فروش فیلم‌های روی پرده سینما با اکران دو فیلم جدید که یکی از آن‌ها باز هم در ژانر کمدی است، ادامه می‌یابد. اکران فیلم‌های کمدی در لیست فیلم‌های روی پرده در هر حالتی یکی از گزینه‌های موفق مسئولان محسوب می‌شود! گویی دست‌اندرکاران تنها راه فروش گیشه سینما را در اکران فیلم‌های کمدی می‌بینند؛ راه‌حلی که سالهاست به‌عنوان گزینه اصلی برای رونق سینما در نظر گرفته شده است! اما نباید از این اصل غافل شد که همیشه اولین راه؛ بهترین راه نیست.

در گذر زمان اکران فیلم‌های کمدی در سینما نشان داده که می‌تواند فروش گیشه را به سمتی مثبت تکان دهد اما این فرضیه در روزهای قهر مخاطب با سینما در اتفاقات اخیر جامعه عملاً رد شد. پس از شرایط تعادل در وضعیت کرونایی کشور که مردم را از سینماها دور کرد، این بار وضعیت پیش آمده در جامعه و در پی آن تحریم سینما از سوی برخی هنرمندان، تولیدکنندگان و سینماگران، چراغ سینماها و جادوی پرده نقره‌ای را بیشتر خاموش کرد.

با این حال، منطقی است که مسئولان بخواهند با هر روشی این چراغ را روشن نگه دارند حتی اگر قرار باشد چندین فیلم کمدی هم‌زمان اکران عمومی بگیرند تا مخاطب دلسرد شده از سینما را برای ساعاتی پای پرده نقره‌ای بنشانند.

فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی که دو سال روزهای توقیفی را سر می‌کرد، یک‌هفته‌ای می‌شود که به اکران عمومی درآمده و چاره کار فروش گیشه شده است اما در همین یک‌هفته‌ای که از اکران آن می‌گذرد هنوز آن‌طور که توقع می‌رفت نتوانسته رونقی به فروش ببخشد.

در کنار این فیلم، فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس نیز که در جشنواره چهلم فیلم فجر رونمایی شد، اکران عمومی گرفته است.

در این گزارش نگاهی به فروش فیلم‌های روی پرده در روزهای اکرانشان و با توجه به تعداد سالن‌های سینمایی آن‌ها می‌اندازیم.

*فیلم سینمایی «چپ، راست»

فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی در نخستین هفته اکران خود، توانسته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته باشد.

ویشکا آسایش، سارا بهرامی، رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی، ستاره اسکندری، سروش صحت، مونا فرجاد و تینو صالحی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «چپ، راست» داستان آقای راستی (رامبد جوان) بوده که با رقیب چپی‌اش (پیمان قاسمخانی) دشمنی دیرینه دارد و تصمیم می‌گیرد مثل قدیم برایش پاپوش درست کند و همسرش (سارا بهرامی) و رقیبش (ویشکا آسایش) هم وارد داستان می‌شوند. این دو رقیب با ورود یک زن غریبه به زندگیشان دچار تحولی عظیم می‌گردند و متوجه میشن باید متحد شوند، وقتی حاج‌اقا (سروش صحت) باخبر میشه وارد ماجرایی می‌شوند که اتفاقات طنز تلخ و شیرینی را برایشان رقم میزند.

*فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با پخش «شایسته فیلم» در هفته دوم و در ۱۴ روز اکران، به فروش سه میلیارد و ۷۸ میلیون تومان دست یافته است.

«ملاقات خصوصی» فیلمی به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان در ژانر عاشقانه ساخته شده است که پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، رویا تیموریان، ریما رامین‌فر، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح، جواد قامتی، ایمان شمس و امیر حسین بیات در آن ایفای نقش‌کرده‌اند.

این فیلم قصه پروانه؛ دختری جوان که در مغازه‌ای کار می‌کند و درگیر ماجرای عاشقانه‌ی عجیبی با فرهاد می‌شود که این عشق زندگی او و فرهاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

*فیلم سینمایی «بخارست»

فیلم سینمایی «بخارست» به کارگردانی مسعود اطیابی با پخش « شایسته فیلم» در هفتمین هفته اکران خود توانسته ۲۰ میلیارد و ۸۸۸ میلیون تومان فروش کند.

این فیلم یکی دیگر از آثار کمدی این کارگردان پس از فیلم هایی چون «تگزاس»، «انفرادی» و «دینامیت» است که در آن حسین یاری، پژمان جمشیدی، امیرحسین آرمان، هادی کاظمی، بابک کریمی، ایمان صفا و وحید آقاپور ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: جلیل (پژمان جمشیدی) و جلال (حسین یاری) دو برادرند که یکی در تاکسی اینترنتی و دیگری در استخر به عنوان غریق نجات مشغول به کار هستند، جلیل در کنار فعالیت اصلی خود در اینستاگرام هم فعالیت می‌کند، در یکی از روزها که جلیل قصد داشت برای صفحه خود در اینستاگرام با یکی از مشتریان استخر دوربین مخفی بگیرد مشکلی به وجود می‌آید و شخص بیهوش می‌شود، جلیل که فکر می‌کند او را کشته به برادرش زنگ می‌زند و زمانی که هر دو سعی در پنهان کردن جسد داشتند متوجه می‌شوند که شخص بیهوش شده پسر وزیر (امیرحسین آرمان) بوده و فردا دادگاه مهمی دارد، در ادامه متوجه می‌شوند اشخاصی به دنبال پسر وزیر بوده‌اند و الان هم در تعقیب آنها هستند…

*فیلم سینمایی «ابلق»

فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار با پخش «بانو فیلم» در هفته چهاردهم اکرانش، فروش ۲۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

این فیلم به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی است که در آن بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی و گلاره عباسی ایفای نقش کرده اند.

«ابلق» در سی‌و‌نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فجر نیز حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به دست آورد. این فیلم یک درام خانوادگی است و در ابتدا با نام «بی وقتی» پروانه‌ی ساخت گرفت و در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و سپس نام «ابلق» برای آن انتخاب شد.

در خلاصه این فیلم آمده است: برای یک زن که در حاشیه‌ی شهری بزرگ با همسر و فرزندش زندگی می‌کند، ماجرایی رقم می‌خورد و او در تلاش است تا همچنان بتواند کیان خانواده را حفظ کند.

*فیلم انیمیشن «لوپتو»

فیلم سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه کنندگی محمدحسین صادقی از ۱۰ هفته پیش از سوی «بهمن سبز» توزیع و به اکران عمومی درآمد. این انیمیشن تاکنون توانسته فروشی بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۴۰۷ میلیون تومان داشته باشد.

این انیمیشن داستان علی و پدرش را روایت می کند. پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب بازی به بیمارانش، آنها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده است از این مخمصه نجات دهد.

هر سال با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر که به عنوان سال تحویل سینمایی در کشور ما از آن برده می شود، تکاپویی در مخاطبان سینمادوست به وجود می آید برای اینکه بلیت فیلم های حاضر در جشنواره را در سینماهای مردمی تهیه کنند و در ایام ده روزه جشنواره به تماشای آثار انتخابی بنشینند. امسال بنا به صلاحدید دبیر جشنواره و علی رغم شایعاتی که مبنی بر تعطیلی سینماهای مردمی در جشنواره دست به دست می شد، اما اخیرا روابط عمومی جشنواره اعلام کرده که لیست سینماهای مردمی را تا ۴ بهمن ماه اعلام خواهد کرد، البته این در حالیست که هنوز فیلم های حاضر در چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر منتشر و رسانه ای نشده است.

باید دید در شرایطی که مخاطب نمی داند هر بلیت را برای کدام فیلم تهیه می کند، آیا می توان روی فروش گیشه و سینما در ایام فجر حسابی باز کرد؟ آیا جشنواره امسال در سینماهای مردمی می تواند گیشه را از سراشیبی نجات دهد؟ برای پاسخ به این سوالات باید چند روزی صبر کرد تا آمار فروش بلیت های سینماهای مردمی در رسانه ها منتشر شود.

منبع: سوره سینما