رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
در اعتراض به حذف انجمن مستندسازان سینمای ایران

تجمع جمعی از مستندسازان، مقابل خانه سینما

جمعی از مستندسازان در اعتراض به حذف انجمن مستندسازان سینمای ایران از بدنه خانه سینما مقابل این نهاد صنفی تجمع کردند. صبح امروز سه شنبه ۱۶ خردادماه تعدادی از مستندسازان مقابل خانه سینما تجمع کردند که برخی از آنها فریاد می زدند که ما کنار هم درب خانه سینما را باز کردیم، اما چرا امروز […]

جمعی از مستندسازان در اعتراض به حذف انجمن مستندسازان سینمای ایران از بدنه خانه سینما مقابل این نهاد صنفی تجمع کردند.

صبح امروز سه شنبه ۱۶ خردادماه تعدادی از مستندسازان مقابل خانه سینما تجمع کردند که برخی از آنها فریاد می زدند که ما کنار هم درب خانه سینما را باز کردیم، اما چرا امروز ما را از این خانه بیرون می کنید. برخی دیگر نیز فریاد می زدند که کلید ما را پس دهید.

برای آرام کردن معترضان، همایون اسعدیان و مرتضی رزاق کریمی اعضای هیات مدیره خانه سینما در جمع تجمع‌کنندگان حضور پیدا کرده و از حاضران دعوت کردند داخل خانه سینما حضور داشته باشند که با مخالفت حاضران همراه شد.

همایون اسعدیان به نمایندگی از اعضای هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: از آقای ابراهیم مختاری می خواهم که راه آقای جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی را دنبال نکنند و از همه شما دعوت می کنم که به جامعه صنفی مستندسازان بپیوندید.

این سخنان اسعدیان همچنان با اعتراض مستندسازان حاضر در این تجمع روبه رو شد.

همایون اسعدیان در جمع خبرنگاران گفت: بعد از بازگشایی خانه سینما مجمع عمومی این خانه به اتفاق آرا تصمیم گرفت تا صنوف سینمایی در وزارت کار ثبت قانونی شوند که این وظیفه به هیات مدیره خانه سینما محول و مراحل پیگیری ثبت صنوف دنبال شد. هیات مدیره دو دوره قبل چهار سال این کار را انجام دادند و طی آن ۵۰ صنف سینمایی ثبت قانونی شدند که یکی از اولین صنوفی که ثبت شد صنف مستندسازان بود.

وی افزود: در حال حاضر دیگر صنوف باقیمانده نیز مراحل ثبت خود را طی می کنند که مشکل بعضی از آنها طبق قوانین وزارت کار تعداد کم اعضا است. بر اساس قانون هر صنف برای ثبت قانونی باید ۵۰ عضو داشته باشد که بعضی از صنوف ما مانند ویژوال افکت ۵۰ عضو ندارد.

این عضو هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: از نظر خانه سینما چون مصوبه مجمع عمومی پابرجاست، این وظایف به هیات مدیره جدید نیز محول شده است که دنبال شود. صنوفی که در خانه سینما ثبت قانونی شده اند در خانه سینما رسمیت دارند و صنوفی که هنوز ثبت قانونی نشده اند، فعالیت خود را ادامه می دهند تا به ثبت قانونی برسند.

وی افزود: در حال حاضر در خانه سینما هم انجمن تهیه کنندگان مستند و هم انجمن کارگردانان مستند حضور دارند که اینها باید در یک صنف فعالیت کنند. اینکه برخی از دوستان به غلط تصور می کنند خانه سینما تبدیل به ۶۶ صنف خواهد شد، یعنی ۳۲ صنف ثبت شده و در کنار آن انجمن های فرهنگی نیز در خانه فعالیت می کنند اشتباه کرده اند. این گروه از دوستان متوجه نیستند که نام انجمن های فرهنگی را به گونه ای به کار می برند که جواد شمقدری نیز همین کار را می کرد. انجمن های فرهنگی باید ابتدا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند و یک هیات موسس داشته باشند و بعد به فعالیت های خود بپردازند.

اسعدیان توضیح داد: در خانه سینما یک شکل صنف وجود دارد که هم فعالیت های صنفی را انجام می دهد و هم فعالیت های فرهنگی را دنبال می کند. این را هم باید بگویم که نام خانه سینما در ابتدا با جامعه اصناف سینمای ایران فعالیت می کرد نه جامعه انجمن های سینمای ایران پس ما باید تلاش کنیم تا صنوف سینمایی را به ثبت برسانیم.

این سینماگر اضافه کرد: اینکه عده ای از مستندسازان می خواهند برای خانه سینما تعیین تکلیف کنند باید بگویم که هیچ صنفی نمی تواند به تنهایی برای خانه سینما تعیین تکلیف کند، حتی اگر عده ای از اعضای خانه سینما فکر می کنند که مسیر فعالیت خانه غلط است، حق ندارند برای دیگر صنوف نیز تعیین تکلیف کنند. آنها می توانند با اعضای صنوف صحبت کنند و تقاضای مجمع عمومی داشته باشند تا اگر نظر مجمع عمومی برگشت و گفتند که اشتباه کرده اند مسیر خانه تغییر کند. ما به همه دوستان احترام می گذاریم، اما برخی از دوستان متاسفانه به خلاف گفته اند که ما مستندسازان را از خانه بیرون کرده ایم در حالی که هر دو صنف مستندسازان در خانه حضور دارند، اما مساله جالب تر اینجاست دوستانی که امروز معترض هستند خود عضو موسسان انجمن صنفی مستندسازان بودند که این صنف را در وزارت کار ثبت کردند، اما ناگهان نظرشان تغییر کرد و می خواهند اساس هیات مدیره خانه سینما را زیر سوال ببرند که بی شک هیات مدیره اجازه چنین کاری نمی دهد.

در ادامه اُرُد زند به نمایندگی از معترضان بیان کرد: ما ۶ بار نامه نوشته ایم و از هیات مدیره جدید خانه سینما خواسته ایم تا جلسه ای با ما برگزار کند، اما هیچ وقت به ما وقت نداده اند و ما را کاملا نادیده گرفته اند و ما نمی خواستیم این اتفاق رخ دهد.

در ادامه اسعدیان در جمع مستندسازان تاکید کرد: ما کلید خانه سینما را از شما نگرفته ایم و این اشتباه آقای مختاری است.

در واکنش به این صحبت یکی از مستندسازان فریاد زد مشکلات شخصی خود و آقای مختاری را پیش نکشید.

مهدی قربانپور بازرس انجمن مستندسازان نیز اعلام کرد: اگر تجمع جلوی درب خانه سینما به جایی نرسد، ما جلوی درب وزارت ارشاد جمع می شویم و تجمع می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما خارج از این خانه نیستیم و نباید خانه سینما با اعضای خود گزینشی برخورد کند، بیان کرد: ما اهل دعوا نیستیم ولی حرف هایی داریم که در یک سال گذشته به نتیجه نرسیده و به نامه های ما پاسخ داده نشده است و به دلیل بی پاسخ ماندن آن نامه ها اینجا جمع شده ایم.

این مستندسازان بیان کرد: ما می خواستیم مجمع عمومی برگزار کنیم ولی جایی برای برگزاری مجمع نداشتیم و به همین دلیل اعتراض می کنیم. ضمن اینکه ما معتقدیم که خانه سینما در دوران آقایان عسگرپور و میرکریمی شاهد اتفاقات خوب و دوران موثر و ماندگاری بود.

در این مراسم همچنین اعلام شد اگر لازم باشد مستندسازان معترض مقابل مجلس هم می روند.

در ادامه تجمع مستندسازان درخواست دیدن مصوبه خروج انجمن مستندسازان سینمای ایران از خانه سینما را کردند. همچنین آنها مدعی شدند که مسئولان خانه سینما برای تجمع امروز درخواست حضور پلیس را داده اند که اسعدیان این موضوع را رد کرد. البته نیروهای پلیس برای حفظ امنیت این تجمع در محل حضور داشتند.

منوچهر مشیری، مهدی قربانپور، ارد زند، پیروز کلانتری، هوشنگ میرزایی و… از جمله مستندسازان حاضر در این تجمع بودند که صبح روز سه شنبه ۱۶ خرداد برگزار شده است.

در حالی که مدتی است انجمن صنفی کارگری کارگردان های سینمای مستند در وزارت کار ثبت شده و مورد تایید خانه سینما نیز قرار گرفته است این مساله به حذف انجمن قدیمی مستندسازان سینمای ایران منجر شده که به همین دلیل اعضای انجمن مستندسازان سینمای ایران مقابل خانه سینما تجمع کردند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار