رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شانگهای یک پیمان منطقه‌ای با رویکرد امنیتی، نظامی و اقتصادی است که در بین ۱۲ کشور صورت گرفته و کشورهای بسیار دیگری در صف انتظار ورود به این پیمان هستند. کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه و کامبوج جزو مواردی هستند که تمایل خود را برای بستن این […]

ابوالفضل ظهره وند، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شانگهای یک پیمان منطقه‌ای با رویکرد امنیتی، نظامی و اقتصادی است که در بین ۱۲ کشور صورت گرفته و کشورهای بسیار دیگری در صف انتظار ورود به این پیمان هستند. کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه و کامبوج جزو مواردی هستند که تمایل خود را برای بستن این پیمان نشان داده‌اند.

ظهره وند ادامه داد: بخش بزرگی از جی‌دی‌پی جهان در این منطقه قرار دارد، بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده انرژی در اینجا است، برخی از بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای مانند چین، روسیه و پاکستان نیز همین‌جا حضور دارند. همچنین حجم تجارت در این منطقه بسیار است که خارج از حوزه اروپا و آمریکا به حساب می‌آید، به دنبال این مسائل ما بهترین موقعیت را داریم تا بتوانیم تحریم‌ها را به کلی خنثی کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم در بازار شکل گرفته نقش بسیار خوبی را ایفا کنیم؛ با وجود این که اکنون بخش کوچکی از این بازار را در اختیار داریم اما با توجه به بخشش‌های مالیاتی که با عضویت در پیمان شانگهای به دست می‌آوریم می‌توانیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. این پیمان بازار بسیار مناسبی برای نیروی کار ما شکل می‌دهد و متخصصان می‌توانند در حوزه‌های مختلف ایفای نقش کنند. در کنار تمامی این مسائل، ایران موقعیت ژئوترانزیتی دارد که باعث می‌شود بسیاری از کشورهای پیمان شانگهای بتوانند از خطوط مسیرهای ایران استفاده کنند و به آب‌های گرم برسند.

او اظهار داشت: بخش عمده این مسئله برمی‌گردد به توان مدیریتی ما که بتوانیم از طریق روابط دیپلماتیک و مدیریت کلان اقتصادی کشور از این فرصت‌های پیش آمده استفاده کنیم و به سرعت شرایط را تغییر دهیم. این بازار بسیار نزدیک است و ما راه‌های بسیاری برای حضور در بازار پیدا می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: این پیمان از لحاظ امنیتی نیز بسیار اهمیت دارد چرا که ایران نقش قدرت منطقه در مبارزه با تروریسم را بازی می‌کند. این پرچم‌داری باعث شد تا کشورهایی مانند چین و روسیه به راحتی عضویت ایران را بپذیرند.

ظهره‌وند ادامه داد: بزرگ‌ترین عاملی که سبب عمق‌دهی به ظرفیت‌های ایران و نفوذ آن بوده، گفتمان جمهوری اسلامی است؛ کشورهایی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدارشان با بسیجی‌ها به آن‌ها اشاره کردند شامل مواردی همچون سومالی می‌شد. این کشور از نظر موقعیت استراتژیکی فوق‌العاده برخوردار است؛ آمریکایی‌ها در گذشته بزرگ‌ترین پایگاه منطقه را در سومالی داشتند، از طرف دیگر سودان نیز منطقه بسیار مهمی است که دروازه ورود به آفریقا به حساب می‌آید.

او اظهار کرد: جریان‌های حاضر در سودان بسیار به ارزش‌های ایران نزدیک بودند؛ با این حال اکنون ما شاهد آن هستیم که دو کشور سودان و سومالی با مشکلات بسیاری مواحه هستند چرا که کشورهای غربی، جنوب سودان را تجزیه کردند و پایگاه‌های الشباب در سومالی ایجاد کردند.

وی افزود: ایران در ابتدا در با این دو کشور روابط دیپلماتیک داشت و به همین دلیل آن‌ها ارادت خود را به کشور ما نشان می‌دادند. همین ارادت نشان دادن از سوی این کشورها باعث ایجاد وحشت در آمریکا و کشورهای غربی شد که با گذر زمان منجر به دخالت آن‌ها شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: قذافی نیز تلاش‌های بسیاری برای کشور خود انجام داده بود و در تلاش بود انقلابی سبز را پیاده‌سازی کند اما دخالت غرب باعث شد تا این کشور نیز با چالش‌های بسیاری مواجه شود که اکنون دیگر قابل جبران نیست. قذافی نیز از کسانی بود که به ایران بسیار نزدیک بود و در شرایط مختلف ارادت خود را نشان داده بود.

ظهره‌وند اظهار کرد: کشورهای غربی همواره چنین رفتارهایی را ادامه داده‌اند و خواستند تا به کشورهای هم مسیر با ایران آسیب برسانند، حتی حمله به عراق و افغانستان نیز با هدف رسیدن به ایران صورت گرفت. خوشبختانه ایران این درایت را داشت تا نقش خود را در منطقه ایفا کند و توانست با کمک حاج قاسم سلیمانی در کشورهای مختلف با مبارزه با آمریکا مبارزه کنند و جریانات فعالیت آن‌ها را بشکنند.

وی افزود: اکنون ایران ژئوپلوتیک منطقه را حفظ کرده و ثبات را به این نقطه آورده است؛ به دنبال این مسئله کشورهای غربی اکنون در تلاش هستند تا با جنگ نرم به ایران آسیب برسانند چرا که می‌دانند اگر ایران به همین صورت پیش برود دیگر آمریکا نمی‌تواند به صورت قدرت یک طرفه باشد.

او ادامه داد: اکنون با شکلگیری پیمان شانگهای و رشد قدرت‌های نوظهور آمریکا و غرب دچار مشکل شده‌اند و تغییرات در حال شکلگیری هستند. ما باید بتوانیم ظرفیت‌های داخلی را نوسازی کنیم و شیوه حکمرانی متناسب با تغییرات را پیش ببریم. اکنون در دوره گذار قرار داریم و ایران باید بتواند در این زمان حکمرانی تراز را انجام دهد و موقعیت شایسته‌ای را شکل دهد.

وی اظهار داشت: حمله ترکیه به گروه پ‌ک‌ک پاسخ‌گویی برای انفجار اخیر در ترکیه بود که شش کشته به جای گذاشت. مردم ترکیه نیز به دنبال این مسئله از اقدامات ادوغان حمایت کرده‌اند. اهداف ترکیه برای حمله به کرد‌ها به دو دلیل ژئوپلوتیکی و امنیت ملی است.

گفتنی است؛ «سلام تهران» برنامه‌ای صبحگاهی به تهیه کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی است که هر روز صبح ساعت ۸ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره «سلام‌ تهران» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @Salamtehrantv5 بارگذاری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار