رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April
منیژه محامدی «حادثه در ویشی» را به «ایرانشهر» آورد

نمایش «حادثه در ویشی» آرتور میلر در ایرانشهر

نمایشنامه ی “حادثه در ویشی” نوشته ی آرتور میلر است که توسط بانوی پیشکسوت هنرهای دراماتیک ایران، خانم منیژه ی محامدی ترجمه و به کارگردانی خود ایشان از چهارشنبه یکم دی ماه سال ۱۳۹۵ اجرای خود را آغاز و تا سی ام دی ماه در تماشاخانه ی ایرانشهر در ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه به روی صحنه […]

نمایشنامه ی “حادثه در ویشی” نوشته ی آرتور میلر است که توسط بانوی پیشکسوت هنرهای دراماتیک ایران، خانم منیژه ی محامدی ترجمه و به کارگردانی خود ایشان از چهارشنبه یکم دی ماه سال ۱۳۹۵ اجرای خود را آغاز و تا سی ام دی ماه در تماشاخانه ی ایرانشهر در ساعت ۲۰:۱۵ دقیقه به روی صحنه می رود.

 

منیژه محامدی مترجم، مدرس و کارگردان باسابقه هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرنگار سینماخانه، درخصوص تصمیم برای اجرای این نمایش چنین گفت:  بررسی مشکلات اجتماعی برای من حائز اهمیت بوده و تلاش کرده ام  در چهارچوبی کار کنم که نمایش با مسائل اجتماعیِ جهانی ارتباط پیدا کند.

وی همچنین عنوان کرد: همانطور که می دانیم، جنگ جهانی دوم و حکومت نازی‌ها، مولد وقایع بسیار وحشتناکی در دنیا بودند اتفاقات بسیار بدی رخ داده و این‌ روزها نیز شاهد همان اتفاقات در دنیای امروز هستیم  منتها به شکل ها و به نام های دیگر. به نظر می‌رسد در هر جایی که تفکر فاشیست وجود داشته باشد، این اتفاقات بروز پیدا می کند و به همین دلیل است که رخدادِ چنین مسایلی مختص به زمان هیتلر نیست و می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد.

photo_2016-12-23_11-40-11

مهوش افشار پناه نیز در گفتگو با خبرنگار سینماخانه بیان کرد: در متن اصلی نمایشنامه، تمام کارکترهای این نمایشنامه مرد بودند اما خانم محامدی در اجرای این نمایش سه کارکتر زن را به جای مرد قرار دادند. در هر صورت کارکتر من یک بازیگر امیدوار است و باور نمی کند که تا چه اندازه ممکن است مورد خشونت حزب نازی قرار بگیرد و قادر به درک فاجعه ای که ممکن است از سوی نازی ها برآنها وارد شود، نیست! کل روند داستان به همین صورت است و کارکتر تا لحظه ی آخر سعی بر مقاومت دارد. وی همچنین عنوان کرد: خواسته ی مشترک کارکترهای این نمایش این است که به نژاد و دین و آیین شان توجه شود و اینکه بتوانند در نهایت از مخمصه ای که گرفتارش شده اند، نجات پیدا کنند.

photo_2016-12-23_16-54-39

محمد نادری دیگر بازیگر نمایش “حادثه در ویشی” در گفتگو با خبرنگار سینماخانه عنوان کرد: در این نمایش نقش یک افسر حزب نازی را بازی می کنم و به عقیده ی من این نقش به شدت بازیگر را جذب می کند چراکه این شخصیت به شدت دچار دوگانگی است. او یک افسر آلمانی است که اعتقادی به کشتن یهودی ها ندارد؛ منتها بنا به شرایطی ناچار شده که در این فضا قرار بگیرد و این باعث می شود که این اعتقادات درونی اش ناگهان بروز پیدا کند و ما شاهد این تضاد شخصیتی باشیم.

محمد نادری در ادامه ی صحبت های خود افزود: ما اگر به تاریخ رجوع کنیم متوجه خواهیم شد که مقطع زمانی جنگ جهانی دوم، واقعا از لحاظ موقعیت انسانی دوران به شدت رعب آوری بوده است! انسان در شرایطی قرار می گیرد که هضم آن واقعا سخت است. و همین احساس در کارکتر این نمایش کاملاً مشهود است؛ این افسر از یک جایی به بعد دیگر توان تحمل این همه فشار را ندارد و همه ی فشارهایی درونی خود را به یکباره بیرون می ریزد. اما از طرفی مجبور است که قواعد را بپزیرد و از طرفی دیگر با وجدان خودش نمی تواند کنار بیاید و همین باعث چالش کارکتر با خود می شود.

 

در خلاصه این نمایش آمده است: مکانی متروک؛ انسان هایی غریبه؛ موقعیتی نامعلوم. در انتظار ثانیه ها و انعکاس صدای…

در آخرین اثر خانم منیژه محامدی؛ محمد اسکندری، مهوش افشار پناه، مجید جعفری، فرناز رهنما، محمد نادری، هومن کیایی، سام کبودوند، نسترن پیکانو، محمد خداوردی، داریوش برزگر، مهدی مشهدی کاظمی، احسان مرادخواهی؛ به ایفای نقش می پردازند.

ماهانا نریمانی، به عنوان دستیار کارگردان؛ ارشام مودبیان، کیارش اعتماد سیفی، طراح موسیقی و افکت صوتی؛ اِمسن جعفری، طراح ویدئو و تیزر؛ امیر حسین دوانی، طراح صحنه؛ مریم غیور زاده، طراح لباس؛ احسان نقابت، طراح پوستر و بروشور؛ حبیب هوشیار، مدیر صحنه؛ کیارش اعتماد سیفی و ارشام مودبیان، طراح موسیقی؛ سید مصطفی طباطبایی نسب، ساخت دکور و علی ژیان به عنوان روابط عمومی و مشاور رسانه ای ؛ دیگر عوامل این نمایش می باشند.

سینماخانه/ خبرنگار: مژگان آقاداوودیان – عکاس: دلارام غفرانی – ویراستار: طیبه تیموری نیا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار