیره که گریبانگیر دفاتر سینمای جوان است. اما خوشبختانه اقدامات خوبی نیز تا امروز رخ داده است. تلاش ما این بوده تا استانداران نیز وارد این همراهی شده تا از ظرفیت آن‌ها نیز استفاده شود و قطعا این پیگیری‌ها به صورت جدی‌تر نیز ادامه می‌یابد.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: به دلیل اهمیت و جایگاه مراکز سینمای جوانان ایران با مساعدت و اهتمام معاون محترم رئیس جمهور و شخص وزیر در اولین جلسه شورای عالی سینما این مهم مورد بررسی قرار گرفت و برای تجهیز دفاتر انجمن در استان ها و شهرستان‌ها بودجه‌ های موثری درنظر گرفته شده و اعتباراتی هم برای تولید، تجهیز و نوسازی این مراکز پیش بینی شده که روز گذشته ابلاغ شده است. قطعا در کنار بخش‌های عرضه و سینماداری و تولید حرفه‌ای تقویت سینمای استانی از دغدغه های جدی ما است.

او درباره موضوع تولید بیان کرد: در موضوع تولید، دفاتر شهرستان‌ها باید پویاتر عمل کنند، سینمای استان‌ها باید حیات داشته و فعال باشند؛ وقتی از سینمای استانی حرف می زنیم منظور سینمای استان‌ با همه وجوه و مختصات فرهنگی، آیینی، زبانی و سبک زندگی و دغدغه مردم آن استان است. اگر این اتفاق رخ دهد، در نهایت ما به رنگین کمانی از اقلیم‌های مختلف در سینمای ایران چه در سینمای کوتاه و مستند و چه در سینمای بلند داستانی می‌رسیم.

به گفته وی، در چنین شرایطی آثار سینما از کلیشه‌ها و مضمون‌ها و فرم‌های همیشگی و تکراری نیز عبور می‌کند. منظورم این است که اگر یک استان مانند استان اصفهان فیلمی را می‌سازد، از عوامل تولید و بازیگران همین شهر استفاده کند، از مضمون و محتوایی بر اساس خصوصیات این استان در فیلمنامه‌ها استفاده شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره افزایش پنج سهمیه فیلم های سینمایی استان ها در سال های آتی خاطرنشان ساخت: البته این افزایش منوط به کیفیت خروجی فیلم هاست، توجه به رنگین کمان فرهنگی استان ها در تولیدات، احیای سینمای استانی بر اساس مختصات بومی و کیفیت و‌مضمون و محتوا و استانداردهای فنی و کیفی در این زمینه مهم و تعیین کننده است.

وی ادامه داد: وظیفه ماست که در کنار فیلمسازان موجود به کشف استعدادهای ناشناخته بپردازیم، سراغ موضوعات، مضامین و مکان ها و میراث مشخص به صورت تکراری نرویم.

خزاعی با بیان اینکه دفتر سینمای جوان را به پایگاهی عظیم و یک پاتوق راهبردی تبدیل کنید اضافه کرد: در راستای سیاست حمایتی از سینمای استان ها، از سال آینده حداقل ده دفتر سینمای جوان با شاخص استعدادیابی و شایسته محوری آموزش رایگان ارائه خواهند داد.

رئیس سازمان سینمایی کشور، با تاکید بر ضرورت ارتباط با هنرمندان، کشف استعداد، پرهیز از پشت میزنشینی، اهتمام ویژه به تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص تصریح کرد: مراکز سینمای جوان کشور به مدیران جهادی و عملگرا نیاز دارد تا برای حل مشکلات سینماگران استانی تلاش کنند. منابع و حمایت های سازمان سینمایی متعلق به همه کسانی است که به عزت و اقتدار کشور و منافع ملی احترام بگذارند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر درجه بندی دفاتر انجمن و ضریب دهی به میزان حمایت‌ها بر اساس شاخص‌های عملکرد تاکید و بیان کرد: دولت و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نگاه جدی به استان‌ها و مناطق مختلف کشور دارند و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تقاضا داریم برای ارتقا و توسعه سینمای استانی حمایت جدی تری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار