رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April

امسال و در سی‌‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب حضوری با کیفیت و کمیت دارند. فیلم‌های بلند سینمایی که با موضوعات دفاع مقدس ، مقاومت  و انقلاب  در جشنواره امسال حضور یافته اند به عدد ۷ رسید. البته پروانه ساخت های بیشتری از این تعداد فیلم تولید شده در سال […]

امسال و در سی‌‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و انقلاب حضوری با کیفیت و کمیت دارند. فیلم‌های بلند سینمایی که با موضوعات دفاع مقدس ، مقاومت  و انقلاب  در جشنواره امسال حضور یافته اند به عدد ۷ رسید. البته پروانه ساخت های بیشتری از این تعداد فیلم تولید شده در سال ۹۵ به این موضوعات اختصاص یافت اما تنها ۷ فیلم در این حوزه آماده شد که به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارائه شدند.

فیلم‌های سینمایی «ویلایی‌ها»، «صدای مرا می‌شنوید»، «چهل مروارید» و «چراغ‌های ناتمام»  به صورت مستقیم به فضای دفاع مقدس می ‌پردازد. فیلم سینمایی «نیمکت» درباره پس زمینه جنگ و تاثیرات اجتماعی آن است . فیلم سینمایی «سرگشته» درباره داعش و مقاومت شهدای مدافع حرم ساخته شده و فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» تنها فیلم جشنواره فیلم فجر است که درباره انقلاب ساخته شده است. در این میان فیلم های «ویلایی‌ها«، «دریاچه ماهی»، «چهل مروارید»،  «چراغ های ناتمام» اولین ساخته‌های بلند سینمایی کارگردانان آنها محسوب می شوند.

vilayiha3

فیلم سینمایی  «ویلایی‌ها» ساخته منیره قیدی داستان زنی را روایت می ‌کند که در بحبوهه روزهای دفاع مقدس میان ماندن در کنار همسرش و انتقال دخترانش به محل امن باید تصمیم بگیرد و او میان ماندن و رفتن، ماندن را بر می‌گزیند. این فیلم با حضور بازیگرانی چون  طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، با هنرمندی ثریا قاسمی و صابر ابر جلوی دوربین رفت. امیر علی ایمان وند، علیرضا داوری، هستی فرطوسی، سوگل و سوگند بارانی و آوین منصوری بازیگران کودک فیلم هستند.

فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» به کارگردانی مریم دوستی است . داستان این فیلم نگاهی به وقایع پس از جنگ دارد و چند خانواده را روایت می‌کند که در نقطه مشترکی به یکدیگر می‌رسند و در این میان عشق گمشده‌ای پیدا می‌شود. این فیلم تجلیلی از شهدای جاویدالاثر است که نقش های اصلی آن برعهده لاله و ستاره اسکندری، علی دهکردی و نادر فلاح است.

فیلم سینمایی «صدای مرا می‌شنوید» ساخته کرامت پورشهسواری داستان فیلم از خاطره یک پدر شهید شکل گرفت داستان درباره یک خانواده شهید است  که در انتظار فرزندشان به سر می برند و اتفاقاتی روی می دهد که این بلاتکلیفی ها آنها را بسیار  اذیت می کند.  این فیلم «صدای مرا می شنوید؟» نام گرفت که دقیقا از زبان شهداست و صدایی در این هیاهوی زندگی امروزی گم شده است و نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده و صدای شهدا در این شلوغی شهر گم شده است و دیده نمی شود البته صدا هست ولی ما نمی شنویم. حاج ابراهیم  همان پدر شهید  است که  نقش آن توسط پرویز پورحسینی ایفا می‌شود مژگان بیات، نگار عابدی، سعید داخ، حسن عباسی، یلدا قشقایی، عطا سلمانیان، احمد نیک پور، مرتضی ایمانی، کاوه آشنا، لادن قناد، حسن ناصری، ایرج افکار، مهرزاد خلیقی، پوریا نیک جو بازیگران فیلم هستند.

فیلم سینمایی «چهل مروارید» ساخته  هادی حاحتمند و علی سلیمانی است این فیلم با موضوع  دفاع مقدس آماده شده و  به شهدای غواص مفقودالاثر دفاع مقدس می‌پردازد. یونس به عنوان فرمانده گردان غواصان سه شب قبل از عملیات مفقود شده و بعد از سی سال اطلاعاتی به دست می آید که نشان می‌دهد احتمالا یونس زنده است و در آن زمان به دست منافقین قرارگاه اشرف با دشمن همکاری کرده است. وحید به عنوان کسی که شهادت یونس را تایید کرده در مظان اتهام قرار می‌گیرد و به همین دلیل مجبور است با مامورین مربوطه همراه شود تا آخرین لحظه حضورش در کنار یونس را بیان کند.

فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» از دیگر فیلم‌های حوزه دفاع مقدس است این فیلم توسط مصطفی سلطانی ساخته شده و درباره نویسنده ای ارزشی است که سراغ سوژه‌های دم دستی و درآمدزا نمی‌رود. او تصمیم دارد همچنان در حوزه کارهای ارزشی قدم بردارد و در نهایت سفارشی در حوزه دفاع مقدس به او می‌شود. اتفاقی در هور باعث می شود او دوباره در عرصه آثار ارزشی فعالیت کند.

nimkat7

فیلم سینمایی «نیمکت» ساخته فلورا سام  داستانی اجتماعی دارد. فیلم داستان نویسنده ای را روایت می کند که در حین نوشتن آخرین رمان خود پرده از حقایق زندگی اش برداشته می شود. حقایقی که وی هیچگاه تصورش را نیز نمی توانست بکند… امین زندگانی در فیلم نقش یک جانباز را ایفا می کند که بخشی از خاطراتش در این فیلم مرور می شود. در «نیمکت» شقایق فراهانی، ماه چهره خلیلی، امین زندگانی، سام نوری، سیاوش طهمورث، امید روحانی، افسر اسدی، شیوا خسرومهر، مریم کاویانی، نرگس محمدی و محمدرضا شریفی نیا و… به ایفای نقش می ‌پردازند.

فیلم سینمایی «سرگشته»  از یک سو به حوزه دفاع مقدس ارتباط دارد و از سوی دیگر به رزمندگان مدافع حرم امروز ربط دارد. این فیلم داستان روحانی را روایت می کند که در سوریه به اسارت نیروهای داعش در می آید او در این اسارت از خاطرات خود در سالهای دفاع مقدس را مرور می کند.

در این فیلم علاوه بر حسین امهز (بازیگر لبنانی) و رزاق رادان (بازیگر عراقی)، سلمان فرخنده، سوگل طهماسبی، صالح میرزاآقایی، کاوه سماک باشی، حشمت آرمیده، علی مقدم، مهدی کاظمی، توحید لطفعلی خانی، فرزاد رمضانی، منصوره باندرولچی، محمد حدادیان، شایان میرزایی و… نیز در این فیلم نقش آفرینی کردند.

majarayenimrooz5

«ماجرای نیمروز»  تنها فیلم جشنواره فیلم فجر است که به سینمای انقلاب توجه دارد. این فیلم داستان نفوذ منافقین در میان نیروهای انقلابی و ترور شخصیت‌ها در دهه ۶۰ است . در خلاصه داستان فیلم آمده است در محله‌های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان‌ها و کوچه‌ها و در پستوی خانه‌ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست؟   در این فیلم مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و جواد عزتی با حضور مهدی پاکدل به ایفای نقش می‌پردازند.

منبع : فارس

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار