به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، الله کرم رضایی زاده، درباره تازه‌ترین همکاری‌اش با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: این روزها مشغول ساخت مستند «عشق را باید زیر باران جست» هستم که پرتره‌ای از کریستین برومبژه، ایران شناس فرانسوی است. او پیش از انقلاب برای طرح پایان‌نامه دانشگاهی‌اش به ایران سفر می‌کند و این سفر سرآغاز مسیر ایران‌شناسی او می‌شود.
این مستندساز ادامه داد: برومبژه حدود سی سال در ایران زندگی کرده است. او از مختصات جامعه‌شناسی و مردم شناسی گیلان به ویژه در حوزه مسکن و معماری و خوراک اطلاعات خوبی دارد. جالب است بدانید که او کسی بود که در به تصویب رساندن طرح «رشت، شهر خلاق غذا» را در سازمان یونسکو از افراد تاثیرگذار بوده و می‌توان گفت که با تحقیق و پژوهش‌هایی که داشته کشور ایران و استان گیلان را به سراسر دنیا معرفی کرده است.
رضایی زاده گفت: از آن‌جایی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خانه دوم مستندسازان به حساب می‌آید، هنگامی که تصمیم به ساخت این اثر گرفتم. طرحم را به مرکز ارائه داده و با شرکت در جلسه پیچینگ توانستم توجه مرکز را برای همکاری جلب کنم. باید بگویم که این چهارمین همکاری من با مرکز به حساب می‌آید.
این مستندساز درباره آخرین وضعیت اکران «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» که تاریخچه باشگاه فوتبال ملوان و علاقه مندی هواداران به این تیم را به تصویر می‌کشد گفت: «این مستند پیش از شیوع ویروس کرونا در گروه هنر و تجربه در نوبت اکران قرار داشت. اما با شیوع این ویروس و تغییر و تحولاتی که در گروه هنر و تجربه رقم خورد اکران این اثر تا آبان ماه امسال به تعویق افتاد تا «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» همزمان با برگزاری جام جهانی اکران شود. شاید جالب باشد که بدانید تعدادی از بازیکنان امروز تیم ملی، مسیر حرفه‌ای خود را از همین باشگاه ملوان شروع کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان از غفور جهانی، زنده یاد سیروس قایقران، سید جلال حسینی، پژمان نوری، صادق محرمی، سعید عزت‌اللهی نام برد.
وی ادامه داد: البته باید بگویم که متاسفانه این اثر مورد اقبال مخاطبان واقع نشد. زیرا این روزها سینمارو ها کم شده اند و مردم علاقه زیادی به سینما رفتن از خود نشان نمی‌دهند. از همین رو برای اکران در گیلان دست نگه داشتیم و تصمیم گرفتیم تا پس از اتمام بازی‌های جام‌جهانی در استان گیلان و همینطور بندر انزلی برای اکران این مستند مراسم رونمایی تدارک ببینیم تا به نوعی بابی هم باشد برای اکران گروه هنر و تجربه در سطح استان گیلان. با توجه به اینکه موضوع فیلم به گیلان و شهر بندرانزلی اختصاص دارد دوستداران فوتبال و سینما در گیلان منتظر و مشتاق اکران فیلم هستند و امیدوارم در ادامه اتفاقات خوبی رقم بخورد و اکران فیلم با اقبال بیشتری رو به رو شود.
رضایی زاده درباره جایگاه مستندهای ورزشی در حوزه مستندسازی بیان کرد: ساختن مستندهای ورزشی از اهمیتی بسیار برخوردار است. چراکه آثار مستند در حکم سند تاریخی، آن‌چه که در مرور ایام گذشته را ثبت و ضبط می‌کند. ضمن این که حوزه ورزش، فضایی گسترده است که هر چه درباره آن شروع به ساخت مستند کنیم، همچنان فضای خالی پرداختن به بسیاری از سوژه‌ها و اسطوره‌های ورزشی در آن به چشم می‌خورد.
وی درباره برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان بستری برای دیده شدن آثار مستند گفت: جشنواره «سینماحقیقت»، ویترینی برای تماشای آثار مستند منتخب در طول سال است و رویدادی مهم و تاثیرگذار در این حوزه یه حساب می‌آید. حتی شاید بتوان گفت بعضی از مستندسازان برای حضور داشتن در این جشنواره شروع به ساخت اثر می‌کنند.

رضایی زاده در پایان گفت: این جشنواره در قامت جهانی برگزار شده و در سطح بین‌المللی شناخته شده است. برگزاری ورک‌شاپ‌های تخصصی تدبیری درست است که به ارتقای سطح دانش فعالان این عرصه کمک می‌کند. اکران آنلاین آثار حاضر در جشنواره نیز اتفاقی حائز اهمیت است که نشان از مدیریت آگاهانه محمد حمیدی مقدم دارد.