رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور سانه ای؛ لیلا وصالی، کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: به طور کلی ۲۱ مهارت در حوزه سواد رسانه‌ای وجود دارد؛ برای تشخصی زات و ماهیت مشخص رسانه‌ها پنج نکته وجود دارد که با دانستن آن‌ها به سادگی متوجه مفهوم رسانه‌ها می‌شویم. اولین مفهوم آن است که بدانیم تمامی […]

به گزارش سینماخانه و به نقل از مشاور سانه ای؛ لیلا وصالی، کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: به طور کلی ۲۱ مهارت در حوزه سواد رسانه‌ای وجود دارد؛ برای تشخصی زات و ماهیت مشخص رسانه‌ها پنج نکته وجود دارد که با دانستن آن‌ها به سادگی متوجه مفهوم رسانه‌ها می‌شویم. اولین مفهوم آن است که بدانیم تمامی محتوا‌های رسانه‌ای ساختگی هستند.

وصالی ادامه داد: ساختگی بودن اساسا به معنای دروغ بودن نیست بلکه یعنی ساختار آن با هدف بوده و رسانه سعی داشته منظور خود را در قالب آن محتوا به بینندگان انتقال دهد. رسانه‌ها برای انجام این کار طراحی‌های متفاوتی را انجام می‌دهند و ساختار آن را بر اساس اهداف خود پیش می‌برند. برای مثال در یک مستند بر اساس ترجیحات رسانه پوشش دهنده ما یا زندگی یک حیوان شکارچی را مشاهده می‌کنیم یا زندگی حیوانی که شکار می‌شود.

وی افزود: ما بسیاری از اوقات تصور می‌کنیم داشتن یک ویدئو در کنار خبر نشانه از صحت آن است و مشخص می‌کند آن خبر کاملا حقیقت دارد؛ اما به طور کلی با چند ترفند ساده می‌شود ذهن مخاطب را کنترل کرد و به آن جهت داد. رسانه‌ها با تغییر زاویه و نمای دوربین یا حتی رنگبندی محیط مفهوم مورد نظرشان را به مخاطب انتقال می‌دهند.

او اظهار داشت: ما باید بدانیم که تمامی پیام‌های رسانه‌ای ساختگی هستند و اهداف متفاوتی پشت آن‌ها وجود دارد. به دنبال این مسئله باید بدانیم اخبار منتشر شده از شبکه‌های مختلف قطعا با توجه به جهت فکری آن‌ شبکه ساخته شده است. ما همچنین باید بدانیم تمامی پیام‌های رسانه‌ای شامل ارزش‌ها و ناهنجاری هستند که در ذهن سازنده وجود داشته است؛ در نتیجه ما با دقت به ساختار خبر می‌توانیم متوجه ارزش‌ها و طرز تفکر سازنده آن شویم.

کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: نکته دیگر آن است که هر رسانه‌ای ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد؛ برای مثال رادیو، تلویزیون و فضای مجازی هر کدام به نوع خود تاثیراتی بر ذهن ما می‌گذارند. برای مثال تلویزیون حس خوبی به ما می‌دهد چرا که ما از دیدن تصاویر داخل آن لذت می‌بریم اما از طرف دیگر رادیو به ما اجازه خیال‌پردازی می‌دهد و در نتیجه ما آزادانه‌تر در تفکرات خود وقت می‌گذرانیم.

وصالی ادامه داد: همچنین دیدن فیلم در سینما و تلویزیون بسیار متفاوت است چرا که مخاطب سینما به صورت متمرکزتری فیلم را مشاهده می‌کند. به دنبال این مسئله سازندگان فیلم‌های سینمایی تمرکز بیشتری بر روی مفاهیم پروژه‌های خود دارند.

وی افزود: به طور کلی رسانه درک مبتنی بر مهارت است؛ ما در ابتدا اطلاعات را کسب می‌کنیم و با توجه به مهارتمان متوجه می‌شویم منظور هر رسانه چیست و سازنده‌های آن انتظار انتقال چه مفهومی را داشته‌اند. تمامی پیام‌های رسانه‌ای دارای هدف هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها بدون هدف منتشر نمی‌شوند. فردی که پیام‌های خود را منتشر می‌کند سعی دارد حرف‌های خود را به دیگران انتقال دهد و به همین دلیل زمان قابل‌ توجهی را صرف جهت دادن به آن می‌کند.

او اظهار داشت: زمانی که ما بدانیم یک خبر هدفمند است می‌توانیم از نیت پشت تمامی خبرها با توجه به منتشر کننده آن‌ها متوجه شویم. تمامی پیام‌های رسانه‌ای نوعی از ارزش را به سبک زندگی ما منتقل می‌کنند و ما باید به این مسائل آگاه باشیم تا متوجه شویم جایگاه آن رسانه چیست و چه اهدافی دارد.

کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: مردم همچنین از یک پیام یکسان برداشت‌های متفاوتی دارند که با توجه به تجربیات و دانش آن‌ها تغییر می‌کنند. به طور کلی سازنده پیام‌ها سعی دارند بر اساس اهداف خود به ذهنیت افراد جهت دهند اما از آنجایی که باورها و موقعیت مردم متفاوت است هر موضوع تاثیر متفاوتی داشته باشد.

گفتنی است؛ «سلام تهران» برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی است که هر روز صبح ساعت ۸ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره «سلام‌ تهران» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @Salamtehrantv5 بارگذاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار