به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، غزاله سرلک مدیر «ویدیو لایبرری» مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، درباره این امکان ویژه که برای اولین بار در این رویداد سینمایی رونمایی شده است، گفت: محصول جدید مرکز گسترش در یک سال گذشته با کمک همکاران بخش‌های مختلف، اطلاعات آن جمع‌آوری شده و دربرگیرنده جزییات تمامی محصولات مرکز اعم از مستندها، انیمیشن‌ها و فیلم‌های سینمایی است. این جزییات شامل سیپانس آثار، عوامل و تمامی نکات مربوط به یک اثر می‌شود و این امکان را برای محققان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و همه افرادی که به نحوی نیازمند چنین اطلاعاتی هستند، با ایجاد یک حساب کاربری می‌توانند به تمامی این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
او افزود: این سامانه نه تنها یک امکان جدید برای علاقه‌مندان به سینماست بلکه نکته مهم و قابل توجه درباره آن ایجاد امکانی‌ برای تماشای آنلاین آثار در این سامانه است.
مدیر «ویدیو لایبرری» درباره هدف از ایجاد این محصول توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: هدف از ایجاد این امکان ویژه رسیدن به یک پلتفرمی بود که افرادی که می‌خواهند اثری را تماشا کنند و به هر دلیلی نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، با «ویدیو لایبرری» به راحتی به اثر مورد نظر خود دست یابند.
او ادامه داد: این سامانه در تمام سال در دسترس مخاطبان علاقه‌مند به سینما است و مدام درحال به روز شدن است، به صورتی که آثار تولید شده در سال‌های ابتدایی تاسیس مرکز نیز در این سامانه درحال بارگذاری‌اند و تمامی اطلاعات آن‌ها در دسترس قرار می‌گیرند.
غزاله سرلک درباره شرایط بهره بردن از «ویدیو لایبرری» توضیح داد: امکان ویژه مرکز در ایام جشنواره به صورت رایگان در دسترس مخاطبان قرار گرفت و پس از این رویداد نیز با توجه به بسته‌های تعریف شده در آن همچنان در دسترس است.
او در ادامه درباره جمع‌آوری اطلاعات «ویدیو لایبرری» و دسته‌بندی آن‌ها عنوان کرد: به هرحال دستیابی به اطلاعات و آرشیو آثار سال‌های ابتدایی تولید مرکز کار بسیار دشواری بود چراکه دسترسی به اطلاعات گذشته همواره کار سختی است ک با کمک همه بخش‌های مرکز به این اطلاعات دست پیدا کردیم. نزدیک به دو سال گذشته ایده این محصول شکل گرفت، پخته شد و برای جمع‌آوری اطلاعات آن نیز ۶ ماه زمان صرف شد.
مدیر «ویدیو لایبرری» افزود: از آن‌جایی که محصول جدید قابلیت به روز رسانی دارد، از هر پیشنهادی برای ارتقای آن استقبال می‌کنیم چراکه هدف ما از ایجاد این امکان ویژه دسترسی راحت و بدون دغدغه است. بنابراین در هر فاصله زمانی برای آن نیازسنجی می‌شود بنابراین بازخوردهای دریافتی بسیار برای ما دارای اهمیت است.
او ادامه داد: این سامانه محصول واحد بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و امیدواریم در آینده این محصول راه را برای بازاریابی و مارکتینگ آثار مرکز در مجامع بین‌المللی باز کند. «ویدیو لایبرری» و «کاتالوگ دیجیتال» دو محصولی هستند که درکنار یکدیگر فرصتی برای بازاریابی بین‌المللی آثار تولید شده در مرکز ایجاد می‌کنند و ما امیدواریم هرچه سریع‌تر به این مسیر و چشم‌اندازی که ساختیم، ورود کنیم.
سرلک در پایان تاکید کرد: امیدوارم این آرشیو عظیمی که ایجاد کرده‌ایم روز به روز غنی‌تر شود چراکه این سامانه یک وی او دی نیست بلکه یک آرشیو تصویری و اطلاعاتی قوی برای افرادی است که به آثار مرکز و اطلاعات آن‌ها نیاز دارند.