رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فیلم سوری «آخرین مرد در حلب» به کارگردانی «فراس فیاد» جایزه اصلی چهاردهمین جشنواره مستند کپنهاگ (CPH:DOX) را از آن خود کرد. به نقل از ورایتی، مستند «آخرین مرد در حلب» دو ماه پس از کسب جایزه بزرگ بخش مستند جهان جشنواره فیلم ساندنس، جایزه اصلی جشنواره معتبر کپنهاگ (CPH:DOX) را نیز از آن خود […]

فیلم سوری «آخرین مرد در حلب» به کارگردانی «فراس فیاد» جایزه اصلی چهاردهمین جشنواره مستند کپنهاگ (CPH:DOX) را از آن خود کرد.

به نقل از ورایتی، مستند «آخرین مرد در حلب» دو ماه پس از کسب جایزه بزرگ بخش مستند جهان جشنواره فیلم ساندنس، جایزه اصلی جشنواره معتبر کپنهاگ (CPH:DOX) را نیز از آن خود کرد.

این مستند درباره گروهی غیرنظامی، داوطلب و بدون جناح سیاسی موسوم به کلاه سفیدها یا دفاع مدنی سوریه هستند که در مناطق جنگی سوریه فعال هستند و بیشتر از سوی کشورهای غربی حمایت مالی می‌شوند.

هیئت داوران بخش رقابتی و اصلی «DOX:AWARD» جشنواره فیلم کپنهاگ که شامل چهره‌های سرشناسی چون «جاشوا اوپنهیمر» بود در بیانیه‌ای «آخرین مرد در حلب» را فیلمی توصیف کردند که مخاطب را در یک تراژدی  درباره مردمانی که برای حفظط انسانیت خود در مواجهه با واقعیات غیرممکن تلاش می‌کنند غوطه‌ور می‌سازد.

در این بخش «خانه خاکستری» اولین ساخته «آستین لینچ» فرزند «دیوید لینچ» سینماگر سرشناس آمریکایی نیز مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

در بخش «Nordic:Dox Award» (فیلم‌هایی از کشورهای شمالی چون فنلاند، نروژ و …) که مهرداد اسکویی یکی از اعضای هیئت داوران بود نیز فیلم «سرزمین آزادی» ساخته «کیملا مگید» از دانمارک به عنوان برنده بهترین اثر مستند انتخاب شد و فیلم «۶۹ دقیقه از ۸۶ روز» به کارگردانی «اِجیل لارسن» نیز مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت.

در سایر بخش‌ها، جایزه بخش «NEW:VISION AWARD» (جایزه دیدگاه نو) به مستند «تقلید زندگی» ساخته «ژو چن» اعطاء شد و جایزه بخش رقابتی و جدید «Next: wave Award» (جایزه موج جدید) این رویداد سینمایی که محمدرضا فرزاد دیگر مستندساز ایرانی از اعضای هیئت داوران ان بود به مستند آرژانتینی«۱۹۹۶ لوسی و جسدها در استخر» به کارگردانی مشترک «مارکوس میگلیاواکا» و«ناهول لاهورا» رسید.

در نهایت نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره مستند کپنهاگ به «شهر ارواح» ساخته «متئو هینمان» اعطاء شد.

امسال فیلم «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی در بخش «هنرمندان و مولفان» و مستند «جَنبل» به کارگردانی مینا بزرگمهر و هادی کمالی مقدم به عنوان یکی  از فیلم‌های بخش رقابتی «موج جدید» در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند کپنهاگ به روی پرده رفتند.

جشنواره بین‌المللی مستند کپنهاگ (CPH:DOX) از مهمترین جشنواره‌های جهانی در عرصه سینمای مستند است که از تاریخ ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) آغاز به کار کرده و ۲۶ مارس (۶ فروردین ماه) به کار خود پایان می‌دهد.

منبع : ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار