رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

مجتبی راعی، کارگردان سریال در حال پخش «آتش و باد» انتقاداتی از بنیاد مستضعفان کرد و گفت: بنیاد مستضعفان لطمه بزرگی به کار زد. شورای ده (روستا) بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد. به نقل از روابط عمومی سریال «آتش و باد»، مجتبی راعی کارگردان که مهمان حمیدرضا مدقق در شبکه […]

مجتبی راعی، کارگردان سریال در حال پخش «آتش و باد» انتقاداتی از بنیاد مستضعفان کرد و گفت: بنیاد مستضعفان لطمه بزرگی به کار زد. شورای ده (روستا) بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضعفان با ما همکاری کرد.

به نقل از روابط عمومی سریال «آتش و باد»، مجتبی راعی کارگردان که مهمان حمیدرضا مدقق در شبکه خبر بود با انتقاد از بنیاد مستصعفان و آسیب هایی که به کار وارد شده است بیان کرد: سعی کردیم تاریخ را شرافتمندانه نشان دهیم یعنی تخیل نکردیم و گروه نویسندگان تحقیقات میدانی بسیاری انجام دادند. در مرحله تحقیق و پژوهش با آدم‌های مسن که در کودکی و نوجوانی زندگی عشایری را تجربه کرده‌اند صحبت و درباره رسم و رسوم از آنها پرس و جو کردیم.

وی افزود: من معتقدم ملتی که تاریخ را نشناسد باید دوباره آن را تجربه کند بنابراین اگر کارهای تاریخی درست ساخته شوند، مردم تجربیات گذشته را می‌بینند و دیگر آن را تکرار نمی‌کنند.

روایت روزگاری که خارجی ها نفت را رایگان بردند

این کارگردان در پاسخ به اینکه چطور شد پیشنهاد ساخت این فیلمنامه را پذیرفتید؟ گفت: ابتدا نام فیلمنامه «جشن سربرون» بود که از دل یک سنت ایلی بیرون آمده بود. عشایر در گذشته وقتی بافت قالی تموم می شد آن را از دار آزاد و سربرون می کردند یعنی اتمام آن را کمال می دانستند. از طرفی در دوران مشروطیت مسئله نفت و مشروطه خواهی به صورت همزمان در کشور به جریان می افتد، بنابراین نیروی خارجی در ایران یا باید اجازه می داد که مشروطیت به معنای کامل صورت بگیرد که در آن صورت باید نفت را از ایران خریداری می کرد یا اینکه مشروطیت را کنار می زد و نفت را رایگان می برد. آنها راه دوم را انتخاب کردند و این انتخاب روی زندگی مردم ایران تاثیر گذاشت. بنابراین روایت این حوادث برایم جذاب بود.

راعی درباره نحوه انتخاب بازیگران هم توضیح داد: خوشبختانه بازی بازیگران اصلی کدام باورپذیر است. با تعدادی از بازیگران همانند آقای پاک نیت در سریال های قبلی تجربه همکاری داشتیم. دلیل انتخاب دوباره برخی از بازیگران این است که توانایی بالایی دارند و در صحنه کمک می کنند. همچنین اخلاق فردی آنها هم به گونه ای نیست که بخواهند در کار موانع ایجاد کنند. خوشبختانه زبان همدیگر را متوجه می شویم.

وی درباره سختی کار گروه فیلمبرداری این سریال نیز اظهار کرد: صحنه های سخت بسیاری داشتیم و در همه صحنه‌ها پس زمینه زندگی ایلی در جریان بود. مدیریت این صحنه‌ها وقت گیر است و از طرفی کار اکثرا دوربین روی دست بود. خوشبختانه با تلاش گروه منسجم و کاربلد سختی‌ها را راحت پشت سر گذاشتیم. همچنین هیچ رنگی بدون اجازه وارد صحنه و لباس نمی شد و با دقت تمام پلان‌ها را مدیریت کردیم.

جمع آوری نوازنده ها از اقصی نقاط کشور

کارگردان سریال «آتش و باد» با بیان اینکه فرید سعادتمند به عنوان آهنگساز، نوازنده‌ها را از گوشه و کنار ایران گردهم آورد، تصریح کرد: ممکن است نوازنده های تهران هم بتوانند بر اساس نت ها یک ملودی را بنوازند اما روح نواختن یک چوپان با کسی که صرفا براساس نت ها می نوازد فرق دارد به همین دلیل آقای سعادتمند در وهله اول تحقیقات بسیاری درباره موسیقی موقعیت جغرافیایی سریال انجام داد و سپس نوازنده ها را از اقصی نقاط کشور گردآوری کرد.

او درباره شعر فردوسی در تیتراژ پایانی سریال هم مطرح کرد: عشایر، فردوسی زیاد می خوانند و آنهایی که سواد نداشتند هم اشعار او را حفظ می کردند. به همین دلیل از شعر فردوسی استفاده شد.

روابط عمومی بنیاد مستضعفان برای بیابان از ما هزینه سنگینی می خواست!

راعی در پاسخ به اینکه چرا سکانس ها در فصل بهار تصویربرداری نشد چنین توضیح داد: وقتی لوکیشن مورد نظر را در نزدیکی کن و بالای کوه ها پیدا کردیم، به ما گفتند که باید از روابط عمومی بنیاد مستضعفان اجازه بگیرید منتهی آقایی که مدیر روابط عمومی بنیاد بود پرداخت هزینه سنگین را شرط قرار داد. به او گفتیم که اگر بابت استفاده یک ساختمان در تهران هزینه می خواستید منطقی بود زیرا می گفتیم که ساخت و نگهداری ساختمان هزینه بردار است اما الان که می خواهیم از بیابان استفاده کنیم چرا پول زیاد از ما می خواهید؟ از طرفی بنیاد مستضعفان برای ملت ایران است و ما هم این سریال را برای ملت می سازیم. ادامه دار شدن مذاکرات ما و فشار ایشان، فصل بهار را از ما گرفت و آن شخص لطمه بزرگی به تصویر سریال زد.

کمی سلول فرهنگی در مغز روابط عمومی بنیاد مستضعفان نبود!

وی افزود: انتظار می رود کسی که مدیر روابط عمومی است، کمی سلول فرهنگی در مغزش داشته باشد و کمی هم فرهنگی فکر کند. طبیعتا از مهندس راهسازی انتظار تفکر فرهنگی نداریم اما مدیر روابط عمومی باید سبقه فرهنگی داشته باشد. از طرفی سریال ما شب کاری زیاد داشت، اگر تصویربرداری در بهار انجام می شد، همگی لباس بهارانه می پوشیدیم.

راعی تاکید کرد: تاخیر در کار باعث شد که ما در فصل زمستان سکانس های بهاری ضبط کنیم. بازیگر مجبور بود که در سرما لباس فصل بهار به تن کند؛ چندین بار عوامل به شدت مریض شدند. برایمان عجیب بود که یک نفر با ملت و کشور خود این کار را بکند. البته تا حدودی طبیعی است که فرد بدون تخصص که مدیر روابط عمومی شده تصمیمات اقتصادی بگیرد.

کارگردان «آتش و باد» گفت: بنیاد مستضعفان در کنار بخش اقتصادی باید بخش فرهنگی هم داشته باشد. یک روز تهیه کننده «تونل» بنیاد بود و امروز برای اینکه از بیابان استفاده کنیم باید پول سنگین به آنها بپردازیم!

وی با اشاره به لوکیشن های دیگر سریال افزود: شورای ده در یک روستا به ما گفتند که می توانید از بیابان ده ما استفاده کنید فقط آن را کثیف و خراب نکنید؛ یعنی شورای یک ده بیشتر از روابط عمومی بنیاد مستضفان با ما همکاری کردند!

راعی در پایان در پاسخ به اینکه اگر به عقب برگردید کدام بخش های سریال را تغییر می دهید؟ اظهار کرد: به نظرم ما به درون مایه اثر دست پیدا کرده و از کیفیت اجرا راضی هستیم. من هرکاری که می سازم بعد تک تک صحنه ها را می بینم و می گویم می توانستم فلان کار را هم انجام دهم. بنابراین تاکنون کار خوب نساخته‌ام!

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۵۸ قسمت به عنوان سریال نوروزی و رمضانی در حال پخش از شبکه سه سیما است.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار