رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

نشست خبری فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی همزمان با رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر  شامگاه ۲۰ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست لطیفی بیان کرد: بارها و بارها پیشنهاد ساخت سریال و فیلم از شهدای دفاع مقدس داشتم و اعتقادم این بود که این کار، کار من […]

نشست خبری فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی همزمان با رونمایی آن در جشنواره فیلم فجر  شامگاه ۲۰ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست لطیفی بیان کرد: بارها و بارها پیشنهاد ساخت سریال و فیلم از شهدای دفاع مقدس داشتم و اعتقادم این بود که این کار، کار من نیست و می‌خواستم وارد این موضوع نشوم وقتی پیشنهاد کار توسط حامد عنقا تهیه‌کننده به من شد و با توجه به آشنایی قبلی که او با شهید داشت، احساس نزدیکی با شهید کردم اما به آقای عنقا گفتم به شرطی کار را می‌پذیرم که خودت فیلمنامه آن را بنویسی.

حامد عنقا تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس هم بیان کرد: اگر فیلم توانسته باشد دغدغه خودش را بگوید کار خود را کرده اگر نگفته باشد مشکل از ماست. بیش از یک سال نگارش این فیلمنامه طول کشید در میانه پژوهش به این نتیجه رسیدیم که همه مسیری را که آمدیم، کنار بگذاریم اسفند سال گذشته فهمیدیم که باید کدام مقطع از زندگی شهید را کار کنیم البته مسیر پژوهش هم طولانی بود با این حال در این مسیر راهنمایی داشتیم که ایشان آقای محمودزاده نویسنده کتاب «محمد مسیح کردستان» بود که راه را برای مایی که وارد یک کوچه تاریک شده بودیم، روشن کرد.

عنقا بیان کرد: وقتی وارد پروسه تولید «غریب» شدیم آرام آرام فهمیدیم که چرا سی سال تصمیم بر این است که درباره بروجردی فیلم ساخته شود اما نشده است موانع زیادی داشتیم اما شرم حضور در برابر دختر شهید که الان این‌جاست مانع از گفتن آنها می‌شود. ضمن اینکه اگر همراهی و همدلی خانواده شهید نبود محال بود بتوانیم بر موانع غلبه کنیم.

عبدی‌نسب فیلمبردار این اثر هم توضیح داد: ما زمان کمی داشتیم. ما همیشه زندگی و عزت و شرف خود را مدیون شهدا و کسانی هستیم که جنگیدند، ما ارادتی خاصی نسبت به کسانی داریم که شهید و جانباز شدند.

محمد بروجردی بازیگر فیلم هم گفت: تشابه اسمی به این دلیل است که شهید بروجردی پدربزرگ من است، این اولین حضور من در یک فیلم بود. ابتدا که با آقای حمیدیان صحبت کردم به دلیل شباهت و گریمش چند دقیقه بهت‌زده شدم چون خیلی شبیه شهید بروجردی شده بود. سر صحنه من حتی ایشان را پدربزرگ صدا می‌کردم و حتی این حس را داشتم که واقعاً محمد بروجردی است.

لطیفی هم بیان کرد: گاهی سر صحنه حس می‌کردم با دو محمد بروجردی سر و کار دارم یکی شهید و دیگری محمد بروجردی بازیگر.

امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه بصری هم اظهار کرد: پس تولید این فیلم خودش یک رکورد بود چون بیش از پانصد پلان جلوه‌های ویژه بصری داشتیم.

لطیفی عنوان کرد: یکی دو اکران از دست دوستان در رفته بود و اشتباهی «غریب» را به جای فیلم دیگری اکران کردند درباره سیمرغ مردمی هم باید بگویم یک‌بار در جلسه‌ای همه تهیه‌کنندگان جمع شدند و گفتن با توجه به اینکه فیلم‌ها از روز اول آماده نبودند و در این شرایط ممکن است حق به حق‌دار نرسد بهتر است سیمرغ مردمی حذف شود.

لطیفی در ادامه با بیان اینکه ما امروز به امثال شهید بروجردی نیاز داریم، درباره تدوین فیلم گفت: تدوین نهایی همین است که دیدید اما ممکن است برای اکران عمومی چیزهایی به فیلم اضافه شود.

این کارگردان درباره انتخاب بابک حمیدیان گفت: از آغاز وقتی با آقای عنقا صحبت می‌کردیم به بابک حمیدیان فکر می‌کردیم و گزینه دیگری متصور نبودیم او یکی از بازیگران بسیار تواناست، ضمن اینکه شباهتی که داشت دلیل دیگر ما بود و سوم اینکه بابک حمیدیان انگیزه شخصی هم داشت او همه عمر دوست داشت اتفاقی بیفتد و نقش بروجردی را بازی کند چون بسیار خوب شهید بروجردی را می‌شناخت. گاهی به شوخی به او می‌گفتم تو اصغر وصالی فیلم «چ» نیستی و قرار است نقش متفاوتی داشته باشی و البته او خودش این را هم می‌دانست.

عنقا درباره منابع مورد استفاده در این فیلم توضیح داد: ما از منابع متعددی استفاده کردیم و نمی‌توانیم بگوییم فیلم اقتباسی است. ضمن اینکه ما شاید از دوازده صفحه از کتاب «محمد مسیح کردستان» در این فیلم استفاده کردیم.

لطیفی درباره فیلم‌های ارزشی توضیح داد: همه فیلم‌هایی که بتواند انسانیت و محبت را منتقل کنند تحت عنوان فیلم ارزشی قرار می‌گیرند هر فیلمی که بتواند آگاهی بدهد و جامعه را به سمت نیکی پیش ببرد ارزشی است.

لطیفی اظهار کرد: عموماً به این شکل است که فیلم باعث می‌شود برویم و اطلاعات تازه‌ای درباره آن اتفاق پیدا کنیم.

عنقا درباره تغییر روایت‌ها در فیلم هم گفت: تغییراتی که ما در فیلم داریم به نسبت اسناد موجود اندک است، ما درباره شخصیتی که زندگی‌اش از قبل از انقلاب پر فراز و نشیب بود صحبت می‌کنیم آن هم درباره چند مقطع از زندگی او اطلاع می‌دهیم آن هم اطلاعات کپسولی. امروز خیلی از حرف‌ها و کلمات باعث سوءتفاهم می‌شود، گاهی باید متأسف بود و گاهی باید از کنارش بی‌تفاوت رد شد حرف‌هایی که آن زمان از زبان بروجردی شنیده می‌شد امروز هم باید از زبان کسانی شنیده شود که مدعی هستند محمد بروجردی الگوی آنهاست.

لطیفی اظهار کرد: تا ۱۲ دیشب نتوانستم هیچ فیلمی را ببینم و نظری درباره جوایز این فیلم ندارم.

عنقا در پایان گفت: فیلم بروجردی قبل از اینکه آن مسائل در کشور رخ بدهد ساخته شد اگر همانی و شباهتی وجود دارد تعمدی بر آن نبوده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار