رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
حاشیه های اعتراض یک خواننده به وزارت ارشاد

“چوب لای چرخ” حامد زمانی؟!

خبر مجوز نداشتن حامد زمانی این روزها واکنش های را به همراه داشته است. خواننده‌ای که با انتشار قطعه هایی با درون مایه حماسی و ارزشی به شهرت رسید در پستی تقاضای وزارت ارشاد برای کسب مجوز را تهدید به جای حمایت نامید و از آن انتقاد کرد. حال سوالی که پیش می‌آید آن است […]

خبر مجوز نداشتن حامد زمانی این روزها واکنش های را به همراه داشته است. خواننده‌ای که با انتشار قطعه هایی با درون مایه حماسی و ارزشی به شهرت رسید در پستی تقاضای وزارت ارشاد برای کسب مجوز را تهدید به جای حمایت نامید و از آن انتقاد کرد. حال سوالی که پیش می‌آید آن است که در شرایط کنونی و در دنیای موسیقی حامد زمانی با دیگر خواننده‌های بدون مجوز که به آنان خواننده‌های زیرزمینی گفته می‌شود چه فرقی دارد؟

گویا پیروز ارجمند مدیر مستعفی دفتر موسیقی ارشاد در آخرین روزهای حضورش در این وزارت خانه نامه‌ای «محرمانه» به این خواننده ارسال کرده و در آن این نکته یادآوری کرده است که «تمام فعالیت‎های هنری در حوزه موسیقی همچون اجراهای مختلف نیاز به کسب مجوز دارد. و در غیر اینصورت از ادامه فعالیت‌ها ممانعت به عمل می‌آید.»

حامد زمانی خواننده موسیقی پاپ، با انتشار این نامه محرنامه و با این توجیه که این مدیر دیگر بر مسند خود ننشسته است به این کار انتقاد کرد و در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «برگ زرینی دیگر از افتخارات وزارت محترم ارشاد.»

او نوشت: «بعد از این همه سال کار و فعالیت و این همه اثر، تهدید بجای حمایت/ قابل توجه بعضی از دوستان که منو متهم به خوندن برای مجوز میکردن / علیرغم پیگیریهای مکرر؛ بنده هنوز هیچ مجوزی از وزارت  ارشاد ندارم. علاوه بر اون طی این سالها هیچ تماسی حتی برای یه احوالپرسی خشک و خالی هم از این وزارتخونه نداشتم.»

در پی انتشار این پست افرادی که با کار این خواننده آشنایی داشتند از موضع دفاع از او برآمده و این کار را هم یک دلیل «بی کفایتی» وزارت ارشاد نامیدند. آنان این اقدام وزارت ارشاد را زیر سوال برده و گفتند: «مدیران دولتی باید به جای مرعوب ساختن هنرمند او را در مسیر پیش رویش امیدوار کرده، فعالیت‌اش را تسریع و زمینه‌ها برای بروز و معرفی محصولش را تسهیل کنند.»

به گفته منتقدان وزارت ارشاد: «آیا “چوب لای چرخ گذاشتن” عبارت مناسبی برای تغییر مواجه این چنین دولت با فعالیت هنرمندان متعهد است؟»

پس از این واکنش‌ها اما آنچه مورد سوال قرار گرفت آن بود که معیار حمایت از هنرمندان چگونه تعیین می‌شود؟ اگر «حامد زمانی» به هر دلیلی تا به امروز موفق به کسب مجوز فعالیت از سوی وزارت ارشاد نشده است چطور توانسته نه تنها قطعات متعددی را منتشر بلکه در محافل و مجالس گوناگون آن را بر روی صحنه اجرا کند؟

این در حالی است که تا به امروز نه تنها در صدا و سیما اسمی از خوانندگان بدون مجوز برده نمی‌شود که حتی اگر در گزارشی هم به آنان اشاره شود تصویرشان را به صورت شطرنجی نشان می‌دهند. اگر وزارت ارشاد با «زمانی» نیز همچون دیگر افراد در صف کسب مجوز یکسان رفتار کند، «چوب لای چرخ» فعالیت هنرمندان گذاشته است؟

این‌ها سوالاتی بود که پس از اقدام و انتقاد حامد زمانی به وزارت ارشاد از سوی پیروز ارجمند جواب داده شد. او در پاسخ به خبرگزاری ایلنا گفت: «قانون برای همه یکسان است.»

پیروز ارجمند که امروز کرسی مدیریت دفتر موسیقی را به دیگری تحویل داده و تنها مشغول تدریس در دانشگاه است؛ در پاسخ به اقدام حامد زمانی توضیح داد: «براساس روال قانونی ارشاد؛ گروه‌هایی که می‌خواهند اجرای کنسرت داشته باشند یا برنامه‌ی اجرا در نهادها و سازمان‌ها و حتی شهرداری را دارند؛ باید مجوز دفتر موسیقی را دریافت کنند و گروه‌شان در این دفتر ثبت قانونی شود. بر همین اساس ما بارها از آقای زمانی درخواست کردیم به دفتر موسیقی بیایند و مدارک‌شان را ارائه کنند اما متاسفانه بی‌توجه بودند. بعد از چندین بار تذکر؛ ایشان برای مجوز خود اقدام کردند اما مدارک‌شان کامل نبود و به‌رغم تذکر ما در دفتر موسیقی؛ آقای زمانی دیگر هیچگاه برای تکمیل پرونده خود اقدام نکردند. این نامه هم پس از بارها تذکر به ایشان داده شد که البته محرمانه بود.»

مدیر سابق دفتر موسیقی با بیان اینکه قانون برای هیچکس استثنا قائل نمی‌شود؛ گفت: «تمام هنرمندان کشور در هر سبکی و با هر رویکردی از دفتر موسیقی مجوز می‌گیرند. این قانون درباره آقای کویتی‌پور که آثارشان محتوای ارزشی دارد هم صدق می‌کند.»

به گفته او وقتی در ارشاد همه چیز قانونمند طی می‌شود در چنین وضعیتی انتظار است که قانون توسط هنرمندی که معتقد است آثار ارزشی تولید می‌کند؛ رعایت شود.

ارجمند بعد از این توضیحات برای این خواننده نامه‌ای نوشت و از رفتار او انتقاد کرد.

او در بخشی از نامه‌اش نوشت: «جنابعالی با اینگونه رفتارتان که از وزارت ارشاد مجوز دریافت نمی‌کردید این شایبه را در میان هنرمندان ایجاد کردید که دفتر موسیقی شما را استثنا کرده و این موضوع مناسب و زیبنده یک اداره در نظام اسلامی نیست. مگر دیگر هنرمندان و استادان برای اجرای برنامه‌شان مجوز دریافت نمی‌کنند؟»

او در ادامه نامه با لحنی پر گلایه از شائبه‌های که به واسطه انتشار نامه پیشین به وجود آمده ابراز ناراحتی کرد. با آنکه این اقدام از سوی منتقدان وزارت ارشاد با واکنش همراه بود اما ارجمند از این اقدام دفاع و تاکید کرد که رعایت قانون استثنا ندارد و نباید این تفکر ایجاد شود که فرقی میان هنرمندان وجود دارد.

این روزها بحث مجوز گرفتن خوانندگان به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است. شاید همزمانی این اتفاق با انتشار ویدوئویی در خصوص انرژی هسته‌ای از سوی یکی دیگر از خوانندگان بدون مجوز بیش‌تر از قبل نگاه‌ها را به این سمت و دوگانگی رفتارها جلب کرده است.

اگر بخواهیم همچون نظر هواداران «زمانی» به موضوع نگاه کنیم این قطعه هم قطعه‌ای است با موضوع و مفاهیم ملی و ارزشی که تا به امروز اجازه انتشار و پخش پیدا نکرده است اما ویدئوهای حامد زمانی که حال مشخص شده او هم مجوز لازم برای فعالیت ندارد، بارها از رسانه‌های مختلف انتشار و نمایش داده شده‌اند. شاید بروز چنین اتفاق‌هایی و همچنین ایستادگی در مقابل قانون باعث ایجاد شائبه‌هایی همچون بی‌عدالتی، بی‌قانونی و همچنین تبعیض در جامعه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار