رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 6 فروردین 1396 - 06:24
  • کد خبر : 6415
  • تئاتر
  • چاپ خبر : عروسک‌های اپرا موزه‌دار شدند/ انجام طراحی‌های موزه تئاتر ایران

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به افتتاح موزه عروسک ها و اشیای اپراهای عروسکی این گروه، اعلام کرد که طراحی موزه تئاتر ایران را هم در دست انجام دارد. بهروز غریب پور درباره موزه عروسک های اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» و ایده شکل گیری این موزه گفت: از ابتدا گروه تئاتر «آران» را به […]

سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به افتتاح موزه عروسک ها و اشیای اپراهای عروسکی این گروه، اعلام کرد که طراحی موزه تئاتر ایران را هم در دست انجام دارد.

بهروز غریب پور درباره موزه عروسک های اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» و ایده شکل گیری این موزه گفت: از ابتدا گروه تئاتر «آران» را به این نیت تأسیس کردم که بتوانیم عناوین مختلف اپرای عروسکی را داشته باشیم. با این پیش بینی عروسک های اپرای «رستم و سهراب» را ثبت کردیم و مطمئن بودم بر شمار عروسک ها افزوده می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ عروسک داریم که تعدادی از آنها عروسک های جمعی و سیاهی لشگر و باقی کاراکترها و تیپ های مختلف اپراهای عروسکی «رستم و سهراب»، «مکبث»، «عاشورا»، «حافظ»، «مولوی»، «سعدی» و «لیلی و مجنون» هستند.

این کارگردان نمایش های عروسکی با اشاره به اینکه از سه سال پیش طراحی موزه عروسک های اپراهای عروسکی را شروع کرده است، بیان کرد: اما آن زمان بودجه ای نداشتیم ولی در ادامه راه معاونت هنری وزارت ارشاد، بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و مؤسسه توسعه هنرهای معاصر کمک کردند تا این طرح به نسبه بایگانی شده، مجددا راه بیفتد.

سرپرست گروه تئاتر «آران» اظهار کرد: ما بخش عمده ای از این عروسک ها را در موزه پردیس نمایش عروسکی فردوسی به نمایش می گذاریم. این موزه برای ما حالت آرشیو نیز دارد و اگر قرار باشد اثری را مجددا به صحنه ببریم، عروسک های آن اثر از موزه بیرون می آیند. در واقع موزه نمایش عروسکی پردیس فردوسی که ۷ فروردین افتتاح می شود دارای بخش نمایشگاهی و بخش مخزن است که عروسک های در حال انتظار برای اجرا در بخش مخزن نگهداری می شوند.

غریب پور با اشاره به اینکه موزه نمایش عروسکی پردیس فردوسی دارای ۲ سطح فوقانی و تحتانی است، گفت: امیدوارم در آینده مکان وسیعتری را با حمایت معاونت هنری و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی داشته باشیم چون با ساخته شدن عروسک های اپرای «خیام» و همچنین آثار دیگر گروه، تعداد عروسک به یک هزار عدد خواهد رسید.

این کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی یادآور شد: ما در این موزه اشیای صحنه ای و بخش هایی از دکور اپراهای عروسکی را هم به نمایش می گذاریم زیرا نباید تصور شود که یک اثر عروسکی تنها به عروسک متکی است بلکه اشیا نیز در تولید و اجرای یک اثر عروسکی، ارزشمند و مهم هستند.

وی افزود: در این نمایشگاه با حضور اعضای گروه تئاتر «آران»، مخاطبان در هر رده سنی با تکنیک نمایش عروسکی و عروسک گردانی آشنا می شوند.

 

غریب پور با اشاره به اینکه قرار بود موزه عروسک های تالار فردوسی بهمن ماه سال ۹۵ افتتاح شود، توضیح داد: به دلیل اینکه مخزن موزه کامل نشده بود تصمیم گرفتیم تا این موزه را همزمان با روز ملی تئاتر ایران در روز ۷ فروردین ماه افتتاح کنیم. در زمان افتتاح این موزه علاوه بر حضور چهره های فرهنگی و هنری که از مدعوین مراسم هستند، بازدید برای عموم مخاطبان نیز آزاد است.

این هنرمند و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران ضمن اظهار امیدواری از اینکه این موزه در آینده در جای وسیع تری مورد بهره برداری قرار گیرد، گفت: موزه نمایش عروسکی پردیس فردوسی مطلعی است برای شکل گیری موزه تئاتر ایران.

وی اعلام کرد که طراحی موزه تئاتر ایران را بر عهده دارد و کار طراحی آن شروع شده است.

غریب پور در پایان عنوان کرد: امیدوارم در سال ۹۶ با حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری وزارت ارشاد موزه تئاتر ایران هم مورد بهره برداری قرار گیرد.

موزه نمایش عروسکی پردیس فردوسی ساعت ۱۸ روز ۷ فروردین ماه در مکان تالار فردوسی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی افتتاح می شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار