رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

با نزدیک شده به ماه مبارک رمضان، بار دیگر تلاش‌ها برای برگرداندن دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان به ویژه‌برنامه‌های رادیو و تلویزیون در هنگام افطار، آغاز شده و این‌بار سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مطالبه را با مدیران صدا و سیما مطرح کرده است. ماجرای دعای «ربنا» با صدای استاد شجریان […]

با نزدیک شده به ماه مبارک رمضان، بار دیگر تلاش‌ها برای برگرداندن دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان به ویژه‌برنامه‌های رادیو و تلویزیون در هنگام افطار، آغاز شده و این‌بار سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مطالبه را با مدیران صدا و سیما مطرح کرده است.

ماجرای دعای «ربنا» با صدای استاد شجریان در سال‌های اخیر، فراز و نشیب‌های متعددی داشته که البته هیچ‌کدام منجر به پخش این دعا در هیچ‌یک از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نشده است. حرف‌وحدیث‌ها بر سر چرایی این تصمیم و حذف صدای شجریان که از سال ۸۸ صورت گرفت و تداوم دارد، سویه‌های مختلفی داشته است. مثلا برخی از تصمیم‌گیران گفته‌اند این خواست خودِ هنرمند بوده است اما او بارها این مساله را تکذیب کرده است:

شجریان: «ربنا متعلق به من هم نیست. متعلق به مردم است. جزو زندگی و عواطف مردم است و هیچکس حق ندارد آن را از مردم بگیرد. من که صاحب این اثر هستم و در واقع آن را خلق کردم هم می‌گویم متعلق به مردم است. من ربنا را هرگز از مردم دریغ نکردم. حالا اگر اقتضای سیاست است که صدای من را به هیچ صورتی پخش نکنند، خودشان می‌دانند ولی دروغ نگویند که ربنا را من نگذاشته ام پخش کنند.» (روزنامه ایران).

چنانچه گفته شد،‌ واکنش‌ها به مطالبه اقشار و شخصیت‌های مختلف مبنی بر پخش این نسخه از دعای ربنا، متفاوت بوده و بارها خبرساز شده است. به عنوان مثال اسفندماه سال گذشته بود که معاون سیما درباره ادامه پخش نشدن صدای استاد شجریان از صدا و سیما گفت: «محمدرضا شجریان بعد از انتخابات ۸۸ برای خودش یک منعی قرار داد که ما نمی‌توانیم صدایش را پخش کنیم. اگر ایشان از مواضع خود بعد از انتخابات ۸۸ عدول کرده و بازگشته باشد و آن را اعلام کند ما صدای ایشان را پخش می‌کنیم.»

این در حالی بود که در خردادماه ۹۵ و در آستانه ماه رمضان سال قبل، سیدفضل‌الله شریعت پناهی؛ مدیر شبکه یک با اشاره به پخش صدای استاد «محمدرضا شجریان» از تلویزیون گفت: «هفته گذشته، در جلسه مدیران سیما با ریاست آقای علی اصغر پورمحمدی صحبت‌هایی انجام گرفت مبنی بر اینکه ماه رمضان امسال ربنای استاد شجریان از تلویزیون پخش شود... من فکر می‌کنم امسال صدای استاد شجریان پخش می‌شود.» خبری که البته چندی بعد تکذیب شد: «من نگفته بودم که قطعا ربنای ایشان از تلویزیون پخش می‌شود، بلکه گفته بودم که این مورد منوط به نظر معاون جدید سیماست و در این باره باید ایشان به این جمع‌بندی و قطعیت برسند.»

حالا، در آستانه حلول ماه مبارک رمضان بار دیگر خبرهایی مبنی بر مطرح شدن دوباره این خواسته آغاز شده است و این‌بار سیدرضا صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسئولان صدا و سیما خواسته که با پخش «ربنا»ی استاد شجریان موافقت شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که دیروز در جلسه هیئت دولت، صالحی امیری وزیرارشاد و فرهنگ اسلامی از رییس سازمان صداوسیما خواستار پخش «ربنا»ی استاد شجریان در ماه مبارک رمضان شده است. این درخواست وزیر ارشاد مورد حمایت اعضای هیئت دولت به ویژه معاون اول رییس جمهور قرار گرفته است. پخش «ربنا»ی استاد شجریان سال‌هاست مورد خواست ایرانیان روزه دار است.

خبر از احتمال پخش دعای ربنا با صدای خسرو آواز ایران، در شرایطی شنیده می‌شود که اخیرا سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت‌ ملی دعای مشهور به «ربّنا» با اجرای استاد محمدرضا شجریان را به همایون شجریان فرزند این هنرمند اهدا کرد.

منبع: آنا

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار