رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۷ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 27 March
ابهام در سرنوشت اکران رستاخیز

سؤال احمدرضا درویش از رئیس‌جمهور

احمدرضا درویش صریحاً رئیس‌جمهوری را مورد پرسش قرار داد و گفت: چطور شد که از توقف نمایش «رستاخیز» ۱۶ ماه می‌گذرد اما دولت جمهوری اسلامی ایران با دو وزیر فرهنگ نتوانست مشکل آن را حل کند؟ کارگردان فیلم «رستاخیز» که شامگاه ۱۷ آذرماه در بخش سینمایی برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» در شبکه‌ چهار با […]

احمدرضا درویش صریحاً رئیس‌جمهوری را مورد پرسش قرار داد و گفت: چطور شد که از توقف نمایش «رستاخیز» ۱۶ ماه می‌گذرد اما دولت جمهوری اسلامی ایران با دو وزیر فرهنگ نتوانست مشکل آن را حل کند؟

کارگردان فیلم «رستاخیز» که شامگاه ۱۷ آذرماه در بخش سینمایی برنامه تلویزیونی «چشم شب روشن» در شبکه‌ چهار با اکبر نبوی درباره سرگذشت فیلم «رستاخیز» به گفت‌وگو نشسته بود درباره‌ سرگذشت این فیلم گفت: اشاره به آنچه بر «رستاخیز» گذشت بسیار وقت‌گیر است اما پروژه‌ «رستاخیز» از آغاز تا امروز پنج وزیر را دیده است. بد نیست وزیر ارشاد فعلی از مجموعه‌ خودشان سؤل کنند که چه مسیری طی شده که این فیلم از چهار وزیر گذشته و به ایشان رسیده است! امیدوارم مسائل این فیلم به وزیر ششم نرسد؛ اما اگر برسد هم سازندگان «رستاخیز» همچنان ایستاده‌اند.

درویش در پاسخ به پرسش اکبر نبوی (کارشناس سینما و عضو شورای پروانه‌ ساخت) که اجرای این بخش از برنامه را بر عهده داشت، مبنی بر اینکه آیا فیلم بدی ساخته‌اید که اجازه‌ نمایش به آن نمی‌دهند، پاسخ داد: به من گفته شد فیلم «رستاخیز» بهترین فیلم جشنواره فجر است و سیمرغ آن را نیز به ما دادند؛ این فیلم جایزه‌ بهترین کارگردانی جشنواره را گرفت و سیمرغ آن را هم به من دادند و در مجموع ۹ سیمرغ از جشنواره‌ سی‌ودوم فجر گرفت. اربعین دو سال هم پیش با کارت دعوت وزیر ارشاد سابق (علی جنتی) به سینما فرهنگ رفتیم و آنجا ایشان گفتند این فیلم جریان تازه‌ای در سینما و در جهان شیعه ایجاد خواهد کرد.

این کارگردان سینما با بیان اینکه این فیلم مبانی خاصی برای تولید داشته است اظهار کرد: اول اینکه تلاش شده «رستاخیز» در شأن فضای عاشورایی ساخته شود. دوم آنکه در ساخت آن از بیت‌المال و منابع عمومی استفاده نشود و متکی به سرمایه‌ بخش خصوصی باشد. سوم اینکه فیلم محدود به مرزهای داخلی نباشد و همانطور که نام سیدالشهدا (ع) یک ارزش جهانی است فیلم هم در مرزهای کشور محدود نماند. چهارم رابطه با مراجع عالی‌قدر بود که نظرات آنان واقعاً برای ما مهم بود و شاخص پنجم در ساخت این فیلم این بود که مسائل سیاسی و جناحی وجود نداشته باشد. امروز با اطمینان می‌گویم در مواردی که گفتم ذره‌ای کوتاه نیامدیم.
او همچنین درباره اینکه این فیلم تا چه حد متکی به نظرات علمای دینی و مراجع بوده است توضیح داد: اساساً این فیلم نمی‌تواند بدون مشاوره و تحقیق و تعامل با مراجع ساخته شود. نمی‌خواهم از کسی اسم ببرم اما واقعیت این است که وقت زیادی برای ارائه‌ گزارش و آنچه بنا بود در فیلم اتفاق بیفتد صرف شد. معذورم از اینکه نام کسانی که فیلمنامه را خواندند و نظر دادند ببرم اما اساساً چنین کاری بدون نظر افراد شاخص در فقه و شریعت و دین نمی‌تواند ساخته شود.
درویش با اشاره به اینکه «رستاخیز» تمامی مسیرهای قانونی را برای نمایش طی کرده است، اظهار کرد: «رستاخیز» ۹ پروانه‌ ساخت دارد؛ یعنی سال به سال در دولتهای مختلف پروانه ساخت گرفته است. شورای پروانه‌ ساخت فقط یک مجوز اداری صادر نمی‌کند، بلکه با صدور پروانه ساخت محتوای اثر را تأیید می‌کند. وقتی مهر وزارت خارجه و وزارت ارشاد پای قراردادهای ما می‌خورد، وقتی فیلم در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود، وقتی دو پروانه‌ نمایش برای فیلم صادر می‌شود و حوزه‌ هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم مسئولیت پخش سراسری آن را بر عهده می‌گیرد و بعد رسانه‌ ملی با ارزشیابی فیلم آن را تبلیغ می‌کند، اینها همه معنا دارد.
او در پاسخ به اینکه چرا فیلم با وجود تأیید از سوی تمامی مراجع قانونی و شرعی در اکران دچار مشکل شد، اظهار کرد: نزاع‌های سیاسی همزمان شد با اکران عمومی فیلم؛ اکرانی که قرار بود در ۲۵ کشور جهان انجام شود اما همه‌ کارها متوقف شد چون سال ۹۴ مصاف شد با توافق هسته‌ای و متأسفانه فضای غبارآلودی ایجاد شد. کسانی که وارد اعتراض به فیلم شدند به اذعان خودشان اصلاً فیلم را ندیده بودند! اما هدفشان چیز دیگری بود و برای فشار آوردن به دولت این فیلم را بهانه کردند و دولت هم نرمش نشان داد و وزیر ارشاد سابق صراحتاً گفت به دلیل جشن هسته‌ای از اکران فیلم صرف‌نظر می‌کنیم!
این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا گفته می‌شود برخی مراجع تقلید با فیلم مخالفند اظهار کرد: در «رستاخیز» به‌لحاظ فقهی برمبنای فتوای مراجع عمل شده است؛ مراجعی که برای تشابه چهره حرمت قائل نیستند و می‌گویند به شرط حفظ شأن مانعی وجود ندارد. مبنای حرکت فیلم هم فتوای مقام معظم رهبری بوده و تهیه‌کننده‌ فیلم به دلیل اهمیتی که به مسائل شرعی قائل است خودش این فتوا را از رهبری اخذ کرده است و به هر حال احترام و شأن مراجع برای سازندگان فیلم لازم و واجب است.

درویش که عهد کرده است تا «رستاخیز» اکران نشود فیلم دیگری نخواهد ساخت، درباره آخرین وضعیت نمایش آن نیز گفت: ما کار اصلی و مأموریت خود را در ساخت فیلم انجام دادیم و حالا تنها امیدمان به خداست.

کارگردان فیلم‌های «دوئل» و «متولد ماه مهر» درخصوص وضعیت فیلم آخرش مسئولان را خطاب قرار داد و گفت: حالا من از مسئول سینمایی کشور، از مسئول وزارتخانه و از مسئول محترم دولت سؤال دارم؛ چون مشکلات فیلم فراتر از سازمان سینمایی است و ارکان دولت در سرنوشت این فیلم مداخله کردند.

احمدرضا درویش در پایان با صراحت رئیس‌جمهوری را خطاب قرار داد و گفت: از مسئولان دولت بخصوص از رئیس‌جمهوری که در این ماجرا نقش داشته‌اند سؤال می‌کنم، چطور شد که از توقف نمایش «رستاخیز» ۱۶ ماه می‌گذرد اما دولت جمهوری اسلامی ایران با دو وزیر فرهنگ نتوانست مشکل آن را حل کند؟

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار