- شنبه 28 مهر 1403 - 14:01
- کد خبر : 156156
- سینمای ایران » یادداشت ها
فیلمسازی بینالمللی با هوش مصنوعی در تهران به گزارش سینماخانه؛ جمعه، ۲۷ مهر ۱۴۰۳، همزمان با شروع چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، یک فیلم ایرانی ۱۸ دقیقهای نمایش داده شد که از صفر تا صد به وسیله هوش مصنوعی تولید شده و برای آن هیچ تصویربرداری در دنیای واقعی انجام نشده بود؛ اثری با […]
فیلمسازی بینالمللی با هوش مصنوعی در تهران
به گزارش سینماخانه؛ جمعه، ۲۷ مهر ۱۴۰۳، همزمان با شروع چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، یک فیلم ایرانی ۱۸ دقیقهای نمایش داده شد که از صفر تا صد به وسیله هوش مصنوعی تولید شده و برای آن هیچ تصویربرداری در دنیای واقعی انجام نشده بود؛ اثری با عنوان «فلسطین در چشمهای من» که قصه یک پدر و پسر ساکن کرانه باختری رود اردن را از روز تولد پسر تا جوانی او روایت میکند.
جالب آن که در این فیلم، محیط و کاراکترها تداوم دارند و راکورد نسبی را از ابتدا تا انتها حفظ میکنند. این مسئله، وقتی اهمیت مییابد که بدانیم به طور معمول، هوش مصنوعی برای تولید هر تصویر، کاراکترهای جدیدی طراحی میکند که با قبلیها متفاوت است! به همین دلیل ایجاد کاراکترهای یکسان در تصاویر متفاوت تولیدشده توسط هوش مصنوعی، بسیار دشوار و زمانبر است.
اگرچه «فلسطین در چشمهای من» با فیلمهای لایواکشن (فیلم معمولی) قابل مقایسه نیست و در برابر این آثار، نقصهای فراوانی دارد، ولی واجد چند لحظه خوب سینمایی است که نشان میدهد فیلمساز تنها برای دیده شدن یا جلب بودجه، به سراغ این فناوری نرفته؛ بلکه دغدغه انسانی و نگاه هنری و سینمایی دارد و شیوه ساخت موقعیتهای دراماتیک را میداند.
همه اینها در حالی است که به گفته کارگردان، ابزارهای هوش مصنوعی محدودیتهای فراوانی در زمینه پرداختن به مضمون فلسطین و استفاده در کشوری تحت تحریم مثل ایران دارند که اجرای این پروژه را پرهزینهتر و نیازمند خلاقیت بیشتر کرده؛ نکاتی که نشان میدهد تجربه ساخت این فیلم به عنوان تجربهای ارزشمند در سینمای کوتاه ایران قابل ثبت است.
فهرست عوامل فیلم کوتاه «فلسطین در چشمهای من» عبارت اند از:
تهیه کننده و کارگردان: سروش البخشی نائینی، نویسنده: سروش البخشی نائینی و سیاوش البخشی نائینی، مشاور فرهنگی فیلمنامه: حانیه قاسمیان، تولید عکس: سیاوش البخشی نائینی و فرشاد سالمی کوهستانی، تولید شده در بستر: Midjourney و ChatGPT4، متحرک سازی و لیپسینک: سروش البخشی نائینی، سیاوش البخشی نائینی، شقایق تنگستانی، Runway AI: تولید شده در بستر، تدوین: سیاوش کردجان، صداگذار: محدثه تیموری، دستیاران تولید عکس: محمد کفیلی، حدیث شفیعی، فردین زمانی، شایان جعفری، فاطیما رحمانی و امیرحسین حاج محمدحسنی نژاد، دستیاران متحرک سازی و لیپسینک: ودیان زویداوی، مهدی مساعده، سهیل ابراهیمیون و امیر شاهان پورحکمت، دستیار تدوین: شقایق تنگستانی، اصلاح رنگ و نور: سامان مجد وفایی، افتر افکت: حوریه رجایی، دوبله: محمد شعبانی، بازآفرینی صدای شخصیتها: رضا رضایی، طراح کاور موسیقی: سیاوش البخشی نائینی، تولید شده در بستر: UDIO، موسیقی استفاده شده در فیلم: زنده یاد فَیروز قطعه «زهره المدائن»، شعر و دکلمه: زنده یاد محمود درویش، شعر «در رثای ادوارد سعید»، پشتیبان فنی: فاطمه عزیزی، مترجم عربی و انگلیسی: حانیه قاسمیان و با تشکر از هانیه کمری، طراح پوستر: سیاوش البخشی نائینی، طراحی لوگو، تایپوگرافی و تیتراژ: جواد مزلقانی، تیزر: حسینرضا بیانوندی، مشاور رسانهای و تبلیغات: محمد کفیلی و تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران.
سینماخانه / مصطفی قاسمیان روزنامه نگار
نظرات