رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

«رگ خواب» حمید نعمت‌الله روایتی از شکست و فروپاشی زنی تنها در جامعه‌ امروز است.   حمید نعمت الله فیلمساز گزیده‌کار و وسواسی سینما و تلویزیون با «بوتیک» حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و پس از آن با «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ» موفق شد منتقدان و مخاطبانش را در سالن‌های سینما به تحسین وادار کند. […]

«رگ خواب» حمید نعمت‌الله روایتی از شکست و فروپاشی زنی تنها در جامعه‌ امروز است.

 

حمید نعمت الله فیلمساز گزیده‌کار و وسواسی سینما و تلویزیون با «بوتیک» حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و پس از آن با «بی‌پولی» و «آرایش غلیظ» موفق شد منتقدان و مخاطبانش را در سالن‌های سینما به تحسین وادار کند.

نعمت‌الله که در تلویزیون هم سریال درخشان «وضعیت سفید» را کارگردانی کرده است، در تصمیمی عجیب دست به ساخت دو فیلم در یک سال زد و مشخص شد ایده‌هایش به قدری جذاب بوده‌اند که این فیلمساز کم‌کار تصمیم گرفته هر دو فیلم را بسازد.

«رگ خواب» روایتگر زنی تنهاست که دل به مردی می‎دهد و زندگی‌اش را خرج احساساتش می‌کند و در انتها سر از ته دره در می‌آورد. نعمت‌الله موفق می‌شود رابطه‌ای عمیق خلق کند و قصه‌اش را از هزاران قصه عاشقانه ضعیف سینمایی بیرون بکشد و برای مخاطبش روایت کند.

لیلا حاتمی، با همان چهره معصوم همیشگی نقش دختری را بازی می‌کند که هیچ‌کس را ندارد و تمام زندگی‌اش خلاصه شده در تک‌گویی‌های درونی که مخاطبش هم پدرش است. او هر روز برای خودش علاقه و عشق به مردی را تکرار می‌کند که گرفتارش کرده و زندگی‌اش را رنگ و بو بخشیده؛ مردی که به مرور از او فاصله می‌گیرد و زن را پله‌پله به فروپاشی نزدیک و نزدیکتر می‌کند.

«رگ خواب» فیلمی زنانه است که پس از سال‌ها کاراکتری را از میان صدها تیپ تکراری خلق می‌کند. لیلا حاتمی یکی از حضورهای درخشانش را در نقش مینا بازی می‌کند و حتی کوروش تهامی که هیچ کس انتظار چنین بازی خوبی را از او نداشت، در فیلم عرض اندام می‌کند. البته نعمت الله پیش از این هم نشان داده که در این کار خبره است و تنها بازی درخشان محمدرضا گلزار در کارنامه سینمایی‌اش در فیلم «بوتیک» نشانه گواهی بر همین ادعاست.

نعمت‌الله در «رگ خواب» نشان می‌دهد چه اندازه در شخصیت‌پردازی قدر است و در خلق مینا در دل داستانی که تنها چند شخصیت دارد و تا آخر مخاطب همراهش می‌شود، استاد است. این فیلم نماینده سزاواری است که به مصائب زنان می‌پدازد و زندگی زنی را پس از شکست و غرق شدن به تصویر می‌کشد.

«رگ خواب» در نیمه پایانی و پرداختن به سامان یافتن زندگی قهرمانش، از ریتم می‌افتد و کمی از تب و تاب شروع و پرداخت بی‌نظیرش گرفته می‌شود. هرچند فیلم نعمت‌الله نمره قبولی را از تماشاگرانش گرفته و با وجود پایان‌بندی کم‌جانش، مورد تشویق آدم‌هایی قرار می‌گیرد که در طول روایت قصه غرق در دنیای مینایی شده‌اند که تصویری از زنی معصوم و زیبا در غباری محو از پلشتی‌های دنیای امروز است.

منبع : آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار