رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

اختتامیه هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در پهنه خلیج فارس برگزار می‌شود. جلال غفاری‌قدیر ۲۴ آذرماه در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، گفت: بزرگترین خبر و اتفاق سینما در جشنواره تبلور پیدا می‌کند که این هم باید از جنس مقاومت باشد. وی افزود: تلقی ما این […]

اختتامیه هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در پهنه خلیج فارس برگزار می‌شود.

جلال غفاری‌قدیر ۲۴ آذرماه در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که در بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار شد، گفت: بزرگترین خبر و اتفاق سینما در جشنواره تبلور پیدا می‌کند که این هم باید از جنس مقاومت باشد.

وی افزود: تلقی ما این است که رویدادسازی و خبر جشنواره باید از جنس مقاومت باشد؛ لذا تدبیر کردیم که اختتامیه جشنواره را در پهنه خلیج فارس با جزایر همیشگی ایرانی برگزار کنیم؛ پهنه زیبایی که امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم در هیچ دوره‌ای تا به این اندازه در ید قدرت ما نبوده است.

غفاری با تاکید بر این که رویکرد جشنواره داری ما باید از جنس همان رویداد باشد، از گفتمان سینمای مقاومت می‌توان به عنوان رقیب گفتمان غالب سینما نام برد اظهار داشت: یکی از جلوه‌های کلام رهبری در سال‌های اخیر تفسیر گفتمان مقاومت و تفاسیری، چون مقاومت و اقتصاد مقاومتی است.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: جشنواره مقاومت باید به گونه‌ای رقم بخورد که فیلمسازی گام دوم انقلاب اسلامی وارد عرصه شود. باید در نسل نوع فیلمسازانی که گام دوم انقلاب اسلامی را رقم می‌زنند سرمایه گذاری کنیم و به افق بلند مدتی که این‌ها رقم خواهند زد فکر کنیم.

وی با بیان این که باید جنبه جشنواره صرفا مسابقه نباشد و همراه با جریان فیلمسازی باشد اظهار داشت: تاکید ما روی فیلم کوتاه بوده که با توجه به وسع و توان این نسل فیلم کوتاه بستر مناسب تری است و این حوزه جذاب و مورد تاکید ماست. جوایز در این حوزه علاوه بر این که ویژه خواهد بود حمایت‌های ویژه تولیدی نیز خواهیم داشت.

این مدیر فرهنگی تصریح کرد: با تدبیری که به عمل آمده هفته‌های فیلم مقاومت در دستکم ۱۷ کشور جهان برگزار و آثار منتخب در این کشور‌ها به نمایش در می‌آید.

غفاری همچنین گفت: ما باید رویکرد جشنواره داری خود را توسعه دهیم و این رویکرد می‌تواند کاملا همجنس مضمونی باشد که جشنواره دنبال می‌کند. اگر به گونه‌ای در جشنواره هدفگذاری کنیم که برای کشور، انقلاب و مقاومت عایدی ایجاد نشود از هدف جشنواره دور شدیم.

دبیر جشنواره هفدهم فیلم مقاومت خاطرنشان کرد گفتگو‌های حرفه‌ای در سطح بالا با فیلمساز‌های بزرگ مطرح شده تا به این جمع بندی برسیم تا یکی از آثار بزرگی که در سال‌های آینده خلق می‌کنند در نسبت با گفتمان و سینمای مقاومت باشد.

دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت از امسال

غفاری همچنین از دائمی شدن دبیرخانه جشنواره فیلم مقاومت خبر داد و گفت: تمرکز این دوره در اسفند ماه است و بعد از آن کل اتفاق‌های جشنواره را در طول سال خواهیم داشت و هفته‌های فیلم و جشنواره‌های استانی در طول سال خواهد بود و این به یارگیری ها، ارتباط ها، سفر‌ها و دیدار‌ها کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: در این جشنواره، هر جایی فیلمسازی درگیر با جریان لیبرال سرمایه داری است و حذف شده در دایره هواداری ما قرار می‌گیرد. این‌ها کم نیستند که به جرم اعتراض به اتفاق سیاسی در غرب، جریان و یا کودک کشی اسرائیلی‌ها در منطقه از جریان سینما حذف شده اند.

غفاری گفت: تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های جوان و استعداد‌های هنری در حال شکوفای کشور را با این جشنواره گره بزنیم. وقتی بزرگ‌های سینما در کنار هم حضور پیدا می‌کنند این حضور فرصت خوبی برای تشویق جریان فیلمسازی در کشور است که بتوانیم در سطح‌های استانی این‌ها را رشد داده و در نهایت برای چله دوم انقلاب بزرگترین فیلمساز‌هایی تربیت شوند که در آینده فیلمهایشان را ببینیم.

وی افزود: ما نیاز داریم پروتکل‌های خرید و فروش خود و تبادل فیلم را توسعه دهیم و کار مشترکی که بین علاقمندان به گفتمان مقاومت وجود دارد. رایزنی‌های این کار هم در حال شکل گیری است تا شاید بتوانیم ولو ماکت کوچکی را در این دوره پیاده سازی کنیم و در سال‌های آینده بازار فیلم با مضمون مقاومت داشته باشیم.

دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی مقاومت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آثار در دست ساخت گفت: امسال چند کار کوتاه داریم. می‌دانیم فیلم‌های خوبی امسال وجود دارد و سرمایه گذار بخشی از آن هم به عنوان انجمن سینمای دفاع مقدس و روایت خودمان بودیم و ارزیابی از کار‌های بلند داریم، اما امروز کار تولیدی بلند نمی‌توانیم بسازیم.

وی افزود: یکی از اتفاق‌های ویژه جشنواره فیلمنامه است که می‌توانیم از آثاری تقدیر کنیم که بخشی از آن حمایت برای ساخت است و این جشنواره را از بی خاصیتی در می‌آورد.
رویکرد این دوره بیش از هر دوره دیگری بین المللی خواهد بود.

غفاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در زمینه پذیرش فیلم‌ها از کشور‌های مختلف جهان چه تمهیداتی اندیشده شده است گفت: رویکرد این دوره بیش از هر دوره دیگری بین المللی خواهد بود و نقطه اتکای ما همین است.

وی افزود: ما اساسا ظرفیت بین المللی را در کارمان کشف نکردیم و به شکل عادی در جشنواره‌های کن و ونیز کشف نمی‌شوند.

غفاری درباره انتخاب بخش سریال در این دوره از جشنواره گفت: یکی از دلایل این کار به خاطر این است که دنیای عرب با سریال عجین است و بخش سریال را هم به این دلیل به جشنواره اضافه کردیم.

وی افزود: با وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات و مجموعه‌های فعال در خارج از کشور و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام و ظرفیت‌های بالفعل و خودجوش در فضای بین الملل در دو بخش دریافت و جمع آوری آثار خارجی هماهنگی‌های خوبی به عمل آمده است.

اتحادیه فیلم سازان مستقل شکل می‌گیرد

دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: در این دوره بنا داریم اتحادیه فیلمسازان مستقل را شکل دهیم و آیین نامه و هویت آن را اعلام کنیم.

اعلام زمان جشنواره بعدی در آیین پایانی جشنواره هفدهم

غفاری در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان بندی جشنواره با دائمی شدن آن اظهار داشت: برای سال بعد مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای جشنواره داریم. تجمعی از جشنواره‌ها را در سه ماهه پایانی سال داریم و فضای است که می‌توانیم در نقطه و زمان دیگری به توافق برسیم، اما امسال، چون رویکرد جدید جشنواره شکل گرفته از مجموعه ظرفیت‌هایی که داشتیم به اسفند ماه رسیدیم.

وی افزود: هنوز برای سال آینده جشنواره در خصوص زمان بندی آن به جمع بندی نرسیدیم، اما در آیین پایانی جشنواره امسال فراخوان و زمان جشنواره بعدی اعلام می‌شود.

غفاری در پاسخ به طرح آسیب شناسی یکی از خبرنگاران که تعریفی از مجموعه‌هایی که توسط صهیونیست‌ها ساخته شده اند و در آن‌ها به محاسن و معایب شخصیت‌های صهیونیستی پرداخته شده داشت و این را پرسید که چرا در فیلم‌های ایرانی چنین رویکردی وجود ندارد گفت: نگاه صفر و یکی غلط است. باید روایت کنیم و درام داشته باشیم و به شدت موافق این هستم، اما مشکل اصلی در سینما تحریف است.

وی افزود: باید قصه را بگوییم، اما قصه‌ای که مبتنی بر واقعیت باشد. اگر این واقعیت مقدس بوده دلیلی ندارد که به خاطر مقوله‌های هنری آن را آشفته کنیم. باید واقعیت را بگوییم و به آن پایبند باشیم. به لحاظ سبک و فرم در فیلمنامه دست کاری‌هایی اتفاق می‌افتد که جذاب باشد و به عنوان نمونه درام را از واقعیت تهی می‌کند. تاکید ما بر اقتباس است که ریشه در واقعیت دارد.

جشنواره هفدهم مقاومت امسال بخش مجزای بین الملل نخواهد داشت

در ادامه این نشست دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت با اشاره به برگزاری این دوره در ۶ بخش گفت: این دوره بخش مجزای بین الملل نخواهد داشت و عرصه همشانگی و رقابت امتی خواهد بود.

محسن رفیعی اظهار داشت: آثار تمام فیلمسازانی که در محور مقاومت کار می‌کنند در یک گستره پاک و برابر مورد داوری قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بخش اصلی فیلم بلند (سینمایی، بلند مستند و بلند پویانمایی) آثار در دبیرخانه مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

رفیعی گفت: سریال بخش دیگری از جشنواره است و بخش فیلم کوتاه شامل داستانی، مستند و پویانمایی است.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت افزود: در بخش اصلی آثار بلند و کوتاه شامل داستانی، مستند و پویانمایی تمامی شرکت کنندگان و متقاضیان داخلی و خارجی با هم به مرحله انتخاب و داوری می‌رسند.

رفیعی گفت: بخش مهم دیگری که در جشنواره امسال مورد نظر قرار گرفته نسل روایت است که رویکرد جانانه و پرداختی درست به مساله نوجوانان و جوانان دوربین به دست و فیلمساز دارد تا از بین این‌ها بتوان نسل آینده فیلمسازی تربیت کرد که گام دوم انقلاب را برای رسیدن به اهداف هنری یاری رسانند.

وی اظهار کرد: بخش دیگر جشنواره جهان بدون اسراییل است.

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت گفت: جوایز هر کدام از این بخش‌ها متبرک به نام شهید و هنرمند بزرگی است که در عرصه مقاومت صاحب اثر و نفوذ است.

وی افزود: جایزه بخش اصلی متبرک به نام سردار شهید سلیمانی، جایزه نسل روایت مزین به نام شهید محسن حججی، جایزه بخش دفاع مقدس مزین به نام رسول ملاقلی پور و جایزه جهان بدون اسراییل مزین به نام عماد مغنیه است.

رفیعی گفت: دو بخش دیگر نیز یکی شامل روایت قلم در مبحث فیلمنامه نویسی بلند، کوتاه و اقتباسی و جایزه این بخش نیز مزین به نام شهید مرتضی آوینی است و دومی بخش نقد و پژوهش دفاع مقدس است.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: به خاطر نگاه ویژه جشنواره به این مبحث، برای نخستین بار نگاه ویژه‌ای به محصولات، داده ها، اندیشه‌ها و تفکرات جامعه دانشگاهی در حوزه سینمای خاصه سینمای مقاومت شده است. امسال در این بخش برای نخستین بار پذیرای مقالات، پژوهش ها، کتاب و پایان نامه‌های دانشجویی در سطح ارشد و دکترا با تم سینمای مقاومت خواهیم بود.

وی افزود: در نهایت پذیرش آثار ما در این بخش با مبحث نقد که یکی از مهمترین ارکان تعالی و پیرشفت هر سینمایی است گره می‌خورد. در بخش نقد و پژوهش پذیرای آثاری در حوزه مقاله، کتاب، پایان نامه و پژوهش و نقد‌های سینمایی هستیم.

جایزه بخش پژوهش هم به نام نادر طالب زاده مزین شده است

رفیعی افزود: بخش دیگر جشنواره، بخش ویژه دفاع مقدس است؛ دفاع مقدس ژانر برخاسته از انقلاب و یکی از مهمترین ژانر‌های سینمایی ایران از بدو شکل گیری تا به امروز است.

دبیر اجرایی جشنواره گفت: در این بخش همانند بخش اصلی پذیرای آثار بلند در حوزه سینمایی، مستند و پویانمایی و سریال و کوتاه ناظر بر داستانی، مستند و پویانمایی خواهد بود.

رفیعی خاطرنشان کرد: پذیرش آثار به روش‌های سنتی تحویل دستی، ارسال پستی، جانمایی فیلم‌ها در مدیر فایل‌هایی مانند آپارات و ثبت نامه در سایت جشنواره است.

وی گفت: انتخاب آثار از هفته بعد از شروع دریافت آثار روز ۲۲ بهمن خواهد بود و از ۲۳ بهمن داوری آثار آغاز می‌شود.

پخش آثار منتخب جشنواره در تمام استان‌های کشور

دبیر اجرایی جشنواره هفدهم فیلم مقاومت در پاسخ به سوالی درباره نمایش آثار جشنواره امسال گفت: همزمان با مراسم پایانی جشنواره در استان‌های سراسر کشور از ۱۲ تا ۱۷ اسفند شاهد پخش آثار منتخب جشنواره خواهیم بود.

وی افزود: این مهم با همکاری و همراهی سازمان بسیج هنرمندان و سازمان‌های تابعه در استان ها، موسسه راوی فیلم در همشانگی بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در استان‌ها در حال برنامه ریزی و اجراست.

رفیعی گفت: امسال دبیرخانه‌های اقماری تعریف شده در استان‌ها را از دریافت آثار معاف شده اند و تمام آثار در دبیرخانه مرکزی تجمیع خواهد شد، اما فیلم‌های برگزیده و منتخب هر استانی اولویت پخش در آن استان را پیدا می‌کنند.

وی افزود: در مراسم پایانی جشنواره در پهنه خلیج فارس هم تمهدایتی برای پخش و در عین حال نقد آثار دیده شده است و در کنار این دو نشست و کارگاه‌های آموزشی برای فیلمسازان نوجوان و جوان که برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده اند و صاحب استعداد هستند برگزار می‌شود.

رفیعی اظهار کرد: علاوه بر جوایز، بسته‌های حمایتی هم در اختیار این‌ها برای ساخت آثار بعدی شان قرار می‌گیرد تا در سال آینده شاهد آثاری از این فیلمساز‌ها اعم از منتخب یا برنده در جشنواره هجدهم باشیم.

رفیعی گفت: به خاطر نگاه ویژه جشنواره به این مبحث، برای نخستین بار نگاه ویژه‌ای به محصولات، داده ها، اندیشه‌ها و تفکرات جامعه دانشگاهی در حوزه سینمای خاصه سینمای مقاومت شده است. امسال در این بخش برای نخستین بار پذیرای مقالات، پژوهش ها، کتاب و پایان نامه‌های دانشجویی در سطح ارشد و دکترا با تم سینمای مقاومت خواهیم بود.

وی افزود: در نهایت پذیرش آثار ما در این بخش با مبحث نقد که یکی از مهمترین ارکان تعالی و پیشرفت هر سینمایی است گره می‌خورد. در بخش نقد و پژوهش پذیرای آثاری در حوزه مقاله، کتاب، پایان نامه و پژوهش و نقد‌های سینمایی هستیم.

تقدیر از رسانه‌های برتر

مدیر کمیته روابط عمومی و تبلیغات جشنواره هم در ادامه این نشست، گفت: از تمام رسانه‌ها دعوت می‌کنیم در بازه ۱۲ تا ۱۷ اسفند امسال برای همراهی با جشنواره به منظور حضور در آیین پایانی که در پهنه خلیج فارس برگزار می‌شود شرکت کنند.

جواد تمدنی افزود: در آیین پایانی قرار است از رسانه‌های برتری که در جشنواره همراه ما بودند تقدیر شود.

وی افزود: از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم اگر در زمینه گفتمان و مبانی نظری سینمای مقاومت نوشتاری دارید زمینه انتشار آن در رسانه‌ها منتشر شود.

تمدنی اظهار داشت: از ظرفیت تمام رسانه‌ها با هر طرز و تفکری و گرایشی که دارند در این جشنواره استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: این جشنواره با این مضمون در جهان بی نظیر است.

جشنواره فیلم مقاومت از سال ۶۲ آغاز به کار کرده و امسال هفدهمین دوره آن برگزار خواهد شد. این جشنواره تا ۱۱ دوره با نام دفاع مقدس نامگذاری شده بود و از سال ۸۹ نام آن به جشنواره مقاومت تغییر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار