رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 17 خبر


  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الثلاثاء ۷ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Tuesday 16 April
  • پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 07:32
  • کد خبر : 16761
  • تئاتر
  • چاپ خبر : “پرنسس و دزد دریایی” / تجربه ی تماشا در کنار کودکان

نمایش کودک “پرنسس و دزد دریایی” چهارمین نمایشی است که در بخش “تجربه های تماشا در کنار کودکان” بررسی خواهد شد. “تجربه های تماشا در کنار کودکان” وجودش در فضای رسانه ای تئاتر کشور احساس می شد و از سوی دیگر، با استقبال هنرمندان فعال در عرصه تئاتر کودک مواجه شده است. نمایش کودک “پرنسس […]

نمایش کودک “پرنسس و دزد دریایی” چهارمین نمایشی است که در بخش “تجربه های تماشا در کنار کودکان” بررسی خواهد شد. “تجربه های تماشا در کنار کودکان” وجودش در فضای رسانه ای تئاتر کشور احساس می شد و از سوی دیگر، با استقبال هنرمندان فعال در عرصه تئاتر کودک مواجه شده است.

نمایش کودک “پرنسس و دزد دریایی” نوشته دی. اِم لارسن با ترجمه لیدا وعیدی و به کارگردانی لیدا وعیدی از ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۶ در تالار هنر به روی صحنه رفته است.

“پرنسس و دزد دریایی” نوشته دی. اِم لارسن دو دختر نوجوان را به تصویر می کشد که یکی آرزو دارد دل به دریا بزند و یک دزد دریایی باشد و دیگری از زندگی روی عرشه کشتی دزدان دریایی خسته شده است و می خواهد زندگی روی خشکی را تجربه کند.

“پرنسس و دزد دریایی” بر خلاف دیگر نمایش های کودکی که در “تجربه های تماشا در کنار کودکان” بررسی شد، فقط عنوان نمایش کودک را یدک می کشد در حالی که با استناد به متن و داستان پیچیده، برای مخاطبان نوجوانان و جوانان مناسب است از اینرو، درباره “پرنسس و دزد دریایی” مهم ترین مسئله عدم انتخاب درست متن با توجه به شرایط سنی مخاطبان کودک است.

نمایشنامه “پرنسس و دزد دریایی” نمایشنامه خوبی است و اصول روایت سه پرده ای را به خوبی رعایت می کند.

طنزهای کلامی و طنزهای موقعیت “پرنسس و دزد دریایی” در بیشتر اوقات خنده آور نیستند که باعث کوشش بیشتر بازیگران برای خنده گیری از تماشاگران می شود. تغییر صحنه ها از عرشه کشتی به اتاق پرنسس در قصر زمان فراوانی را به خودشان اختصاص می دهند و مخاطبان را از فضای نمایش دور می سازد از اینرو، کارگردان برای جبران افت ریتم، مونولوگ کاپیتان کشتی دزدان دریایی را در میان تغییر صحنه ها می گذارد تا جبران مافات کند اما اشکال دیگری پدید می آید و تاثیرگذاری مونولوگ مورد اشاره از بین می رود.

تمام بازیگران روی صحنه خوب بازی می کنند به ویژه میلاد رمضانی ورجاوندی که نقش یک دزد دریایی دختر بسیار باور پذیر است و مانلی دری با وجود سن کم، آینده روشنی در انتظار دارد.

شعرهای نسرین خنجری اشعار خوبی هستند ولی در میان تغییر صحنه ها گم می شوند. رامین کهن که پیش از این آهنگسازی “چتر سفید” به کارگردانی حمید گلی را در تالار هنر انجام داده بود، در آهنگسازی “پرنسس و دزد دریایی ” نیز موفق عمل کند. البته آهنگ پایانی نمایش با آهنگ های پیشین پخش شده در حین نمایش همخوانی ندارد و تغییر سبک بین دو آهنگ ذکر شده از اثر بیرون می زند. طراحی گریم حسین تبریزی به شخصیت ها عینیت می بخشد و با طراحی لباس لیدا وعیدی تناسب دارد. طراحی صحنه سید علیرضا دری و لیدا وعیدی، تصویرهای پخش شده روی فرش تصویری تعاملی را تکمیل می کند ولی به علت زمان فراوان مورد نیاز برای تغییر صحنه، نمره متوسط می گیرد.

علی رغم اینکه نمایش کودک “پرنسس و دزد دریایی” برای نوجوانان و جوانان مناسب است ولی می تواند برای ساعتی لحظاتی شاد را برای کودکان شما رقم بزند و موجبات سرگرمی آنها را فراهم آورد.

نیاز کودکان به تئاتر و نیاز تئاتر به کودکان جنبه ای دو سویه دارد و هر دو از رابطه دو طرفه خودشان منفعت می برند؛ کودکان از جنبه های سرگرمی و آموزشی تئاتر سود خواهند جست و ثمرات تماشای تئاتر در بزرگسالی کودکان نمود می یابد و از سوی دیگر، تئاتر کودک با حمایت کودکان همچنان به فعالیت خودش ادامه می دهد و سر پا می ماند.

“پرنسس و دزد دریایی” نوشته دی. اِم لارسن با ترجمه لیدا وعیدی و به کارگردانی لیدا وعیدی و با بازی میلاد رمضانی ( ورجاوند)، مریم رادپور، سید علیرضا دری، کیا شقاقی، لیدا وعیدی، سیما رحمانی، احسان مجیدی و مانلی دری از ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۶ تا ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ در تالار هنر، ساعت ۱۷:۳۰ به روی صحنه خواهد رفت.

سینماخانه / فرزاد جمشیددانایی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار