رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 10 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

پنج فیلم ژاپنی در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال ژاپن از جمله کشورهایی است که در میان کشورهای حاضر در جشنواره جهانی فجر، بیشترین تعداد فیلم را در این رویداد سینمایی دارند. از این […]

پنج فیلم ژاپنی در بخش‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، امسال ژاپن از جمله کشورهایی است که در میان کشورهای حاضر در جشنواره جهانی فجر، بیشترین تعداد فیلم را در این رویداد سینمایی دارند.

از این میان «ستاره نجواگر» به کارگردانی سیون سونو در دو بخش «نمایش‌های ویژه» (آثار برگزیده بزرگان سینما) و «مهربان با محیط زیست» به نمایش درمی‌آید و چهار فیلم دیگر به نام‌های «بذرافشان» ساخته یوسوکه تاکوچی، «آشوب» ساخته آکیرا کوروساوا، «میفونه: آخرین سامورایی» به کارگردانی استیون اوکازاکی و «مخوف» به کارگردانی کیوشی کوروساوا به‌ترتیب در بخش‌های «جلوه‌گاه شرق» (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)، «کلاسیک‌های ترمیم‌شده»، «مستند زیر ذره‌بین» و «نمایش‌های نیمه‌شب» (سایه‌های ترس) روی پرده خواهند رفت.

اطلاعات بیشتر درباره فیلم‌های ژاپنی این دوره جشنواره از این قرار است:

«بذرافشان» (The Sower) – جلوه‌گاه شرق (پانورمای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی)

کارگردان: یوسوکه تاکوچی

خلاصه داستان: میتسوئو که از دیدار برادرش یوتا و برادرزاده‌اش چیه خوش‌حال شده است، در اولین فرصت، چیه و دیگر برادرزاده‌اش ایتسوکی را به شهربازی می‌برد، اما اتفاق‌های وحشتناکی روی می‌دهد که در نهایت به کشته شدن ایتسوکی منجر می‌شوند.

درباره فیلم: یوسوکه تاکوچی که فارغ‌التحصیل انستیتو فناوری شیبورا است و در فرانسه نقاشی آموخته است، با «بذرافشان» اولین فیلم بلندش، سال گذشته به جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی رفت و در نهایت جوایز بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن را برنده شد.

«آشوب» (Ran) – کلاسیک‌های ترمیم‌شده

کارگردان: آکیرا کوروساوا

خلاصه داستان: در ژاپن قرون وسطی یک جنگ‌سالار سالخورده بازنشسته می‌شود و امپراتوری خود را به سه پسرش واگذار می‌کند. ظاهراً او به‌شدت در خصوص این واگذاری قدرت در اشتباه بوده است چون پسرانش به جان هم و حتی خود او می‌افتند.

درباره فیلم: این تراژدی حماسی سبک جیدای‌گکی (که ژانر خاصی در سینما، تلویزیون، بازی‌های ویدئویی و تئاترهای ژاپنی است و به صورت تحت‌اللفظی همان درام‌های تاریخی ترجمه می‌شود( یکی از بهترین آثار آکیرا کوروساوا فیلمساز مؤلف ژاپنی و آخرین فیلم حماسی‌ اوست. «آشوب» موفقیت‌های بسیاری را برای سازندگانش به ارمغان آورد از جمله نامزد چهار جایزه اسکار (بهترین کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس( شد و اسکار بهترین طراحی لباس را برای امی وادا به همراه داشت. (دو سال زمان صرف آماده‌سازی چند صد لباس دست‌دوز فیلم شد(. «آشوب» با بودجه‌ ۱۱ میلیون دلاری‌ ساخته شد و در زمان خودش پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ژاپن بود.

محصول مشترک: ژاپن و فرانسه

«ستاره نجواگر» (Whispering Star) – نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما) و مهربان با محیط زیست

کارگردان: سیون سونو

خلاصه داستان: اندرویدی به کهکشان سفر می‌کند و بسته‌هایی را به آخرین بازماندگان بشر تحویل می‌دهد.

درباره فیلم: اثری علمی‌خیالی از سیون سونو که داستانی مینی‌مالیستی را به تصویر کشیده است.

 

«میفونه: آخرین سامورایی» (Mifune: The Last Samurai) – مستند زیر ذره‌بین

کارگردان: استیون اوکازاکی

خلاصه داستان: همان طور که از نام این مستند برمی‌آید، درباره زندگی و فیلم‌های توشیرو میفونه بازیگر مشهور ژاپنی است.

درباره فیلم: «میفونه: آخرین سامورایی» با کلیپ‌های فیلم، عکس‌های آرشیوی و مصاحبه‌هایی با فیلمسازان بزرگی مانند مارتین اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ روایت می‌شود. راوی مستند کیانو ریوز است.
«مخوف» (Creepy) – نمایش‌های نیمه‌شب (سایه‌های ترس)

کارگردان: کیوشی کوروساوا

خلاصه داستان: نوگامی همکار قدیمی تاکاکورا، که سابقاً کارآگاه پلیس بوده، از او می‌خواهد روی پرونده یک خانواده گم‌شده کار کند که شش سال از آن می‌گذرد. تاکاکورا کارش را بر اساس خاطرات ساکی شروع می‌کند که تنها بازمانده‌ خانواده‌ی گم‌شده است.

درباره فیلم: کوروساوا «مخوف» را بر اساس رمان معمایی یوتاکا مائکاوا ساخته است. این فیلم سال گذشته اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره برلین تجربه کرد و در نمایش عمومی‌ با استقبال گرم منتقدان سراسر دنیا مواجه شد. کوروساوا فیلم‌سازی را از سال ۱۹۷۵ آغاز کرد و با فیلم‌هایی چون «درمان» (۱۹۹۷)، «ضربان» (۲۰۰۱) و «سوناتای توکیو» (۲۰۰۸) شناخته می‌شود.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار