رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March
  • جمعه 16 تیر 1396 - 10:53
  • کد خبر : 10748
  • تئاتر
  • چاپ خبر : از همشهری چه انتظار کمک داری!  وقتی در نهایت همه ی ما تنهاییم…!

از همشهری چه انتظار کمک داری وقتی در نهایت همه ی ما تنهاییم…! نمایش همشهری به قلم و کارگردانی مازیار ملکی و با بازی سید پویا بیکی تا ۲۰ تیرماه ۹۶ در تماشاخانه تالار مولوی (سالن کوچک) به روی صحنه میرود. به پای صحبت های مازیار ملکی نشستیم و ایشان گفتگوی خودشان را اینگونه آغاز […]

از همشهری چه انتظار کمک داری

وقتی در نهایت همه ی ما تنهاییم…!

نمایش همشهری به قلم و کارگردانی مازیار ملکی و با بازی سید پویا بیکی تا ۲۰ تیرماه ۹۶ در تماشاخانه تالار مولوی (سالن کوچک) به روی صحنه میرود.

به پای صحبت های مازیار ملکی نشستیم و ایشان گفتگوی خودشان را اینگونه آغاز کردند:
نمایش همشهری بر اساس یکی از معضلات همه گیر جوانان امروز شکل گرفته که من هم از آن مستثنا نیستم و آن هم مسئله ی اقتصادی است و مشکلاتی که انسان ها برای شروع یک کار دارند و تمام چیزهایی که پیش بینی شده  دیده شده یا دیده نشده هستند. در این نمایش کارکتر اصلی قدم در مسیری می گذارد که با دنیای عجیب و تازه ای رو به رو می شود و این ایده ی اصلی کار بود و به طور خلاصه تر اگر بخواهم بیان کنم تم اصلی نمایش ” مسائل اقتصادی همه جوان هاست” و اینکه یک نفر بخواهد در این شرایط سخت و در کمبود فرصت ها و با وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی که با آن مواجه است؛ تصمیم به انجام کاری بگیرد.
مازیار ملکی در مورد شکل گیری نمایش از ابتدا تا انتها گفت: ما خودمان را کاملا متاثر از محیط باز گذاشته ایم، نقل قولی می کنم از هراکلیتوس حکیم بزرگ یونانی که می گوید: ما هیچگاه از یک رودخانه دوبار عبور نمی کنیم. یعنی من در حالِ شدن هستم و جهان هم در حالِ شدن است و این به معنای این است که وقتی من متنی می نویسم امروزم با فردایم متفاوت است.
دیدگاه مازیار ملکی در باب تک پرسوناژ بودن نمایشش بر این اساس است که: انسان ها تنها هستند و تک پرسوناژ بودنِ این نمایش تاکید دوباره ای بر تنهایی انسان ها دارد.

کارگردان نمایش همشهری در خصوص وجوه شخصیتی کارکتر نمایش گفت: این کارکتر یک انسان خوب در جامعه است و میخواهد از آن برای بهبود وضعیت خود و جامعه خود استفاده کند ولی جامعه ی بیرون با آن در تضاد کامل قرار می گیرد.

وی همچنین در مورد طراحی صحنه عنوان کرد: ایده اولیه این طراحی دقیقا منطبق بر جهان نمایش است یعنی این طراحی می خواهد هرچه بیشتر بر این مسئله تاکید کند که چطور جهان پیرامون ، این کارکتر را احاطه کرده است و تحلیل دیگری که در طراحی صحنه ادراک می شود ” انعکاس پر آشوبی است که این انسان را احاطه کرده است. مازیار ملکی در انتهای صحبت های خود  از تئاتر امروزی گلایه کرد: تئاتری که امروزه از آن یاد می کنیم هیچ نسبتی با تعاریف اصیلی که از تئاتر میدانیم ، ندارد … ما در حقیقت هیچ گروه تئاتری را به معنای واقعی نداریم..‌. حتی تبلیغات ما بر اساس تمام موارد کاذبی است که به مرور در تئاتر به وجود آمده است .
بهتر است گریزی به همین نمایش همشهری بزنیم و همانطور که در این نمایش نیز اتفاق می افتد باید بگویم که چقدر ما نسبت به یکدیگر بی رحم هستیم ، تلاش برای گول زدن یکدیگر می کنیم دروغ می گوییم… دست به ضد تبلیغات میزنیم و نه تنها مسئولین کمکی به بهبود اوضاع نمی کنند ، بلکه خودِ ما هم دنباله روی همین مسیر اشتباه هستیم . امیدوارم لااقل ما خود به فکر یکدیگر باشیم و از یکدیگر حمایت کنیم.

سینماخانه / خبرنگار: مژگان آقاداودیان _ عکاس: هادی صفی زاده

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار