رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • شنبه 13 آذر 1395 - 17:50
  • کد خبر : 1660
  • تئاتر
  • چاپ خبر : «می سی سی پی نشسته می میرد»؛ تراژدی خنده روی لب های تماشاگر

نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی زاده، از ۲۵ مهرماه اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز کرده است. در این نمایش ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، سجاد افشاریان، همایون غنی زاده، سیامک صفری و داریوش موفق به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش […]

نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» به نویسندگی و کارگردانی همایون غنی زاده، از ۲۵ مهرماه اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز کرده است.

در این نمایش ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، سجاد افشاریان، همایون غنی زاده، سیامک صفری و داریوش موفق به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ما شاهد ساخت یک فیلم کلاسیک بسیار بد هستیم.

«می سی سی پی نشسته می میرد»؛ تراژدی خنده روی لب های تماشاگر

همایون غنی زاده را به عنوان یک کارگردان تئاتر می شناسیم که ایده هایی بکر دارد با صحنه های نمایشی باشکوه، زیبا، نفس بُر و پرجسارت. غنی زاده متولد ١٣۵٩ است که کارش را با نمایش «در انتظار گودو» در سال ١٣٨٢ شروع کرد. در دو سال گذشته شاهد اجرای نمایش «ملکه زیبایی لینین»، و اجرائی دوباره از «در انتظار گودو» و «کالیگولا»ی او بوده ایم.

تصاویری از «ملکه زیبایی لینین»، که ویشکا آسایش، در نقش مورین، مادر پیرش را با خشونت روی آن صندلی عجیب تکان می دهد و به زور غذا در حلقش می کند، و یا صحنه مرگ صابر ابر در نقش «کالیگولا» در فر بزرگ تعبیه شده در صحنه، یا پرتاب تخم مرغ از بالای صحنه بر سر پانته آ پناهی ها در نقش «کائسونیا»، و میزانسن جذاب «در انتظار گودو»، با موزیک تکان دهنده ای که همراه این صحنه هاست، در ذهن مخاطب شفاف باقی مانده اند. از آخر مهرماه امسال غنی زاده نمایش «می سی سی پی نشسته می میرد» را روی صحنه برده است.

این اثر نه تنها از تمام مشخصه های کاری غنی زاده در طول سال های گذشته برخوردار است، بلکه این بار اعمال پرقدرت و موفق طنز هم به آن اضافه شده است. این نمایش با بازی های درخشان ویشکا آسایش، بابک حمیدیان، سیامک صفری، داریوش موفق، سجاد افشاریان، و خود همایون غنی زاده، و طراحی صحنه امیرحسین قدسی و طراحی لباس الهام معین، به مدت ۵٠ شب در تالار وحدت اجرا می شود. این نمایش نامه برداشتی از نمایش نامه «ازدواج آقای می سی سی پی» نوشته فردریش دورنمات، نمایش نامه نویس سوئیسی است.

در آن نمایش نامه آقای می سی سی پی دادستانی است با تعصب زیاد نسبت به قوانین کتاب تورات که همسر خود را به قتل رسانده است. او به ملاقات آناستازیا، زنی اغواگر، می رود که او نیز به مسموم کردن و قتل شوهر خود اعتراف می کند. آقای می سی سی پی برای پاک شدن گناهانش و تعیین مجازات برای خود، از آناستازیا تقاضای ازدواج می کند و آناستازیا قبول می کند. ازآن پس آقای می سی سی پی «عدالت مطلق» و مجازات اعدام را در جامعه توسعه می دهد و آناستازیا را مسئول نظارت بر اجرای این اعدام ها می کند.

این شیوه نامحبوب باعث می شود که «دیگو»، وزیر دادگستری وقت، که معشوق آناستازیا نیز هست، تقاضای استعفای آقای می سی سی پی را کند و «سن کلود»، دوست قدیمی آقای می سی سی پی، که او نیز معشوق آناستازیا است، تلاش کند که او گرایش به اعتقادات مارکسیسم پیدا کند. از طرف دیگر معشوق قدیمی آناستازیا، «اوبلوهه» وارد داستان می شود که در جریان قتل شوهر او بوده و تمایل دارد آناستازیا حقیقت رابطه اش با او را به اطلاع شوهرش برساند، ولی آناستازیا از این کار سر باز می زند. در این نمایش درگیری ترحم، عدالت و حقیقت گویی در ایدئولوژی های مختلف در رابطه بین شخصیت ها شکل می گیرد و نهایتا آناستازیا، سن کلود، می سی سی پی و اوبلوهه که به شکلی سعی در ازمیان برداشتن دیگری دارند، خودشان یکی پس از دیگری نابود می شوند.

تراژدی در اول نمایش همراه با خنده تماشاگر بیشتر در حال رخ دادن است! چون تماشاگر برای اتفاق های تراژیک با قضاوتی اشتباه ریسه می رود… . نقد جامعه اینجاست، در سالن و روی صندلی تماشاگر و درست روی لب های اوست…. باید بگویم تراژدی در پایان نمایش، به علت نخندیدن تماشاگر به همان وقایع، بیشتر نشده است، بلکه در پایان نمایش فقط آگاهی، قضاوت و ری اکشن جدید تماشاگر به همان رویدادهای اول نمایش افزوده شده است. وقتی سکوت ۸۰۰ نفر در سالن حاکم می شود، آن هم در برابر اتفاقی که همین ۸۰۰ نفر یک ساعت پیش با هم به آن می خندیدند، تراژدی، آنجا، بین تماشاگران، هویدا می شود، در صورتی که از شروع نمایش، تراژدی به صورت پنهانی آغاز شده بوده است.

طراح، نویسنده و کارگردان: همایون غنی زاده

دستیار کارگردان و برنامه ریز: نازنین گودرزی

مدیر تولید و مجری طرح:
محمد قدس

بازیگران (به ترتیب حروف الفبا)
ویشکا آسایش…………….آناستازیا
سجاد افشاریان……………وزیر
بابک حمیدیان………………اوبلوهه
سیامک صفری……………..می سی سی پی
همایون غنی زاده………….لئون/صدای کارگردان
داریوش موفق………………سن کلود
امیر احمدزاده………………مرد بارانی پوش
ایمان فتاحی……………….اسقف/پروفسور اوبرهوبر
هومان محمدحسینی…….خدمتکار
سامان قاسمی……………کارگر صحنه

طراحان صحنه و دکور: امیر حسین قدسی، همایون غنی زاده
طراح صدا: بامداد افشار
طراحان لباس: الهام معین، همایون غنی زاده
طراح گریم: ماریا حاجیها
طراح نور: مرتضی نجفی، مرتضی حکاکیان
طراح گرافیست و ساخت تیزر: سهیل دانش
عکاس: کوروش جوان
مشاور رسانه ای : مریم نراقی
گروه تبلیغات: فروغ جعفری، ندا عقیقی
گروه کارگردانی: ندا عقیقی، آبان جهاندارپور
مدیر صحنه : فرناز توللی، قاسم غضنفری
دستیاران صحنه: محسن مهرابی، زهره ساداتی، بهار نرگسی، سامان قاسمی، کیان اسماعیلی، میلاد فرخی

دستیار صدا: صفا کامدیده
دستیار لباس: نرمین اسماعیل زاده، مهسا حجامی
خیاط: زهرا بهرامی
گروه نور:
علیرضا افشارى
مسعود عباسى
محمد نصیرى
حسن رحیمى

گروه دکور:
طراح فنی و مدیر اجرایی دکور:
مرتضی فربد
ساخت آکسسوار:فرزین حق شناس، فرشید جعفری
دستیاران : فرشید جعفری،حامد جلالی منش،امیرحسن مردی،امیر یزدی،غزال گلپیران،پانته آ شایسته، مرتضی حکاکیان
اجرای دکور:
محمد میرسلطانی،وحید جعفری،مصطفی جعفری،سعید بالاخانی،صادق دلشاد،حمید سلمانی،عمران مقدم
پشتیبانی صحنه: میثم محمدی محفوظ،حجت صفرزاده

مدت زمان اجرا : ۱۵۰ دقیقه
دوره اجرا : از ۲۵ مهر

منبع : روزنامه شرق

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار