رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

حوزه هنری پس از تحریم «لانتوری» و «خشکسالی و دروغ»، تصمیم گرفته سالن‌هایش را در اختیار «مالاریا»، تازه‌ترین فیلم پرویز شهبازی هم قرار ندهد تا اختلاف نظر بین مدیران حوزه هنری و سینماگران روز به روز بیشتر شود. سینماهای بی‌شمار تحت اختیارحوزه هنری پس از «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» نوبت به فیلم‌های «خوابم می‌آد» […]

حوزه هنری پس از تحریم «لانتوری» و «خشکسالی و دروغ»، تصمیم گرفته سالن‌هایش را در اختیار «مالاریا»، تازه‌ترین فیلم پرویز شهبازی هم قرار ندهد تا اختلاف نظر بین مدیران حوزه هنری و سینماگران روز به روز بیشتر شود.

photo : omid salehi

سینماهای بی‌شمار تحت اختیارحوزه هنری

پس از «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» نوبت به فیلم‌های «خوابم می‌آد» به کارگردنی رضا عطاران، «بی‌خود و بی‌جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرم‌پور، «برف روی کاج‌ها» به کارگردانی پیمان معادی، «پذیرایی ساده» به کارگردانی مانی حقیقی، «من همسرش هستم» به کارگردانی مصطفی شایسته و «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی رسید تا حوزه از سالن‌های بی‌شماری که در اختیار دارد، محروم‌شان کند. سینماگران مقابل این مواضع، تصمیم گرفتند به حوزه هنری فیلم ندهند و در واقع قید فروش در سینماهای حوزه را زدند اما تعداد بی‌شمار سینماهای حوزه در شهرستان‌ها _ حوزه هنری بیش از ۳۰ درصد سینماهای کشور را در اختیار دارد _ باعث شد تا این تصمیم سینماگران دوام نیاورد و همه‌چیز به حالت قبل بازگردد.

جواب‌های تکراری

عوامل «لانتوری» اما بی‌کار ننشستند و با برچسب فیلم تحریمی حوزه تبلیغات گسترده‌ای برای فیلم ترتیب دادند تا «لانتوری» با فروش ۱ میلیارد تومان در هفته اول، کنار «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی پرفروش‌ترین فیلم چرخه اکران باشد. مدیران حوزه هم با پاسخ‌های تکراری از این دست که سالن‌ها پر است و فروش فیلم‌های روی پرده بالاست، از به کار بردن کلمه تحریم برای «لانتوری» سر باز زدند، اما واقعیت چیز دیگری بود و بعضی از فیلم‌‌های اکران شده در سینماهای حوزه حتی با فروش ۱ میلیون تومان، یک هفته را پشت می‌گذاشتند.

وقتی سیاست یک بام و دو هوا جواب نداد

رفتار ضد و نقیض حوزه هنری درمورد «فروشنده» کمی جالب است. از طرفی حوزه هنری نتوانست این فیلم را تحریم کند و تعداد کمی از سالن‌هایش از جمله سالن‌های سینمای اصلی خود را در اختیار «فروشنده» قرار داد اما این تصمیم حوزه چه از طرف حامیانش و چه از طرف مخالفان سینمایی‌اش با انتقاد همراه شد. حامیان حوزه ادعا می‌کردند که مدیران حوزه مقابل سینماگران تسلیم شدند و با رفتاری شبه‌روشن‌فکرانه به اکران فیلمی مغایر با ارزش‌های اخلاقی، دینی، فرهنگی و غیرت‌ستیز تن دادند. از طرفی سینماگران و بسیاری از علاقه‌مندان سینما هم به اکران نشدن این فیلم در سالن‌های زیاد حوزه هنری در شهرستان‌ها اعتراض کردند تا سیاست یک بام و دو هوای حوزه هنری در این مورد به خصوص، جواب ندهد.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-08-04 18:12:33Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

اگر قرار است از شما هم لیست ممیزی بگیریم، بفرمایید!

پرویز شهبازی، کارگردان «مالاریا» که فیلمش به عنوان تازه‌ترین اثر تحریمی حوزه بدون سالن‌های در اختیار حوزه هنری در روزهای آینده اکران خواهد شد، با انتقاد از سیاست‌های مدیران حوزه هنری گفته است: ‌«فکر می‌کنم تنها دلیل تحریم فیلم من، نشان دادن صحنه‌هایی از شادی مردم در جشن هسته‌اى است. تصاویری که مستند هستند. هر چه فکر می‌کنم، دلیل دیگری به ذهنم نمی‌رسد؛ آخر «مالاریا» چه دارد که تحریمش کرده‌اید؟ فصل خوب اکران را که از ما گرفتید؛ ۱۰ مورد اصلاحیه‌ ارشاد را هم اعمال کردیم؛ دیگر چه کار کنیم؟ جشن هسته‌ای را هم دربیاوریم؟ اگر قرار است از این به بعد، از حوزه هم لیست بگیریم، بفرمایید! »

%d9%85%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a74

خودخواهى مدیریتى

مسعود ردایى، تهیه‌کننده فیلم «مالاریا» درمورد تحریم این فیلم توسط حوزه هنری گفته بود: «محروم کردن تماشاگران سینما از فیلم‌هاى تحریمى نوعى خودخواهى مدیریتى است.»

حرف آخر

حوزه هنری بیش از ۳۰ درصد سینماهای کشور را در اختیار دارد و با دریافت معادل ۳۰ درصد از بودجه سازمان سینمایی، ۷۱ میلیارد تومان، تبدیل به نهادی قدرتمند شده که با تصمیم‌های سلیقه‌ای در جریان سینما تاثیر می‌گذارد و به گفته برخی از سینماگران قصد دارد کم‌کاری‌اش در حوزه تولید را با هیاهو و جنجال پنهان کند. باید منتظر ماند و دید آیا حوزه هنری موضع‌ش را مقابل «مالاریا» تغییر می‌دهد و یا به بهانه نداشتن سالن از اکران این فیلم سر باز می‌زند.

منبع : خبرگزاری آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار