رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

هیات داوران هفتادمین فستیوال فیلم کن برندگان خود را انتخاب کرد و پدرو آلمادوار و هیات داوران جایزه نخل طلا را به فیلم «میدان»‌، هجوی از دنیای هنری ساخته روبن اوستلوند سوئدی اهدا کرد. به نقل از ورایتی، به افتخار هفتادمین سالگرد کن،‌ در حالی جایزه نخل طلا به فیلم «میدان»‌ ساخته روبن اوستلوند،‌ کارگردان سوئدی اهدا […]

هیات داوران هفتادمین فستیوال فیلم کن برندگان خود را انتخاب کرد و پدرو آلمادوار و هیات داوران جایزه نخل طلا را به فیلم «میدان»‌، هجوی از دنیای هنری ساخته روبن اوستلوند سوئدی اهدا کرد.

به نقل از ورایتی، به افتخار هفتادمین سالگرد کن،‌ در حالی جایزه نخل طلا به فیلم «میدان»‌ ساخته روبن اوستلوند،‌ کارگردان سوئدی اهدا شد که هیات داوران یک جایزه ویژه برای نیکول کیدمن بازیگر خلق کرد که در فستیوال امسال در چهار فیلم نقش‌آفرینی کرده است. در کن هفتادم،‌ کیدمن در فیلم‌های «کشتن یک گوزن مقدس» و «اغواشدگان» بازی کرده که در بخش رقابتی بودند،‌ در فصل دوم سریال «بالای دریاچه» حضور یافته و در «چطور با دخترها در مهمانی‌ها صحبت کنیم» نقش‌آفرینی کرده است.

جایزه بزرگ به «بی‌پی‌ام» (بیت در دقیقه)، نگاه تکان‌دهنده و عمیقا انسانی رابین کامپیلو کارگردان به جنگ اوایل دهه ۱۹۹۰ مقابل ایدز رسید که داستانش در فرانسه به وقوع می‌پیوندد. در این فیلم، حامیان حقوق افراد مبتلا به ایدز مقابل کمپانی‌های داروسازی،‌ سیاستمداران و انستیتوهای بوروکراتیک قرار می‌گیرند تا آن‌ها را مجبور کنند به آرامی تاثیر نابودکننده این بیماری را به رسمیت بشناسند.

جایزه بهترین کارگردان برای «اغواشدگان»‌ به سوفیا کاپولا رسید، اقتباسی با نیروی هدایت زنان از رمان جنگ داخلی توماس کالینان که داستان یک سرباز زخمی اتحادیه را تعریف می‌کند که در یک مدرسه دختران ویرجینیا، پناهنده قبول می‌کند.

در نخستین سورپرایز روز، هیات داوران جایزه فیلمنامه را در تساوی به «کشتن یک گوزن مقدس» نوشته یورگوس لانتیموس و افیتیمیس فیلیپو و «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» نوشته لین رمزی اهدا کردند.

جایزه هیات داوران به «بی‌عشق» ساخته آندری زویاگینتسف رسید که از جستجو برای یک فرزند گمشده به عنوان نگاهی سرد و سخت به تمام چیزهایی که در روسیه مدرن، و دنیا، گندیده هستند استفاده می‌کند.

دایان کروگر به خاطر نقشش در فیلم «در محو شدگی» ساخته فیث آکین برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. این نقشی وسیع بود که در آن این بازیگر متولد آلمان برای نخستین بار به زبان بومی خودش نقش اول را ایفا کرد. در هنگام دریافت جایزه،‌ او از تمام کسانی یاد کرد که مثل شخصیت او در این فیلم هستند و از یک عمل تروریستی جان سالم به در برده‌اند و سعی دارند تکه‌ها را جمع کنند و بعد از اینکه همه چیز را از دست داده‌اند، به زندگی ادامه بدهند». او گفت: «لطفا بدانید که فراموش‌شده نیستید.»

حوآکین فینیکس که به نظر بهت‌زده می‌رسید، افتخار بهترین بازیگر مرد را برای نقش‌آفرینی در «تو هرگز واقعا اینجا نبودی»‌ دریافت کرد و در حالیکه یک جفت کفش اسنیکرز پوشیده بود روی صحنه حاضر شد.

جایزه دوربین طلایی، که به بهترین فیلم اول از هر بخش در کل فستیوال اهدا می‌شود، به فیلم «Jeune Femme» ساخته لئونور سرِی رسید که در بخش نگاهی ویژه پیش‌نمایش شده بود. این فیلم که داستانش در پاریس به وقوع می‌پیوندد، تصویری پرجنب‌وجوش و پرتلاطم را از یک زن جوان فرانسوی نشان می‌دهد که به خاطر یک جدایی تحت تاثیر قرار گرفته و لئونور سرِی آن را در حالی که باردار بود فیلمبرداری کرد.

پدرو آلمادوار کارگردان اسپانیایی مسئولیت هدایت هیات داورانی را بر عهده داشت که شامل مارن آده کارگردان آلمانی، جسیکا چستین بازیگر آمریکایی،‌ فن بینگ‌بینگ بازیگر چینی، اگنس جائویی فرانسوی، پارک چان-ووک کارگردان اهل کره جنوبی، ویل اسمیت ابرستاره آمریکایی، پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی و گابریل یارد آهنگ‌ساز فرانسوی می‌شد.

مجموع جوایز اهدا شده در روزهای اخیر جشنواره کن عبارتند از:

فیپرشی
رقابتی:
«بی‌پی‌ام»
نگاهی ویژه: «نزدیکی» (کانتمیر بالاگوف)
دوهفته کارگردان‌ها: «کارخانه هیچ» (پدرو پینیو)

هفته منتقدان
جایزه بزرگ:
«ماکالا» (امانوئل گراس)
جایزه ویژنری: «گابریل و کوهستان» (فلیپه باربوسا)
جایزه انجمن نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک: «آوا» (لئا میسیوس)

دوهفته کارگردان‌ها
جایزه سینمای هنری:
«رایدر» (کلویی ژائو)
جایزه انجمن نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک (مساوی): «عشق برای یک روز» (فیلیپ گارل) و «بگذار نور خورشید وارد شود» (کلر دنیس)
لیبل اروپا سینماس: «A Ciambra» (جوناس کارپینیانو)

نوعی نگاه
جایزه نگاهی ویژه:
«لرد»، محمد رسول اف
بهترین کارگردان: تیلورشریدان، «رودخانه باد»
جایزه هیات داوران: میشل فرانکو، «دختر آوریل»
بهترین اجرا: جاسمین ترینکا، «فورچوناتا»
جایزه شعر سینما: متیو آمالریک، «باربارا»

دیگر جوایز
دوربین طلایی:
«Jeune Femme» (لئونور سری)
نخل طلای فیلم‌های کوتاه: «Xiao Cheng Er Yue» (کیو یانگ)
اشاره ویژه فیلم‌های کوتاه: «کاتو» (تپو آیراکسینن)
جایزه مستند گلدن‌آی: «Faces Places» (اگنس واردا)
جایزه هیات داوران سراسر جهان: «درخشندگی» (نائومی کاواسه)

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار