- چهارشنبه 28 شهریور 1403 - 15:13
- کد خبر : 154418
- رادیو و تلویزیون
عطارپور درباره سیر تاریخی سینمای دفاع مقدس گفت: دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلمها شروع میشود و هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی میکند در این دوره تثبیت میشود. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، آریان […]
عطارپور درباره سیر تاریخی سینمای دفاع مقدس گفت: دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلمها شروع میشود و هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی میکند در این دوره تثبیت میشود.
عطار پور اذعان کرد: قسمت اول این مستند به چگونگی شکل گیری سینمای دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس در دوران جنگ پرداختیم و پایان این قسمت هم مصادف با پایان جنگ تحمیلی میشود؛ همزمان که جنگ در جریان بود، فیلمهایی هم ساخته میشد.
وی افزود: در قسمت دوم به دوران پس از جنگ از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ که دوران طلایی دفاع مقدس است، زیرا هم تولیدات فیلمها شروع میشود و هم کارگردانهایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، رسول ملاقلی پور و کمال تبریزی مهمترین فیلمهای خود را در این دوره ساختند و تبدیل به تعدادی از مهمترین فیلمهای این ژانر شدند؛ هویتی که ژانر دفاع مقدس را قابل شناسایی میکند در این دوره تثبیت میشود. دوران دفاع مقدس زیر مجموعه سینمای جنگ قرار میگیرد ولی باید توجه کرد هر فیلم جنگی، فیلم دفاع مقدسی نیست.
کاگردان مستند «پرده خوانی سینمای جنگ» در پایان بیان کرد: در قسمتهای سوم و چهارم نیز به تریبت به سینمای دفاع مقدس در دهه هشتاد و نود پرداختیم و در این دوره یک مدل بازنگری درباره ارزشهای موجود در سینمای دفاع مقدس شکل میگیرد و یکسری فیلم سازها دست به تجربیات تکنیکی جدیدی میزنند و اختباس زیادی از عملیاتهای دوران دفاع مقدس و همچنین زندگی فرماندهان جنگ میکنند. سینمای دفاع مقدس در این دهه به یک بلوغی رسیده است؛ در عین حال فیلمهایی که به نوعی نگاه انتقادی دارند و متفاوت ساخته شده و شروع کننده این مدل همان کارگردانان سرشناس همچون حاتمی کیا و ملاقلی پور هستند.
نظرات