رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

سازمان سینمایی به تازگی روند اطلاع رسانی رسمی خود را به تلگرام منتقل کرده آنهم در شرایطی که تلگرام با امکان ویرایش و حذف اطلاعات مرجعی قابل استناد برای رسانه ها محسوب نمی شود. در حالی که لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف و رسمی اصلی است که به نظر می رسد دیگر نباید آن […]

سازمان سینمایی به تازگی روند اطلاع رسانی رسمی خود را به تلگرام منتقل کرده آنهم در شرایطی که تلگرام با امکان ویرایش و حذف اطلاعات مرجعی قابل استناد برای رسانه ها محسوب نمی شود.

در حالی که لزوم اطلاع رسانی دقیق و شفاف و رسمی اصلی است که به نظر می رسد دیگر نباید آن را به سازمان ها و نهادهای مسئول یادآوری کرد ولی از آنجا که هنوز جایی مانند سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت درستی در زمینه اطلاع رسانی اخبار و اطلاعاتش ندارد و به تازگی نیز بدعتی در این زمینه بنا نهاده است جا دارد بار دیگر این موضوع را به مقامات ارشد سازمان سینمایی اشاره کنیم که هر مسئولیتی متناظر با لزوم پاسخگویی و اطلاع رسانی دقیق است و شیوه اطلاع رسانی را هم اصول و قواعد کلی مشخص می کند نه تصمیم های سلیقه ای و مقطعی.

اگر بپذیریم که سازمان سینمایی یکی از زیرمجموعه های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است پس انتظار داریم اطلاعات رسمی این سازمان هم به طور کاملا رسمی و البته دقیق و از کانال های رسمی و بدون گزینش در اختیار رسانه ها قرار گیرد. حال آنچه باعث نگارش این سطور شد این بود که در مواجهه با اخبار رسمی از جمله واکنش سازمان سینمایی به استعفای دبیر دو شورای پروانه نمایش و ساخت و همچنین بیانیه سازمان خطاب به تهیه کنندگان مبنی بر لزوم ارائه نسخه «دی سی پی» آثارشان، ایمیل رسمی سازمان سینمایی به دست رسانه ها نرسید.

این روند در روزهای بعدی نیز ادامه پیدا کرد و باز هم خبرهای رسمی مبنی بر صدور پروانه ساخت فیلمنامه های جدید و صدور مجوز عرضه چند اثر در شبکه نمایش خانگی از طریق ایمیل به دست رسانه ها نرسید. در پیگیری ها مشخص شد که مدیران در سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند خبرها را انتخاب کرده و فقط برخی از آنها را به طور رسمی ایمیل کنند و مابقی خبرها را باید با عضویت در کانالی با عنوان «اخبار رسمی سینما» در تلگرام به دست آوریم. یعنی مدیران سازمان سینمایی تصمیم گرفته اند یک کانال رسانه ای را به عنوان مرجع رسمی اطلاع رسانی خود قرار دهند.

در پیگیری های مجدد این پاسخ شنیده شد که خبرها روی سایت سازمان سینمایی هم گذاشته می شود و حال این سوال پابرجاست که خبرنگاران سینمایی رسانه ها اگر نخواهند عضو کانال های تلگرامی مربوط به سازمان سینمایی باشند و لازم هم ندانند که هر لحظه در انتظارِ رسیدن یک خبرِ احتمالی سایت سازمان سینمایی را چک کنند، چگونه باید اخبار رسمی این سازمان را داشته باشند؟

قطع ناگهانی روند ارسال خبرهای رسمی سازمان سینمایی از طریق ایمیل آنهم در حالی که هنوز رسمی ترین و مستندترین شکل دریافت خبرهای رسمی ارسال ایمیل یا فکس است، از کجا نشات می گیرد؟ آیا می توان به یک کانال تلگرامی که امکان ویرایش اطلاعات در آن موجود است و یا حتی می توان به راحتی یک خبر را حذف کرد و یا حتی همه سوابق یک کانال قابل حذف است شیوه مورد استناد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاع رسانی اطلاعات حوزه مهمی چون سینما است؟

این اتفاق در حالی می افتد که دیگر زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله معاونت هنری و همه زیرمجموعه هایش و حتی مراکز زیرمجموعه سازمان سینمایی طبق روال همیشگی خبرهای رسمی را به شیوه مرسوم و رسمی که سندیت نیز دارد ارسال می کنند.

تاکید بر مساله سندیت از این لحاظ است که امکان ویرایش اطلاعات در کانال های تلگرامی وجود دارد و همچنین سایت یک سازمان نیز امکان ویرایش اطلاعات را برای صاحب سایت فراهم می آورد که با این شیوه دیگر هیچ پیشینه ای از نسخه های اولیه خبرها در دسترس نخواهد بود، ولی ارسال خبرها از طریق ایمیل این امکان را به رسانه ها می داد تا نسخه غیرقابل تغییری از یک خبر را داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند در آینده به آن رجوع کرده و برای یادداشت ها و گزارش های خود از آن استفاده کنند که با شیوه جدید دیگر هیچ اعتمادی به خبرهای رسمی سازمان سینمایی نیست.

انتظار می رود محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی تجدیدنظری در این اتفاق رخ داده در مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد و بار دیگر همه خبرهای رسمی سازمان مربوطه از کانال رسمی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و مسئولان سازمان اجازه دهند تشخیص اهمیت یک خبر با رسانه ها باشد و نه اینکه موضع خودشان نسبت به یک اتفاق، اهمیت آن را مشخص کند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار