رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
نگار و عکاس، پر بیننده های آخر شب

گزارش ششمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش سینماخانه ؛ در ششمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر نزدیک به ۳۰ فیلم در کاخ جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد. دو مستند از بزرگان ژاپن علیرضا کاوه فیلم مستند “Mifune: The Last Samurai” (میفونه: آخرین سامورایی) و “Kurosawa’s Way” (راه کوروساوا) را معرفی کرد. وی درباره مستند میفونه گفت: این مستند […]

به گزارش سینماخانه ؛ در ششمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر نزدیک به ۳۰ فیلم در کاخ جشنواره جهانی فجر به نمایش درآمد.

دو مستند از بزرگان ژاپن

علیرضا کاوه فیلم مستند “Mifune: The Last Samurai” (میفونه: آخرین سامورایی) و “Kurosawa’s Way” (راه کوروساوا) را معرفی کرد.

وی درباره مستند میفونه گفت: این مستند در مورد یکی از مهمترین بازیگران سینمای ژاپن و جهان است. فیلم مجموعه ای از مصاحبه با اشخاص معروف و کسانی است که با او همکاری کرده اند.

یکی از نکات مهم زندگی میفونه پایان همکاری طلایی بین میفونه و کوروساوا است که در این فیلم نشان داده میشود. دیدن این چنین مستند هایی همیشه جذاب است. علیرضا کاوه درباره فیلم راه کوروساوا گفت: فیلم «راه کوروساوا» که شما را به دیدن آن دعوت می کنم، آخرین مستند ساخته شده درباره آکیرا کوروساوا محسوب می شود؛ کارگردانی که شانس این را داشت در دوره های مختلف سینما فیلم بسازد. فیلم های کوروساوا الگوی سینمای غرب را تغییر داند. ژانر سامورایی به واسطه فیلم های او بود که بر ژانر وسترن در غرب تاثیر گذاشت.

بادها روایتگر زمان

رضا میر کریمی فیلم “In the Crosswind” (باد شرق باد غرب) اثر “مارتی عبده” از کشور استوانی را معرفی کرد.

وی درباره این فیلم گفت: سه سال پیش در جشنواره تالین من این فیلم را دیده بودم و برای من فیلم فوق العاده شگفت انگیزی بود.

این فیلم دو سال پیش در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد که با استقبال خوبی مواجه نشد. در آن زمان من دبیر جشنواره نبودم.

امسال تصمیم گرفتم خارج از فوائد فستیوال این فیلم را در جشنواره قرار دهم زیرا تجربه منحصر به فردی در فیلم هست که باید دیده شود.

کارتی عبده گفت: خیلی خوشحالم که فیلم من برای بار دوم در این جشنواره شرکت می‌کند. از آنجایی که این فیلم درباره زمان است باید یکسری نکات را بگویم. ساخت این فیلم ۳ سال طول کشید اما تنها ۸۷ دقیقه طول میکشد تا آن را ببینید. مشاور من می گفت: زمان برای همه یکسان است و فقیر و غنی از آن به یک اندازه سهم می برند. از شما ممنونم که ۸۷ دقیقه از زمان خود را می گذارید تا فیلم من را ببینید.

فداکاری و بذرافشانی

علیرضا شجاع نوری فیلم “The Sower” (بذرافشان) اثر “یوسوکه تاکیوچی” از کشور ژاپن را معرفی کرد.

تاکیوچی گفت: خیلی ممنونم که امشب که امشب به اینجا آمدید. فیلمی که امشب می بینید پیامد یک زلزله در سال ۲۰۱۱ است و همچنین در ادامه به مسئله سندرم دان نیز اشاره می کنه.

نماینده اسکار بنگلادش

رضا میرکریمی فیلم “The Unnamed” (بی نام و نشان) اثر “تاغیر احمد” از شکور بنگلادش را معرفی کرد.

تاغیر احمد گفت: خوش آمد می گم به کسانی که به دیدن فیلم من آمده اند. من از کارگردانان نسلی هستم که سعی داریم تا سینمای بنگلادش را جهانی کنیم. تشکر می کنم از عوامل این جشنواره و همچنین باعث افتخار است که دبیر جشنواره برای معرفی فیلم من آمده است. امیدوارم که کشورهای بنگلادش و ایران نه تنها از نظر سیاسی بلکه از نظر هنری هم با همدیگر مراودات خوبی داشته باشند.

شایان ذکر است این فیلم نماینده کشور بنگلادش برای شرکت در مراسم اسکار در سال ۲۰۱۶ بوده است.

سفری برای یافتن عشق

فیلم سینمایی “Paris La Blanche” (پاریس سفید) به کارگردانی “لیدیا ترکی” از کشور فرانسه برای نخستین بار در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

کیوان کثیریان برای معرفی فیلم سینمایی “پاریس سفید” روی صحنه حاضر شد. او از لیدیا ترکی کارگردان و ژان واساک تهیه‌کننده اثر دعوت کرد که روی صحنه حضور پیدا کنند. لیدیا ترکی کارگردان این اثر فرانسوی ضمن ابراز خوشحالی از اینکه اولین اکران فیلمش را در این جشنواره دارد، عنوان کرد: فیلم داستان عاشقانه‌ای درباره مهاجرت دارد و با نگاه یک زن به مهاجرت نگاه می‌کند. فیلم روایتی از زنی است که در کشور می‌ماند تا فرزندان خودش را بزرگ کند.

ژان واساک تهیه‌کننده اثر هم ابراز خوشحالی کرد که فیلمشان برای اولین بار در ایران به نمایش در می آید.

فیلم کلاسیک آخرین شانس

شاهین امین منتقد فیلم٬ با اشاره به اینکه فیلم سینمایی “The Last Chance” (آخرین شانس) هیچ صحنه درگیری در میدان جنگ ندارد، تاکید کرد این فیلم به خوبی توانسته تاثیر جنگ را به تصویر بکشد.

امین برای معرفی فیلم سینمایی “آخرین شانس” به کارگردانی “لئوپولد لیندبرگ” در سالن شماره ۳ چارسو روی سن حاضر شد.

امین در ابتدا با اشاره به روند سینمای جنگ گفت: امروزه وقتی درباره سینمای جنگ حرف می‌شود، اغلب فیلم‌هایی پر از صحنه‌های خشن همراه با درگیری و خون و آدم‌هایی تکه شده در ذهن می‌آیند که در این میان فیلم‌های “نجات سرباز رایان” و “لبه تیغ” سرآمد آن‌ها هستند.

او ادامه داد: اما فیلم “آخرین شانس” در سینمای کلاسیک برخلاف این رویه است. در سینمای کلاسیک با فیلم‌هایی روبرو بودیم که حتی در مورادی به آن‌ها خرده گرفته می‌شود که خیلی با جنگ احساسی و نرم برخورد کردند. بدون هیچ صحنه جنگ و خون‌ریزی هستند. اما این فیلم‌ها هم به خوبی می‌توانند جنگ را نشان دهند. می‌توانند درد در جنگ را در حالی که اصلا خونی ریخته نمی‌شود، به تصویر بکشند.

این منتقد در ادامه عنوان کرد: البته این نوع فیلم‌ها ممکن است از نظر جوانتر‌ها ساده انگارانه باشد یا حتی فکر کنند خیلی احساسات گرایانه هستند، ولی خود من این فیلم‌ها را ترجیح می‌دهم و فکر می‌کنم تاثیرگذاری بیشتری دارند.

امین اضافه کرد:‌ لازم نیست هر خشونتی که در جامعه دیده می‌شود را در فیلم‌ها هم ببینیم. چه اشکالی دارد با دردها و رنج‌های بشری آشنا شویم بدون اینکه خشونت و خون و درگیری زیادی را ببینیم؟

این منتقد در پایان با ابراز امیدواری از اینکه مخاطبان این فیلم را دوست داشته باشند، تاکید کرد: ماجرای فیلم در سال ۱۹۴۳ می‌گذرد، اما اثر محصول سال ۱۹۴۵ است و بدون هیچ فاصله‌ای بعد از جنگ جهانی دوم ساخته شده است. همچنین در زمان دیدن فیلم به فیلمبرداری درخشان آن و بازی با سایه‌هایی که وجود دارد، بسیار توجه کنید.

هیچ مشکلی وجود ندارد

فیلم “Mr. No Problem” (آقای بی دردسر) به کارگردانی “فنگ می” محصول مشترک چین و فرانسه در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد.

نگارجواهریان درباره فیلم “آقای بی دردسر” گفت: ما در این جشنواره رسم داریم که یکی از همراهان جشنواره، پیش از شروع فیلم به شما خوشامد بگوید. خوشبختانه تهیه کننده این فیلم چینی-فرانسوی در جمع ما حضور دارد و از او می خواهم دقایقی با شما صحبت کند.

“الکساندرا لیبرت” از فرانسه گفت: خوشحالم که اولین فیلم بلند سینمایی فنگ می در این جشنواره به نمایش در می آید. او تجربیات بسیاری در زمینه فیلمسازی دارد اما این نخستین فیلم بلندش است. “آقای بی دردسر” فیلمی سیاه سفید با پیچیدگی های بسیار است و هر شات از آن ترکیب هنری پیچیده ای دارد. این پیچیدگی در فرهنگ چینی نهفته است.

او افزود: این فیلم بازیگر خوبی مثل وی فان دارد که در عرصه بین الملل باعث موفقیت این فیلم شد و دو روز پیش در بلژیک جایزه گرفت. من از تهیه کنندگان اصلی فیلم نیستم اما به این دلیل فرانسه در ساخت این فیلم مشارکت کرده که ما کشورهای آسیایی به ویژه ایران را دوست دارم. به خاطر همین افتخار می کنم که در اینجا حضور دارم و فیلم ما در این جشنواره به نمایش در می آید.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.

سینماخانه/ حبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس: هادی صفی زاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار