رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای؛ معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: ما طی ۴۷ روز گذشته با حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات جعلی و دروغ مواجه شدیم که در جهت مدیریت افکار عمومی پخش شده‌اند. پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام شده نشان داده ما طی این دوران در هر ۱۰۰ […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور رسانه ای؛ معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: ما طی ۴۷ روز گذشته با حجم بی‌سابقه‌ای از اطلاعات جعلی و دروغ مواجه شدیم که در جهت مدیریت افکار عمومی پخش شده‌اند. پژوهش‌ها و بررسی‌های انجام شده نشان داده ما طی این دوران در هر ۱۰۰ ثانیه یک خبر دروغ داشتیم.

نصیری ادامه داد: همچنین تحقیقات بر روی پنج شبکه خبری ایرانی زبان خارج مانند ایران اینترنشنال و صدای آمریکا نشان داده‌ از بین ۶۷۸۱۳ محتوای منتشر شده از این شبکه‌ها بیش از ۳۰ هزار مورد از آن‌ها دروغ بوده است. این یعنی بیش از نصف اخبار منتشر شده توسط این شبکه‌ها جعل، بزرگ‌نمایی، تحریف و وارانه‌سازی شده است.

وی افزود: پیش از این اتفاقات و در دوران کرونا ما با حجم گسترده‌ای از اخبار جعلی مواجه شدیم اما این میزان از اطلاعات گمراه کننده بی‌سابقه بود و تاثیرات مخربی داشت.

او اظهار داشت: اخبار جعلی تنها در کشور ما صورت نمی‌گیرد و این مسئله رایج است؛ به طوری که ما در دوران انتخابات آمریکا شاهد آن بودیم که به دنبال اخبار جعلی دونالد ترامپ را از شبکه‌های اجتماعی حذف کردند و حق فعالیت را به او ندادند.

مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای گفت: مخاطبان باید برای صحت‌سنجی اخباری که امروز در کشور توسط شبکه‌های غیر ایرانی پخش می‌شوند باید تلاش بیشتری کنند و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. طی این دوران ما به صورت متعدد تصاویری را مشاهده کردیم که توسط فناوری‌ها دستکاری شده‌اند تا اذهان عمومی را تشویش کنند.

نصیری اظهار کرد: به طور کلی خوانش اخبار مانند مصرف شکر برای بدن است؛ همانطور که شکر زیاد موجب ابتدا به دیابت می‌شود، اخبار نیز آسیب جدی به مغز و روان افراد وارد می‌کند.

او ادامه داد: واژه‌ای تحت عنوان سر سازی افکار عمومی وجود دارد که حساسیت افکار عمومی را کاهش می‌دهد تا مخاطب از اخبار منفی دیگر عبور کند و به آن‌ها توجهی نداشته باشد.

گفتنی است؛ «سلام تهران» برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی است که هر روز صبح ساعت ۸ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره «سلام‌ تهران» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @Salamtehrantv5 بارگذاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار