رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

به بهانه ی نمایش فیلم مستند برزخی ها در شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران نگاهی داشتیم به این مستند بحث برانگیز جشنواره «سینماحقیقت» بهترین تعبیر برای این فیلم همان جمله ای است که سعید مطلبی دردمندانه بر زبان می آورد: «مرثیه» گذشته از بحث های ساختاری و بررسی نقاط ضعف و قوت فیلم، […]

به بهانه ی نمایش فیلم مستند برزخی ها در شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران نگاهی داشتیم به این مستند بحث برانگیز جشنواره «سینماحقیقت»

بهترین تعبیر برای این فیلم همان جمله ای است که سعید مطلبی دردمندانه بر زبان می آورد: «مرثیه»
گذشته از بحث های ساختاری و بررسی نقاط ضعف و قوت فیلم، دایره مباحث فرامتنی و تاریخی پیش آمده در گذشته و نگاه های امروزین به چنین سوژه ای که هنوز پس از گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان کنجکاوی برانگیزمی نماید به قدری پررنگ است که می تواند بر همه ابعاد فنی آن سایه بیفکند و هر مخاطب حتی با علاقمندی محدود به سینما را پای خود بنشاند. نوع روایت فیلمساز از موضوع، فراتر از علل اولین توقف نمایش یک فیلم در سینمای پس از انقلاب است و انگار این امر بهانه ای به جهت نقد تحجر در هر دوره و زمانه ای است. نکته جالب توجه در این مستند نمایش نمودار تغییرات پی درپی افکار و آرا افراد در طول دوره های پس از اتفاق است که بیش از هر چیز بر تناقضات و پیچیدگی های آن تصمیم بحث برانگیز می افزاید و فیلمساز را در انتخاب سوژه موفق معرفی می کند. این فیلم در واقع بستری جهت طرح و زمینه ساز یک گفتگو و دیالوگ بی پرده و صریح در خصوص تجربیات مدیریت فرهنگی درسال های نخست پیروزی انقلاب هم هست که با غیبت و عدم تمایل برخی چهره های شاخص آن واقعه به صحبت، سندی بر حقانیت تغییر و دگرگونی انسان ها در طول ۴ دهه را به نمایش می گذارد و تجربه ای درس آموز را به آیندگان منتقل می کند. تدوین یکی از نقاط قوت فیلم است که علی رغم محدودیت های آرشیوی به خوبی توانسته به یک موازنه اصولی در گزینش و چینش مصاحبه شوندگان نائل شود.
در پایان فیلم، حسرت واژه مناسبی برای حسی است که مخاطب از مجموع گفت و شنودها آن را به خوبی احساس می کند. «مرثیه ایی حسرت بار»

سینماخانه / حمید عبدالحسینی 

در این همین باره بخوانید: نگاهی به چند فیلم روز نخست جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت»

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار