رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

«رادیو نما» در سال ۹۵ امکانی را برای مخاطبان بوجود آورد تا از طریق تصویر، رادیو را هم دنبال کنند و حالا بناست از این مزیت برای ناشنوایان بیشتر بهره‌برداری شود. رادیو نما اولین‌بار در آبان ماه سال ۹۵ به صورت آزمایشی شروع به کار کرد و تا الان ۷ سال از فعالیت این پدیده […]

«رادیو نما» در سال ۹۵ امکانی را برای مخاطبان بوجود آورد تا از طریق تصویر، رادیو را هم دنبال کنند و حالا بناست از این مزیت برای ناشنوایان بیشتر بهره‌برداری شود.

رادیو نما اولین‌بار در آبان ماه سال ۹۵ به صورت آزمایشی شروع به کار کرد و تا الان ۷ سال از فعالیت این پدیده نوظهور می‌گذرد. اکنون از ۱۹ شبکه رادیونما پشتیبانی می‌شود و حالا این امکان تصویری، زیرنویس‌ها و تصاویری را برای ناشنوایان نیز دسترسی خواهد داد.

وحید اسدی مشاور معاون صدا و مدیر رادیو مستند در سخنانی درباره فعالیت رادیو نما بیان کرد: رادیو نما متشکل از صدای رادیو به همراه مجموعه‌ای از تصاویر است که روی گیرنده دیجیتال و فضای مجازی قابل دریافت است. نقش رادیو نما، به عنوان رسانه مکمل برنامه‌های رادیویی و همگامی با آنتن زنده برای تصویرسازی و ارائه اطلاعات تکمیلی و جانبی از محتوای در حال پخش است.

دبیر علمی دومین جشنواره پژواک رادیو تصریح کرد: ارائه محتوای متنی، معرفی راه‌های ارتباطی، ارائه تصاویر مرتبط با برنامه‌ها، ارائه کنداکتور روزانه و ماهانه هر شبکه، مسیر دهی مخاطب به فضای مجازی اختصاصی هر شبکه و دیگر درگاه‌های ایجاد شده از وظایف رادیو نماست.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رادیو همچنان مخاطب خاص خود را در رده‌های سنی مختلف حفظ کرده است، رادیو نما بستری بصری برای ارائه محتوای بهینه و اطلاعات تکمیلی در کنار صدای آنتن رادیو تبدیل شده است.

اسدی درباره اینکه تا چه میزان قرار است از این مدل رسانه‌ای بهره برداری شود توضیح داد: رادیو نما می‌تواند در سال‌های آینده در صورت تعیین چشم‌انداز و اهداف کارشناسی شده به یک رسانه استراتژیک تبدیل شود. رسانه‌ای پویا، تعاملی، الگو ساز، مبین الگوی زندگی و تفکر ایرانی اسلامی و همگام با فناوری‌های نوین و همسطح رسانه‌های موفق دنیا در حوزه برودبند شناخته شود.

وی به امتیاز این پدیده برای ناشنوایان اشاره و عنوان کرد: این بستر می‌تواند به عنوان اولین رسانه‌ای که رادیو را برای ناشنوایان ارائه می‌دهد معرفی شود. آموزش از جمله فعالیت‌هایی است که با توجه با ساختار رادیو نما می‌تواند در آینده جایگاه ویژه ای پیدا کند.

پشتیبانی ۱۹ شبکه رادیو نما

همچنین مهدی حسینی مدیر پشتیبانی فنی رادیو نما و سرپرست فنی تولید در سخنانی گفت: رادیو نما پدیده نوظهوری است که می‌کوشد نظر مخاطبین بیشتری را به رادیو جلب کند. در واقع این بستر پدیده‌ای نوپاست که برخی از رسانه‌ها سعی کردند از فضای آن برای گسترش مخاطبانشان استفاده کنند.

وی درباره امکان فضای بیشتر رشد در رادیونمای هر شبکه توضیح داد: با توجه به استقبال مخاطبین از رادیو نما حوزه فنی بر آن شد تا امکانات بیشتری را برای مخاطبان از جمله درج زیرنویس و ایجاد بستر تعاملی فراهم کند.

حسینی اضافه کرد: در رادیو نما شبکه‌های رادیویی با استفاده از عکس‌های فشرده و کم‌حجم و با حفظ کیفیت علاوه بر ارتباط صوتی یک ارتباط تصویری نیز با مخاطب خود ایجاد کرده‌اند و شنونده را از موضوع در حال پخش آگاه‌تر می‌کنند. امروز پخش تصویر به همراه صدا در شبکه‌های رادیویی دیجیتال مرسوم شده و گاهی استفاده از دوربین در استودیوهای رادیویی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اولین پخش رادیو نما در آبان ۹۵ گفت: رادیو نما با پخش تصویری از رادیو جوان، رادیو ایران و رادیو آوا و قرآن به صورت آزمایشی آغاز به کارکرد و در دی‌ماه ۹۵ با پخش رادیو نمای جوان به طور رسمی افتتاح شد و اداره کل فنی صدا در حال حاضر ۱۹ شبکه رادیو نما را به‌صورت شبانه‌روزی پشتیبانی می‌کند.

حسینی یادآور شد: از اتفاقات خوبی که در این حوزه افتاده‌است می‌توان به پخش و پوشش حداکثری رادیو نمای شبکه‌های رادیویی در سراسر کشور اشاره کرد و یکی از افتخارات ما در این حوزه راه‌اندازی رادیو نمای ترتیل است که به‌صورت شبانه‌روزی و با همکاری کارشناسان فنی، صدای ترتیل قرآن کریم هم‌زمان با تصاویر آیات مربوطه پخش می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از یک جزء قرآن کریم به‌صورت صوتی و تصویری بهرمند شوند.

وی در پایان گفت: رادیو نما در صورت آماده شدن زیرساخت‌های لازم امکاناتی را در راستای بهره‌مندی ناشنوایان از برنامه‌هایی که قابلیت داشته باشند، فراهم خواهد کرد.

مخاطبان محترم در تهران می‌توانند از طریق گیرنده‌های دیجیتال DVB-T، روی فرکانس ۶۵۰ مگا هرتز، کانال ۴۳ و شهرستان‌ها گیرنده دیجیتال DVB-T ۲ و فرکانس و کانال اعلامی از سوی روابط عمومی مراکز استان‌ها، شبکه‌های رادیو نما را دریافت کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار