رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 13 خبر


  • یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳
  • الأحد ۸ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Sunday 10 November

مجید شیخ‌انصاری استاد نشست تخصصی «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجهیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم و از کارگردان انتظار می‌رود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند. به […]

مجید شیخ‌انصاری استاد نشست تخصصی «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجهیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم و از کارگردان انتظار می‌رود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «۴۱_ ۲۰» این رویداد در روز سوم “درباره ساختن” با موضوع «ملاحظات دراماتیک در فیلم کوتاه» به دبیری احمد الستی و با حضور مجید شیخ‌انصاری یکشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۰:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
مجید شیخ‌انصاری استاد این نشست بیان کرد: ما به عنوان یک کارگردان با یک مستطیل خالی مواجه هستیم که باید آن را با عوامل گوناگون پر کنیم. هر آن چیزی که در قاب تصویر می‌بینیم نیز عوامل میزانسنی هستند و از کارگردان انتظار می‌رود به عنوان راهنمای اثر عوامل خود را هدایت کند. ملاحظات دراماتیک زمانی رعایت می‌شود که اندازه نما، نور و… به درستی و با دانش سینمایی رخ دهد.
او ادامه داد: همچنین یک فیلم کوتاه فارغ از بحث بودجه، برای اینکه یک اثر حرفه‌ای دیده شود، نیاز به دانش سینمایی به عنوان پشتوانه خود دارد و زمان فراگیری آن سر صحنه نیست. به همین دلیل با داشتن دانش سینمایی می‌توان ملاحظات دراماتیک یک اثر را رعایت کرد و در یک فیلم کوتاه نیز با توجه به برخی عوامل میزانسنی که ابعاد تاثیرگذار بیشتری دارند، به این ملاحظات دست پیدا کرد.
احمد الستی دبیر نشست نیز با طرح یک پرسش عنوان کرد: یکی از عواملی که در لحظات دراماتیک تاثیرگذار است، نحوه بازی است اما آن چیزی که به ما می‌گوید چگونه ملاحظات دراماتیک را به سینما تبدیل کنیم، چیست؟
شیخ انصاری بیان کرد: طراحی یک ساز و کار مناسب در ساخت لحظات دراماتیک فیلم تاثیرگذار است. معتقدم توجه به چند عامل مرتبط با میزانسن می‌تواند یک فیلم را به اثری قابل قبول از نظر دراماتیک تبدیل کند، برای مثال توجه به نور برای من اولویت دارد چراکه نور می‌تواند برای ما بی‌شمار امکان ایجاد کند و فضایی حرفه‌ای و چشم‌نواز به اثر ببخشد. البته که همه چیز مقابل دوربین رخ نمی‌دهد و زمانی که فضایی گفت‌وگو محور ایجاد کنیم در مقابل دوربین نیز شرایط به درستی پیش می‌رود.
گفتنی است مشروح این نشست در آینده توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر خواهد شد.
چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار