- شنبه 16 فروردین 1404 - 14:26
- کد خبر : 167411
- رادیو و تلویزیون

برنامه تلویزیونی «همشاگردی سلام» با محوریت قرار دادن دانش آموزان و طرح دغدغه آنان، توانسته با خلق ایدهای نو مسیر متفاوتی نسبت به سایر تولیدات تلویزیونی در پیش گیرد. به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، به نقل از خبرگزاری فارس، در سالهای اخیر نوع و ساختار برنامه سازی در سیما به […]
برنامه تلویزیونی «همشاگردی سلام» با محوریت قرار دادن دانش آموزان و طرح دغدغه آنان، توانسته با خلق ایدهای نو مسیر متفاوتی نسبت به سایر تولیدات تلویزیونی در پیش گیرد.
به گزارش سینماخانه و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سیما، به نقل از خبرگزاری فارس، در سالهای اخیر نوع و ساختار برنامه سازی در سیما به گونهای پیش رفته که شکلی از قالب ثابت به خود گرفته است. اگر به برنامههای تلویزیونی در دهه اخیر توجه نماییم در مییابیم که اکثر تولیدات با فرمهایی یکسان و بعضا تکراری بر روی آنتن میروند. برای مثال اغلب ویژه برنامههای تلویزیونی در ایام خاص سال چون شب یلدا، نوروز و … با حضور مجری و مهمانان تکراری که از برنامهای به برنامهای دیگر کوچ میکنند، رقم میخورند.با وجود آن که این نوع ساختار از برنامه سازی مدتی است قابل توجه برای اکثر تهیه کنندگان برنامههای تلویزیونی است، لکن میتواند منجر به تکرار سوژه شود و مخاطب کمی را پای تماشای آن بنشاند. به ویژه آن که بار قابل توجهی از جذب مخاطب در این نوع برنامهها، بر عهده مهمانانی است که اغلب عنوان سلبریتی را با خود به همراه و معمولا هم در تلویزیون، نمایش خانگی و … حضور پررنگ دارند.
در این میان برخی تولیدات تلویزیونی وجود دارند که تلاش دارند تا با خلق سوژه و ساختارهای جدید، گونهای دیگر از برنامه سازی در رسانه ملی را معرفی نمایند که به دور از تولیدات رایج باشد. یکی از این موارد برنامه تلویزیونی همشاگردی سلام است که چند ماهی میشود بر روی آنتن شبکه آموزش سیما رفته است. هم شاگردی سلام با رویکرد دانش آموزان و طرح دغدغههای آنان را میتوان گونهای از ایدههای نو در ساختار برنامه سازی در نظر گرفت. این برنامه با استودیو و طراحی مشابه کلاس درس و حضور دانش آموزان در برنامه تلاش کرده است تا به صورت عینی نیز در جهت ایده خود حرکت کند.
این برنامه با اجرای حامد مهربانی در ابتدای هر قسمت خود که به صورت زنده بر روی آنتن میرود، به دانش آموزان حاضر در استودیو موضوعی به عنوان انشا میدهد تا در نهایت هرکس تمایل داشت آن را بخواند. به ویژه آن که این برنامه در جهت هدف گذاری دانش آموزان و طرح بحث آینده شغلی آنان نیز حرکت میکند.
بخش قابل توجه این برنامه که میتواند با سایر برنامههای تلویزیونی تفاوت ایجاد کند، حضور مهمانانی است که هرکدام در حرفهای به ویژه معلمی مشغول به فعالیت هستند و دانش اموزان در نهایت میتوانند به طرح سوال بپردارند. به عنوان مثال در قسمتهایی شاعران، مجریان تلویزیونی و … دعوت بودند تا از فراز و فرودهای فعالیت خود برای دانش آموزان حاضر بگویند. بخش قابل توجه آن حضور معلمهایی با ویژگیهایی خاص در تدریس از مناطق مختلف کشور است که تنها به تهران محدود نمانده است.
تهیه کننده این برنامه تلویزیونی گفته است: تلاش کردیم مهمانان برنامه از افرادی باشند که در حوزه آموزش کار خاص و مثمرثمری انجام داده باشند و از همه مهمتر اینکه پایتختمحور نباشد. یعنی فقط از افرادی که در تهران هستند، دعوت نکنیم. سعی کردیم از سراسر کشور افرادی که در حوزه آموزش فعالیت میکنند را دعوت کنیم.این امر از نکات قابل توجه در این برنامه تلویزیونی است. زیرا برخلاف سایر تولیدات مشابه سعی نکرده است تا با حضور مهمانانی که جنبه سلبریتی دارند، موفقیت برنامه خود را رقم بزند. از این جهت توانسته در تلوبیون نیز آمار ۱۴ هزار بازدید را به خود اختصاص دهد و حتی به عنوان ویژه برنامه نوروزی بر روی آنتن برود.
از دیگر نکات قابل تمایز هم شاگردی سلام ایجاد یک نوآوری دیگر در قالب برنامه سازی خود است. هم شاگردی سلام در برههای نیز توانست پای بحث تئاتر دانش آموزی را در رسانه ملی باز کند. این برنامه در دهه فجر ویژه برنامه تئاترهای دانش آموزی را به اجرا گذاشت که در نوع خود ایدهای جدید برای تلویزیون بوده است. به گونهای که گروههای تئاتر دانش آموزی در این برنامه به اجرا میپرداختند و در نهایت با رای گیری در اختتامیه برترین آنان معرفی شد.
تا پیش از این برنامههایی چون اقیانوس آرام نیز تجربهای مشابه با همشاگردی سلام داشتهاند، لکن همشاگردی سلام با هدف قرار دادن دغدغهای خاص و مشخص همراه با خلق ایدهای نو، توانسته مسیر قابل توجهی در برنامه سازی در پیش گیرد. مسیری که تا به اینجا با محوریت قرار دادن مخاطب دانش آموز و تکیه بر تجربه مهمانان کمتر شناخته شده در رسانه ملی، گامی موثر در جهت حفاظت از ایده خود و حتی تکثیر آن در آینده برداشته است.
در این میان برخی تولیدات تلویزیونی وجود دارند که تلاش دارند تا با خلق سوژه و ساختارهای جدید، گونهای دیگر از برنامه سازی در رسانه ملی را معرفی نمایند که به دور از تولیدات رایج باشد. یکی از این موارد برنامه تلویزیونی همشاگردی سلام است که چند ماهی میشود بر روی آنتن شبکه آموزش سیما رفته است. هم شاگردی سلام با رویکرد دانش آموزان و طرح دغدغههای آنان را میتوان گونهای از ایدههای نو در ساختار برنامه سازی در نظر گرفت. این برنامه با استودیو و طراحی مشابه کلاس درس و حضور دانش آموزان در برنامه تلاش کرده است تا به صورت عینی نیز در جهت ایده خود حرکت کند.
این برنامه با اجرای حامد مهربانی در ابتدای هر قسمت خود که به صورت زنده بر روی آنتن میرود، به دانش آموزان حاضر در استودیو موضوعی به عنوان انشا میدهد تا در نهایت هرکس تمایل داشت آن را بخواند. به ویژه آن که این برنامه در جهت هدف گذاری دانش آموزان و طرح بحث آینده شغلی آنان نیز حرکت میکند.
بخش قابل توجه این برنامه که میتواند با سایر برنامههای تلویزیونی تفاوت ایجاد کند، حضور مهمانانی است که هرکدام در حرفهای به ویژه معلمی مشغول به فعالیت هستند و دانش اموزان در نهایت میتوانند به طرح سوال بپردارند. به عنوان مثال در قسمتهایی شاعران، مجریان تلویزیونی و … دعوت بودند تا از فراز و فرودهای فعالیت خود برای دانش آموزان حاضر بگویند. بخش قابل توجه آن حضور معلمهایی با ویژگیهایی خاص در تدریس از مناطق مختلف کشور است که تنها به تهران محدود نمانده است.
تهیه کننده این برنامه تلویزیونی گفته است: تلاش کردیم مهمانان برنامه از افرادی باشند که در حوزه آموزش کار خاص و مثمرثمری انجام داده باشند و از همه مهمتر اینکه پایتختمحور نباشد. یعنی فقط از افرادی که در تهران هستند، دعوت نکنیم. سعی کردیم از سراسر کشور افرادی که در حوزه آموزش فعالیت میکنند را دعوت کنیم.این امر از نکات قابل توجه در این برنامه تلویزیونی است. زیرا برخلاف سایر تولیدات مشابه سعی نکرده است تا با حضور مهمانانی که جنبه سلبریتی دارند، موفقیت برنامه خود را رقم بزند. از این جهت توانسته در تلوبیون نیز آمار ۱۴ هزار بازدید را به خود اختصاص دهد و حتی به عنوان ویژه برنامه نوروزی بر روی آنتن برود.
از دیگر نکات قابل تمایز هم شاگردی سلام ایجاد یک نوآوری دیگر در قالب برنامه سازی خود است. هم شاگردی سلام در برههای نیز توانست پای بحث تئاتر دانش آموزی را در رسانه ملی باز کند. این برنامه در دهه فجر ویژه برنامه تئاترهای دانش آموزی را به اجرا گذاشت که در نوع خود ایدهای جدید برای تلویزیون بوده است. به گونهای که گروههای تئاتر دانش آموزی در این برنامه به اجرا میپرداختند و در نهایت با رای گیری در اختتامیه برترین آنان معرفی شد.
تا پیش از این برنامههایی چون اقیانوس آرام نیز تجربهای مشابه با همشاگردی سلام داشتهاند، لکن همشاگردی سلام با هدف قرار دادن دغدغهای خاص و مشخص همراه با خلق ایدهای نو، توانسته مسیر قابل توجهی در برنامه سازی در پیش گیرد. مسیری که تا به اینجا با محوریت قرار دادن مخاطب دانش آموز و تکیه بر تجربه مهمانان کمتر شناخته شده در رسانه ملی، گامی موثر در جهت حفاظت از ایده خود و حتی تکثیر آن در آینده برداشته است.
نظرات