رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

رضا تقدسی تهیه کننده و محراب ناصری طهرانی کارگردان پویانمایی «جعبه جورواجور» درباره فصل جدید این پویانمایی توضیحاتی را بیان کردند. رضا تقدسی تهیه کننده و محراب ناصری طهرانی کارگردان انیمیشن «جعبه جورواجور» درباره فصل جدید مجموعه «جعبه جورواجور» که به سفارش مرکز پونمایی صبا ساخته شده است و از شبکه کودک پخش می شود، […]

رضا تقدسی تهیه کننده و محراب ناصری طهرانی کارگردان پویانمایی «جعبه جورواجور» درباره فصل جدید این پویانمایی توضیحاتی را بیان کردند.

رضا تقدسی تهیه کننده و محراب ناصری طهرانی کارگردان انیمیشن «جعبه جورواجور» درباره فصل جدید مجموعه «جعبه جورواجور» که به سفارش مرکز پونمایی صبا ساخته شده است و از شبکه کودک پخش می شود، توضیح دادند.

رضا تقدسی تهیه کننده انیمیشن «جعبه جورواجور» ضمن بیان اینکه این مجموعه حول ایده ای خاص شکل گرفته است، تصریح کرد: بنا بر زندگی مرسومی که این روزها وجود دارد، کودکان فرصت بازی و تجربه کردن در بیرون از خانه را ندارند و یا خیلی کمتر از قدیم این فرصت را در اختیار دارند. همچنین، مغز بیشتر داده هایی که به عنوان آموزش می گیرد از حس بینایی درک می کند و عملا حواس دیگر کمتر به کار گرفته می شود. خانواده نیز در نقش تربیتی خردسالان در نظر گرفته می شود و برای همین قصد داشتیم راه و روش بازی ها را برای پدر و مادرها ایجاد کنیم تا با وسایل دم دستی حواس پنجگانه کودکان را به کار بگیرند، همه این ها به کمک هم آمدند تا این انیمیشن شکل بگیرد.

وی ادامه داد: امروزه ارتباط بچه های شهری با اجزای طبیعت مثل آب، خاک، درخت، حیوانات و باد روز پاییزی و بوی جنگل های هیرکانی قطع شده است، به همین منظور ما باید بدون اینکه بچه ببیند با تجربه ای دیگر احساساتش را به کار بگیریم، به گونه ای که با چشم بسته بتواند شی و هر آنچه را که در جعبه است تشخیص دهد و بداند داخل جعبه چیست.

این تهیه کننده درباره ویژگی های این مجموعه عنوان کرد: سعی کردیم پدر و مادرها را مجاب کنیم وقت بیشتری با فرزندانشان بگذارند و برایشان راهکارهایی برای بازی ها و ساخت یک جعبه را در نظر گرفتیم. خردسالان دوست دارند زودتر به جواب برسند، برای همین آنها هستند که به کمک «هوشیار» کاراکتر اصلی ما می آیند و همراه او حدس می زنند که چه چیزی داخل «جعبه جورواجور» است.

تقدسی در پایان اظهار کرد: کودکان فرصت انتخاب رسانه های متعددی را دارند و برنامه ما یکی از گزینه این بچه هاست، اگر برنامه درستی بسازیم، می توانیم جذبشان کنیم. ما فضای مجازی را رصد می کنیم و از تلویزیون برایمان آمار نظرسنجی ها می آید. سایت های تلوبیون و سایت های دیگری که این مجموعه را بازگذاری کرده اند، بررسی می شوند و خوشبختانه «جعبه جوراجور» با اقبال خوبی توسط بچه ها رو به رو شده است.

محراب ناصری طهرانی کارگردان این مجموعه نیز به صبا گفت: در ۱۳ قسمت اول «جعبه جورواجور» نزدیک به ۲ میلیون بازدید واقعی داشتیم که همین باعث شد به کاری که انجام می دهیم، اطمینان کنیم و این به ما نشان داد که هرچه کار جلوتر رود بیشتر شکل خودش را پیدا می کند و جذابیت هایی ایجاد می کند. در مجموع گرافیک و سطح کار برای خردسالان به صورت جذاب خلق شده است و با صداگذاری، موسیقی و تمام بخش هایی که در انیمیشن دخیل هستند یک بسته کامل تولید شده است و برای گروه تولید بسیار خوشحال کننده بود که در قدم اول مخاطب زیادی به این مجموعه جذب شد.

این کارگردان درباره تولید فصل های دیگر اظهار کرد: در حال حاضر روی فصل جدید کار می کنیم و به موضوعاتی می پردازیم که تاکنون مورد توجه قرار نداده ایم، همچنین منتظر تایید مرکز پویانمایی صبا هستیم.

ناصری طهرانی با تاکید بر اینکه تفاوت کارگردانی فیلم زنده با انیمیشن در این است که شما هیچ عنصری از کاری را که می خواهید انجام دهید در دست ندارید و هیچ کدام وجود خارجی ندارد و همه چیز باید با جزییات خلق شود. درباره چالش های فرآیند تولید این مجموعه گفت: چالشمان این بود که تا به حال قالب انیمیشن در سطح بین الملل با چنین موضوعی کار نشده بود و هیچ منبع الهام خارجی و داخلی در دسترس نداشتیم تا بتوانیم بر آن استناد کنیم و بر مبنای آن ها کارهای جدیدتری را ارایه دهیم. به دلیل اینکه مخاطب با قصه سروکار دارد انیمیشن های داستانی دیگر کاراکترها را در کنار هم پیش می برند و شخصیت ها می توانند ماهیت حیوانی و انسانی داشته باشند اما در «جعبه جورواجور» برعکس تمام انیمیشن ها با تک کاراکتری روبه رو بودیم که قرار بود محیط اطرافش را بر اساس حواس پنجگانه اش کشف و درک کند، همچنین در عین حال مخاطب را قدم به قدم تا انتهای داستان با کاراکتر پیش ببرد و به هدف اصلی برسد.

کارگردان «مهارت های زندگی» افزود: چالش های بسیاری در تمام تولیداتی که از تکنیک انیمیشن ۳D استفاده می کنند، وجود دارد که هم از نظر سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص چالش می شوند اما این چالش زمانی رفع می شود و تولید سرعت پیدا می کند که از تجربه استفاده کنیم، همین موضوع باعث می شود ۱۰۰ قسمت از انیمیشن «جعبه جورواجور» ظرف دو سال تولید شود. در واقع یکی از کلیدهای موفقیت «جعبه جورواجور» نیروهای متخصصی بود که در مجموعه پر تعداد «مهارت های زندگی» که ۵۲۶ قسمت بود، استفاده کردیم.

وی ضمن بیان اینکه سه شاخه برای آشنایی خردسالان با موضوعاتی چون آشنایی با میوه ها، حیوانات و اشیا را در نظر گرفته اند، گفت: باید فیلمنامه در همان ایتدا نوشته می شد و به دلیل اینکه هیچ منبعی برای موضوعات بدیهی نداشتیم ابتدا با گنگی جلو می رفتیم ولی با توجه به تجربه های قبلی که در «مهارت های زندگی» داشتیم از همان فضا توانستیم استفاده کنیم و چالش ها را به زبان کودکانه تر بیان کنیم.

ناصری طهرانی درباره ویژگی های اثر اظهار کرد: در «جعبه جورواجور» بیننده یک قدم جلوتر از کاراکتر اصلی ماست. حس برنده بودن در انسان با هر سنی که داشته باشد به شکلی خودش را نشان می دهد در خردسال نیز اینکه بتواند زودتر از همسن خود حدس بزند، حس شیرینی است. خردسالان نیز همزمان با هوشیار با موضوع اصلی آشنا می شود، مثلا بوی یک گل را استشمام می کند و با لمس متوجه می شوند آنچه درون جعبه است چه فرمی دارد و از نظر بافت و جنسیت از چه اجزایی تشکیل شده است. کاراکتر اصلی ما نمی بیند اما مخاطب آن لحظه ها را زودتر می بیند و می تواند زودتر حدس بزند و وقتی موضوع را نشان می دهیم و از جعبه بیرون می آوریم اگر درست حدس زده باشد، حس خوبی می گیرد. کودک در این مجموعه با چیزهای مختلفی آشنا می شود و به فراخور موضوعات آموزش می بیند.

وی افزود: در ابتدای کار که موضوعات را انتخاب می کردیم تا آن ها را تبدیل به شخصیت کنیم، ایده ای که داشتیم این بود طوری طراحی شوند که جذابیت بصری داشته باشد حتی به این هم فکر کردیم که کاراکتر اصلی و برچسپ های کوچکی که هوشیار بر «جعبه جورواجور» ثبت می کند، به گونه ای باشند که تبدیل به برچسب و عروسک های واقعی شوند و به تولید برسند و تبدیل به بازاری بعد از ساخت انیمیشن شوند که خوشبختانه کاراکترها نیز بامزه درآمدند.

این کارگردان در پایان گفت: به دلیل شرایط کرونا و بالا رفتن اجاره، دفترهای تولید انیمشن زیادی تعطیل و انیمیشن سازان دور کار می شوند که مزایا و معایب خودش را دارد. وقتی گروه یکجا کنار هم کار نکنند ایرادها و اشکال هایی پیش می آید که زمان بسیار زیادی را برای رفع شدن به خود اختصاص می دهد و مجموعه به تاریخی که موعد ارایه اش است، نمی رسد.

مجموعه انیمیشن «جعبه جورواجور» به سفارش مرکز پویانمایی صبا به تهیه کنندگی رضا تقدسی و کارگردانی محراب ناصری طهرانی با تکنیک کات اوت برای گروه سنی خردسال تولید شده است.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: هوشیار پسر بچه پنج ساله را داخل خانه ای می بینیم، در مرکز خانه میز کوچکی قرار دارد، پدر و مادر با کمک جعبه ساده اما رنگی و جذاب، هوشیار را وارد دنیای هیجان انگیز خیال می کنند. هوشیار با استفاده از حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی ولامسه دنیای اطراف را با زبان کودکانه کشف می کند، هوشیار دستش را داخل جعبه می برد و با لمس کردن تصوراتش را با زبان کودکانه و ساده می گوید. پدر مادر می توانند جعبه را ببینند و به هوشیار برای رسیدن به تصور درست کمک کنند. هوشیار با گوش دادن به صداهای داخل جعبه تصوراتش را می گوید و این تصورات کودکانه و اتفاقات خنده دار است. هوشیار با کنار هم قرار دادن اطلاعات و کمک پدر و مادر به نتیجه نهایی نزدیک شده و بخشی از دنیای پیرامونش را کشف می کند.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار