رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۰ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 19 April

اعلام اسامی نامزدهای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نکات جالبی به همراه داشت. با اعلام نامزدهای جشنواره چهل و یکم در بخش سودای سیمرغ، فیلم سینمایی «سینمامتروپل» که در روزهای آخر برای اکران آماده شد و توسط داوران مورد بازبینی قرار گرفت، با ۱۳ نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، صداگذاری، […]

اعلام اسامی نامزدهای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نکات جالبی به همراه داشت.

با اعلام نامزدهای جشنواره چهل و یکم در بخش سودای سیمرغ، فیلم سینمایی «سینمامتروپل» که در روزهای آخر برای اکران آماده شد و توسط داوران مورد بازبینی قرار گرفت، با ۱۳ نامزدی در رشته‌های بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، صداگذاری، صدابرداری، بازیگری مرد [۱ مورد]، بازیگری زن [۲ مورد،] طراحی صحنه، طراحی لباس، جلوه‌های ویژه میدانی و تدوین صدرنشین شد.

٭٭٭٭ اتاقک گلی با ۱۱ نامزدی، شماره ۱۰، یادگار جنوب و کت چرمی با ۱۰نامزدی، غریب با ۹ نامزدی، در آغوش درخت با ٨ نامزدی، عطرآلود با ۶ نامزدی، بچه زرنگ با ۵نامزدی، سرهنگ ثریا با ۴ نامزدی، گل‌های باوارده، جنگل پرتقال و وابل با ۳ نامزدی،روایت ناتمام سیما، هفت بهار نارنج، آن‌ها مرا دوست داشتند، بعد از رفتن با ۲ نامزدی و چرا گریه نمی‌کنی و استاد با ۱ نامزدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

٭٭٭ ۱۰ فیلم نامزدشده در رشته های مختلف، فیلم اول سازندگانشان به شمارمی‌رود. همچنین از بین نامزدهای بهترین فیلم، ۴ فیلم اول هستند.

٭٭٭فیلم‌های آه سرد، پرونده باز است، هایپاور، کاپیتان و هوک در هیچ رشته ای نامزد نشدند.

٭٭٭ نامزدی انیمیشن بچه زرنگ در ۵ رشته برای اولین بار در تاریخ جشنواره اتفاق می‌افتد. پیش از این صرفا یک جایزه ویژه هیات داوران برای انیمیشن سینمایی در نظر گرفته می‌شد که جشنواره چهل و یکم با توجه به بچه زرنگ آغازگر این حرکت بوده است.

٭٭٭ فیلم رکورددار جشنواره امسال محصول بنیاد فارابی است. بی توجهی به غریب و سرهنگ ثریا محصولات اوج در این دوره جالب توجه است.

٭٭٭ در فهرست نامزدهای بهترین فیلم، بچه زرنگ، شماره ۱۰، در آغوش درخت مشترک بین بخش خصوصی و دولتی، کت چرمی، اتاقک گلی و سینمامتروپل محصول دولتی‌اند. در بین محصولات بخش خصوصی، توجه به یادگار جنوب در رده بهترین فیلم جالب توجه است.

٭٭٭ داوری محمدتقی فهیم در جشنواره امسال با توجه به حضور فعال این منتقد در رسانه‌ها در روزهای گذشته در حالی اتفاق می‌افتد که پیش‌تر غالبا منتقدان داور از صحبت درباره آثار پیش از پایان اختتامیه پرهیز می‌کردند. ولو این که فیلم موردنظر این منتقد در بین نامزدهای نهایی بهترین فیلم حضور نداشته باشد…

٭٭٭ مثل همیشه بعد از اعلام اسامی نامزدها، اختلاف سلیقه هایی بین کارشناسان و اهالی رسانه با نظر داوران به وجود آمد. بی‌توجهی به فیلم آه سرد برای برخی از اهالی رسانه عجیب بود. فیلمبرداری درخشان آرمان فیاض در فیلم بعد از رفتن دیده نشد و او از سهمیه فیلم کت چرمی استفاده کرد! این مورد درباره فیلمبرداری محمد فکوری برای در آغوش درخت نیز صدق می‌کند… دیده نشدن بازی جواد قامتی در در آغوش درخت، بازی نوید پورفرج در وابل، رضا کیانیان و مجتبی پیرزاده در متروپل هم شاید دلایل غیرسینمایی داشته باشد! همچنین به عنوان مثال بی توجهی به طراحی هنری و بصری فیلم سرهنگ ثریاو… البته بی توجهی به کار دو کارگردان زن این دوره ناهید عزیزی و لیلی عاج. نامزدنشدن بابک حمیدیان در فیلم غریب که همه او را از نیمه جشنواره، برنده سیمرغ می‌دانستند، در لیست نامزدهای جشنواره توجه برانگیز شد.

٭٭٭ جشنواره به پایان رسید اما فیلم بهشت تبهکاران اثر مسعود جعفری‌جوزانی به این دوره جشنواره نرسید و فیلمی از بخش رزرو به بخش اصلی وارد نشد. شاید اگر این فیلم هم به دشواری خود را به سودای سیمرغ می‌رساند، حکایت گلایه‌های محمدعلی باشه‌آهنگر و مهرداد خوشبخت، تکرار می‌شد.

منبع: صبا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار