رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April
رئیس سازمان سینمایی در بازدید از پردیس سینمایی ملت:

محمد خزاعی: بعضی رفتارها فضای نمایشی دارد تا واقعی

رئیس سازمان سینمایی گفت مخاطبان امسال جسنواره فیلم فجر از سال گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی برخی اشتباه از آب در آمده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی در حاشیه دیدار از پردیس سینمایی ملت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: […]

رئیس سازمان سینمایی گفت مخاطبان امسال جسنواره فیلم فجر از سال گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی برخی اشتباه از آب در آمده است.

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، «محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی در حاشیه دیدار از پردیس سینمایی ملت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: جشنواره های موضوعی جزو برنامه سازمان سینمایی نیست. در مجموع جشنواره های موضوعی، جشنواره هایی بودند که در یک سال هایی به صورت موقت راه اندازی و برگزار شد و دست آوردهایی هم داشت. این جشنواره ها در استان های مختلف تقسیم شده بود و هر استان میزبان جشنواره ای بود که رویدادها از تهران خارج شود و این برنامه ریزی بدی نبود، اما در سال ۱۴۰۱ جزو سیاست های سازمان سینمایی نبوده است.
وی درباره بخش بین الملل و اینکه گفته می شود فیلم هایی در حال انصراف هستند گفت: ما در بخش بین الملل دستاوردهای خیلی خوبی داریم یکی از دلایلی که گفته نمی شود، آقای امینی هم گفتند فضایی است که در داخل و خارج کشور غالب شده و این احتیاط و برنامه ریزی را می طلبید که ما دیرتر اعلام کنیم که چه مهمان ها و چه آثار شاخصی داریم و طبیعتا از فردا، پس فردا با ورود مهمانان و شرکت کننده ها در بازار و هیات داوران، بخش های مختلف بین الملل اعلام می شود.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: اتفاقا امسال، نسبت به بعضی از سال ها بخش بین الملل باشکوه‌تر خواهد بود و در بدو ورود مهمانان، لیست کامل آنها اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای فیلم هایی که انصراف دادند، پیگیری حقوقی انجام می شود، یا خیر، بیان داشت: قانونا در تمام جشنواره ها وقتی شما فرم پر می کنید، ثبت نام می کنید و حق رایتی فیلمی پرداخت می شود شما حق انصرافی ندارید، در حوزه سینما داخلی هم همین طور است، وقتی تهیه کننده فرم امضا می کند یعنی پذیرفته است که اثرش در جشنواره نمایش داده شود و نمی تواند انصراف دهد.
خزاعی ادامه داد: اینکه بعدش در فضایی قرار می گیرند و بیانیه ای صادر می کنن باید در همان زمان تصمیم می گرفتند که آیا دوست دارند جشنواره بین المللی حضور داشته باشند، یا نه.

درضمن این چهار فیلم، در بخش رقابتی نیستند. در حقیقت این ها یک فضای نمایشی دارد، تا فضای واقعی، وگرنه واقعیت، سیاست و زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر مشخص بوده و دوستان در زمانی که فرم پر می کردند و اعلام کردند ما حاضریم فیلم مان را در اختیار جشنواره فیلم فجر بگذاریم، همه چیز شفاف بوده است.

وی در ادامه یادآور شد: به میزانی فیلم از کشورهای مختلف به جشنواره فیلم فجر امسال ارسال شده بود که اگر دوستان اعلام می کردند، ما سریع جایگزین می کردیم، و ما هیچ مشکلی در جایگزینی آثار، به جهت تنوع و سطح کیفی آثار نداشتیم.
خزاعی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه فیلمسازی و تهیه کنندگی تان، درباره بدعتی که امسال باب شده و تهیه کننده، بدون حضور کارگردان در نشست خبری حاضر می شود و از طرف خودش در مورد فیلمی که نساخته و فقط در آن سرمایه گذاری کرده، حرف می‌زند چه نظری دارید، گفت: طرف حساب ما تهیه کننده است‌. تهیه کننده صاحب فیلم است و تصمیم می گیرد و برنامه ریزی می کند که چگونه اثرش نمایش داده شود و در جشنواره حضور داشته باشد.
این مسئول سینمایی ادامه داد: نه فقط امسال که حتی در سال ۹۰ که بنده دبیر بودم هم در جلسات که با تهیه کننده داشتیم به او می گفتیم شما باید حضور داشته باشید و شما باید نفراتی که قرار است در کنفرانس مطبوعاتی حضور داشته باشند را تعیین کنید، این از اختیارات تهیه کننده است. یک زمانی عوامل با او همراهی نمی کنند، یا حضور ندارند یا مسافرت هستند، خود تهیه کننده حضور پیدا می کند که بتواند فضای رسانه ای را کنترل کند و به فضای رسانه ای بی احترامی نشود و کنفرانس مطبوعاتی اش برگزار شود.
در این چند روز هم فکر نمی کنم بیشتر از یک نمونه داشتیم که تهیه کننده تنها در نشست خبری حضور یافته باشد. آن هم برای امروز بود، وگرنه معمولا در نشست های خبری کارگردان و عوامل حضور داشتند و این مورد استثنا بوده است. اختیارات کامل یک اثر هنری در عرصه سینما به عهده تهیه کننده است.
وی ادامه داد: ما جز امسال که جشنواره پرحاشیه تری است، سال هایی داشتیم که اتفاق خاصی هم نیافتاده بود، ولی اصلا نشست خبری برگزار نمی شد. این جزو اختیارات تهیه کننده است، یعنی اگر تهیه کننده ای اعلام کند که نمی‌خواهد کنفرانس مطبوعاتی داشته باشد، کنفرانس آن فیلم برگزار نمی شود. اگر هم اعلام کند که من می خواهم با عوامل فنی بیایم ما به عنوان ستاد برگزاری جشنواره موظفیم ، آن نشست را برگزار کنیم.
محمد خزاعی در ادامه توضیح داد و گفت: خیلی از آثار هنوز دارد آماده می شود و مراحل فنی اش را طی می کند، انشالله روزهای دیگر نمایش داده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار