- یکشنبه 29 مهر 1403 - 13:02
- کد خبر : 156230
- سینمای ایران
ساعد نیکذات عکاس و استاد دانشگاه، فقدان اخلاق و احساس را ضعف هوشمصنوعی دانست و گفت: هوشمصنوعی مفهوم را میفهمد اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجوست که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوقالعاده است. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم […]
ساعد نیکذات عکاس و استاد دانشگاه، فقدان اخلاق و احساس را ضعف هوشمصنوعی دانست و گفت: هوشمصنوعی مفهوم را میفهمد اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجوست که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوقالعاده است.
به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، آخرین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «۴۱_ ۲۰» چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در روز دوم با عنوان «هوش مصنوعی، چشم عکاس» با حضور ساعد نیکذات، عکاس و مدرس این هنر شنبه ۲۸ مهر ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در ابتدا ساعد نیکذات، عکاس و مدرس دانشگاه، به تنوع شرکتکنندگان در این نشست اشاره کرد و گفت: امروز که شما جوانان را در این نشست میبینم یه یاد گذشته خودم افتادم که هرجایی بهدنبال یادگیری بودم؛ شما عزیزان ترسیم یک ایران کوچک هستید چراکه از سراسر کشور نمایندگانی از فرهنگهای مختلف در این جلسه حضور دارند.
او تلاش، پشتکار و استمرار در یادگیری را از ویژگیهای همنسلان خود دانست که در سینما فعالیت میکردند و تاکید کرد: این ویژگیها آن چیزی است که در دوران معاصر در سطح دنیا کم شده است چون فناوری و تکنیک زیاد شده است و به همین دلیل سطح گسترده است و عمق کم؛ و امیدواریم شما از کسانی باشید که از آگاهی استفاده میکنید تا به دانایی برسید.
این عکاس و مدرس دانشگاه به تشریح ابعاد هوش مصنوعی پرداخت و با اشاره به اینکه هوشمصنوعی یک امکان برای کمک به انسان است و خیلی نزدیک به او عمل میکند، عنوان کرد: این روزها خیلی از هوشمصنوعی میشنوید که ظاهری سنگین دارد اما چنین نیست و کافیست مقداری به فنون آن مسلط باشید تا بتواند از آن استفاده کنید.
نیکذات، تسلط بر زبان را لازمه بهرهگیری از هوشمصنوعی دانست و تاکید کرد: برای استفاده درست از هوشمصنوعی باید تسلط بر زبان کامپیوتر را در خودمان تقویت کنیم و بهجای تجسم ذهنی، مقداری به ادبیات و نوع زبان کامپیوتر و سیستمهای آن اشراف داشته باشیم تا در ادامه تخیل را تبدیل به واژه، و واژه را به تصویر تبدیل کنیم.
او هوشمصنوعی را یک علم بینرشتهای معرفی کرد و با بیان اینکه هوشمصنوعی در تکنولوژی تغییرات زیادی رقم خواهد زد، گفت: فقدان اخلاق و احساس ضعف هوشمصنوعی است؛ هوشمصنوعی مفهوم را میفهمد اما احساس ندارد و اصلا خالق نیست بلکه یک جستجوست که انعکاس آن در تصویر مبهوت کننده و فوقالعاده است.
گفتنی است مشروح این نشست تخصصی توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر میشود.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
مهران کاشانی در یک نشست تخصصی مطرح کرد؛
چه چیزی خلاقیت سینماگران را فلج میکند؟/ ایده ناظر را دریابید
مهران کاشانی فیلمنامهنویس و استاد نشست تخصصی «ایده ناظر و اهمیت آن» در جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران گفت:
ایده ناظر در طول نگارش فیلمنامه به دلایل کشف و شهودهایی که صورت میگیرد و به هیجانات نویسنده مستعد تغییر است.
به گزارش ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی مهران کاشانی فیلمنامهنویس و مدرس سینما با عنوان «ایده ناظر و اهمیت آن» ظهر امروز ۲۸ مهرماه در خلال برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
مهران کاشانی در این نشست گفت: ایده ناظر ترجمه کلمه «controlling idea» است که البته شاید ترجمه بهتر آن ایده هدایتکننده یا کنترل کننده ایده باشد اما به هر حال با نام «ایده ناظر» جا افتاده است و از آن استفاده میکنیم چون کلمه «ناظر» به گونهای است که پشتوانه و یک مفهوم از بالا دارد در صورتی که ایده کنترلکننده ایدهای است که آمیخته با فیلمنامه است و در جریان زنده فیلمنامه مشارکت دارد و قابلیت تغییر دارد.
وی افزود: یک ابهامی در بیان مفهوم ایده ناظر در کتاب «داستان» رابرت مککی وجود دارد به نحوی که وقتی این کتاب را میخوانید، نمیدانید ایده ناظر را باید قبل از نگارش داشته باشید یا در پایان به ایده ناظر میرسید و کشفاش میکنید چون ما قطعا در ابتدای کار باید ایده ناظر را داشته باشیم ولی در طول نگارش به دلایل کشف و شهودهایی که صورت میگیرد و به دلیل هیجانات نویسنده ایده ناظر مستعد تغییر است. ایده ناظر اولیه به مرور تغییر میکند اما لزوما نمیشود گفت این موضوع به دلایل ناخودآگاه است.
کاشانی درباره رابطه فرم و معنا و محتوا گفت: این بحث یک بحث قدیمی و همیشگی است از نظر من معنا فرم را استخدام میکند. جریان پست مدرن در سینما را در همین زمینه داریم.
این فیلمنامهنویس ضمن انتقاد بر شیوه آموزش فیلمنامهنویسی در سینما گفت: ما دچار سردرگمی و در مواجهه با انبوهی کلمات و اصطلاحاتی هستیم که ممکن است خلاقیت بچهها را فلج کند. هنر ما این نیست که خلاقیت و آفرینش فیلمنامه را با اصطلاحات پیچیده مسدود کنیم بلکه ما باید بتوانیم امر پیچیده را ساده کنیم.
کاشانی توضیح داد: فیلمنامهنویسی اصولاً مرتبط به علوم اجتماعی و دانش بین رشته ای است. برای فیلمنامهنویسی باید روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، انسان شناسی و… را هم یاد بگیرید و باید این حوزهها را هم مطالعه کنید چون فیلمنامهنویسی علم نیست.
وی در پاسخ به این سوال که زمان یک فیلم را چگونه میشود رصد کرد و از کجا بدانیم یک قصه مناسب فیلم کوتاه است یا بلند؟ اظهار کرد: وقتی قرار بر تغییر شخصیت باشد ما اساسا با فیلم بلند سر و کار داریم اما وقتی با تغییر مود، وضعیت یا احساس شخصیت طرف هستیم با فیلم کوتاه کار داریم.
وی در بخش دیگر از صحبتهای خود عنوان کرد: من در صفحات اینستاگرام کسانی را میبینم که فیلمنامه نویسی آموزش میدهند اما به اشتباه این کار را میکنند چون ما در اصلاحات فیلمنامه اتفاق نظر نداریم.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که ایده ناظر باید حتما وجود داشته باشد یا نه؟ مطرح کرد: یک پژوهشگر روایت می گوید بهترین نقطه برای شروع یک فیلمنامه، دانستن پایان فیلمنامه است.
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
نظرات