رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۱۴ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 23 April
  • پنجشنبه 1 تیر 1396 - 12:12
  • کد خبر : 10386
  • تئاتر
  • چاپ خبر : هر که آندورایی است لازم نیست بترسد …
اجرای نمایش آندورا در سالن استاد انتظامی

هر که آندورایی است لازم نیست بترسد …

آندورا هر که آندورایی است لازم نیست بترسد … چه کسی چه بلایی بر سر باورهایمان آورده که یک صفت بی بنیاد، ارزش آدمی را تعیین می کند… ترس، مرگ و نفرین به کدامین گروه باد؟ و کدامین گروه، وارث با سعادت زیستن اند؟ وقتی همه ی ما انسانیم… نمایش آندورا نوشته ی ماکس فریش […]

آندورا
هر که آندورایی است لازم نیست بترسد …
چه کسی
چه بلایی
بر سر باورهایمان آورده
که یک صفت بی بنیاد،
ارزش آدمی را تعیین می کند…
ترس، مرگ و نفرین به کدامین گروه باد؟
و کدامین گروه، وارث با سعادت زیستن اند؟
وقتی همه ی ما انسانیم…


نمایش آندورا نوشته ی ماکس فریش است و کارگردانی افشین زمانی از ۳۰ خرداد ماه در تماشاخانه ی استاد انتظامی، به روی صحنه رفته است.

افشین زمانی به سینماخانه گفت: این نمایش یکی از نمایش های سه گانه ای می باشد که از سال ۸۸ به روی صحنه برده ام (خاطرات هنرپیشه ی نقش دوم از بهرام بیضایی، ننه دلاور برتولت برشت و آندورا اثر ماکس فریش) . فضای کارگردانی من از آنجایی که از شاگردان استاد سمندریان هستم و مدت زمان زیادی را در خدمت ایشان تئاتر می آموختم، به سمت نمایش برشتی و سبک فاصله گذاری سوق پیدا کرد. مرحوم سمندریان همیشه می گفتند که آندورا اساسی ترین درام را در نمایشنامه های دنیا دارد و من مدام در آموزشگاه صحنه های مختلف این نمایشنامه را اتود می زدم و با فضاهای این اثر که استاد سمندریان تحلیل می کردند آشنا می شدم.


کارگردان نمایش آندورا در ادامه ی صحبت های خود از علاقه اش به موضوع نمایشنامه به سینماخانه گفت: درام این نمایشنامه را بسیار دوست دارم؛ اتفاق جهانشمولی که در متن روی می دهد هر روزه در همه جای دنیا تکرار می شود. یعنی اگر ما اسامی پرسوناژها را تغییر دهیم ؛همین اتفاق ها می تواند در تهران هم روی دهد. این موضوع تاریخ انقضا ندارد و همین مشخصه ها باعث شد تا من به سمت آن گرایش پیدا کنم.

باید بگویم؛ آموخته ام که هر اثر هنری که بر روی صحنه می برم باید از هر لحاظ یک اثر کامل باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. یعنی صرفاً یک اثر سرگرم کننده نباشد و مخاطب را حتی شده یک دقیقه به فکر وادار کند و همین برای من کافیست. درام این نمایشنامه بسیار جذاب است. از این جهت که در مورد قضاوت های کورکورانه ای صحبت می کند که در وجود هر انسانی و در هر جایی از دنیا وجود دارد. شاید حتی افشین زمانی هم یکی از همین آدم هایی باشد که کورکورانه دست به قضاوت می زند. احساس کردم اتفاقی که در متن روی می دهد شبیه به اتفاقی است که همه روزه در کشورهای در حال جنگ دارد رخ می دهد. آسیب هایی که بر سرِ مردم بی گناه هر کشور می آید و مردمی که کشورشان چه ببازد چه پیروز شود در هر دو صورت متضرر می شوند و آن ها همان آندری های زندگی خودشان هستند (آندری؛ شخصیت اصلی نمایشنامه).

در این نمایش محمدرضا خادمی، سهیل ساعی، مونا کرمی، سهیل قنادان، مهدی بزرگزاده، سحر زرین، محمد ابوحمزه، بیاینا محمودی، وحید کلیایی، فرزاد جعفریه، مهدی واعظ علایی، نریمان عابدی و سهیل محزون به ایفای نقش می پردازند.

نمایش “آندورا” تا ۱۵ تیرماه هر شب ساعت ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / خبرنگار: مژگان آقاداوودیان – عکاس: الهه شمشیری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار