رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

همزمان با ورود به عصر دیجیتال و ظهور رسانه‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتالی، اغلب فعالیت‌های بشر تحت تاثیر این تکنولوژی‌ها قرار گرفت. هنر نیز از این مساله مستثنی نبوده و در این زمان پیوندی تنگاتنگ میان تکنولوژی و هنر برقرار و زمینه پیدایش انواع هنر جدید ایجاد شد. امروزه انیمیشن ها در قالب کارتون تاثیر زیادی […]

همزمان با ورود به عصر دیجیتال و ظهور رسانه‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتالی، اغلب فعالیت‌های بشر تحت تاثیر این تکنولوژی‌ها قرار گرفت. هنر نیز از این مساله مستثنی نبوده و در این زمان پیوندی تنگاتنگ میان تکنولوژی و هنر برقرار و زمینه پیدایش انواع هنر جدید ایجاد شد. امروزه انیمیشن ها در قالب کارتون تاثیر زیادی در روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارند. تاثیر انیمیشن بر کودکان بدیهی و قابل مشاهده است. کارتون‌ها در عین تاثیرگذاری، منبع بی‌انتهای سرگرمی برای کودکان و حتی بزرگسالان را فراهم می‌کنند.

در دوران کودکی، ذهن کودکان کنجکاو و در حال رشد است و ظرفیت بالایی برای یادگیری دارد؛ به همین دلیل انیمیشن‌ها به شکل مستقیم بر ذهن آنها تاثیر می‌گذارند.
در این راستا ساخت انیمیشن‌هایی با محتوای آموزشِ مناسبت‌های فرهنگی به کودکان، یکی از اهداف کمپانی‌های بزرگ صنعت انیمیشن‌سازی است. سالانه تعداد بسیاری انیمیشن با موضوع کریسمس در کشورهای غربی تولید و پخش می شوند تا این مناسبت همچنان در بین نسل ها زنده بماند.

این در حالی است که چنانچه پیشتر در گزارش ها و در گفت وگو با متولیان امر به آن پرداختیم، در کشور ما به دلایلی چون کمبود بودجه، نداشتن امکانات و مهم تر از همه احساس نکردن ضرورت ساخت برنامه های تاثیرگذار برای کودکان و نوجوانان، این فضا همچنان چندان مجال رشد نداشته است و ما به ندرت شاهد انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکانمان در قالب انیمیشن های خوش ساخت ایرانی هستیم.

در ادامه این گزارش و در آستانه نوی میلادی، تعدادی از انیمیشن‌هایی که با فضای کریسمس و سال نو میلادی تولید شده اند را مرور می کنیم.

Klaus 2019:
انیمیشن کلاوس در ژانر خانوادگی، کمدی و ماجراجویی است. این انیمیشن محصول اسپانیا و انگلستان است که با کارگردانی Sergio Pablos ساخته شده است.
فیلم داستان یک پستچی را روایت می کند که در هنگام انجام ماموریت خود در یک شهر یخ زده واقع در شمال متوجه می شود که بابانوئل خود را مخفی کرده است.

The Grinch 2018:
انمیشن گرینچ در ژانر فانتزی، خانوادگی، کمدی و موزیکال است. این انیمیشن محصول کشورهای آمریکا، ژاپن و فرانسه است که با کارگردانی «Scott Mosier» و «Yarrow Cheney» ساخته شده است.
داستان انیمیشن حول محور یک موجود سبز رنگ جریان دارد که به شدت عبوس است و از کریسمس نفرت دارد. او که به همراه سگش در نزدیکی یک روستا زندگی می‌کند، تصمیم دارد کریسمس را برای مردم دهکده خراب کند اما اتفاقاتی که رخ می‌دهد روند داستان را تغییر می‌دهد.

Arthur Christmas 2011:
آرتور کریسمس، محصول کشور انگلستان در سبک انیمیشن و ماجراجویی به کارگردانی سارا اسمیت است.
داستان درباره آرتور، جوانی خوش گذران و بی‌خیال است که تمام دوران زندگی‌اش را صرف شرکت در انواع جشن‌های کوچک و بزرگ کرده است. علاوه بر این آرتور بسیار خوش شانس نیز هست! در شب کریسمس، آرتور تصمیم می‌گیرد از تشکیلات قدیمی پدربزرگش برای انجام یک کار ضروری استفاده کند.

A Christmas Carol 2009:
«سرود کریسمس» که بارها شاهد پخش آن از تلویزیون خودمان هم بوده ایم محصول کشور آمریکا و به کارگردان اسکاری رابرت زمکیس است. این انیمیشن در ژانر درام، فانتزی و ماجراجویی است.
داستان حول محور شخصیت اسکروچ می‌چرخد. اسکروچ مردی خسیس و بداخلاق که در آستانه کریسمس با تنگ نظری خود قلب منشی همیشه وفادارش را می شکند و در شب کریسمس طبق معمول تنهاست تا اینکه ارواح کریسمس به سراغ او می آیند و او را با خود در سفری طولانی همراه می کنند.

The polar express 2004:
انیمیشن «قطار سریع‌السیر قطبی» در ژانر ماجراجویی و خانوادگی است. این انیمیشن محصول کشور آمریکا است و آن را هم زابرت زمکیس کارگردانی کرده است.
داستان انیمیشن درباره کودکی است که برخلاف تمسخر بسیاری از دوستانش به بابانوئل و حضورش در روزهای کریسمس باور دارد. در یکی از شب‌های کریسمس، پسربچه سوار قطاری جادویی می‌شود که در راه قطب شمال و خانه‌ی بابانوئل است.

The Nightmare Before Christmas 1993:
کابوس قبل از کریسمس، در ژانر خانوادگی، فانتزی و موزیکال است. این انیمیشن محصول آمریکا و به کارگردانی Henry Selick ساخته شده است.
داستان از شهر هالوین آغاز می شود. سیر اصلی داستان با پادشاه کدو تنبل‌ها که اسکلتی خوش تیپ و جذاب است رنگ می گیرد. او که از کارهای همیشگی اش خسته شده و در جست و جوی سالی متفاوت است، پا در شهری دیگر می‌گذارد و بعد از دیدن جشن کریسمس تصمیم می‌گیرد کریسمس آن سال را خود رهبری کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار