رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگان برگزار شد. به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، نماهنگ جشنواره سی و ششم پخش شد و با موسیقی زنده رضا بهرامی همراه با کلیپی از عکس‌های […]

آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر با معرفی برگزیدگان برگزار شد.

به گزارش سینماخانه و به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، در ابتدای مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت قرآن کریم، نماهنگ جشنواره سی و ششم پخش شد و با موسیقی زنده رضا بهرامی همراه با کلیپی از عکس‌های فیلم‌های سودای سیمرغ اولین بخش برنامه اختتامیه اجرا شد.

در ادامه رضا رشیدپور مجری مراسم روی صحنه آمد، به مردم ایران و اهالی هنر و سینماگران برجسته ادای احترام کرد و گفت: در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شدیم تا نشستن سیمرغ بر شانه‌های برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم.

رشیدپور شروع متفاوت اختتامیه را نوید داد و خطاب به حاضران گفت: به افتخار پرچم ایران و نام ایران و به افتخار هزاران سینماگرانی که با عشق و خون و دل با تمام وجودشان از مسیر پر پیچ و خمی عبور کردند و سینمای ایران را زنده نگه داشتند بایستید و دست شایسته‌ای بزنید.

در ادامه نماهنگی با مضمون سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پخش شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در سخنانش از مدافعان حریم انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز گفت و از حضار خواست به پاس حماسه‌آفرینی‌های این عزیزان بایستند و دلاوران ایران زمین را تشویق کنند.

او گفت: صحبتی که می‌کنم شاید خیلی ربطی به جشنواره و سینما ندارد و شهریور سال ۵۹ را خیلی از ما به خاطر داریم. دشمن به ما حمله کرد و تا به خودمان جنبیدیم شهرهای مرزی را گرفتند و هشت سال جنگیدیم تا آنها را بیرون کردیم. در تهران هم حتی بمباران و موشک باران بود و به سختی دشمن را بیرون راندیم. چندسال گذشته دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگی خانمان‌برانداز را در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته‌ای به اسم داعش ساختند با هدف تجزیه ایران و از بین بردن سربلندی ایران را می‌خواستند. عزیران و جوانان کشور دیگر پخته شدند و بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند و شهدای زیادی هم در ایران دادیم. خواهش می‌کنم به اندازه زحمت و شجاعت آنها بایستید و خانواده شهدا را تشویق کنید. سلامت و پاینده باد ایران عزیز.

در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد. او گفت: خیرمقدم می‌گویم به دکتر جهانگیری و همه عزیزانی که بذل محبت کردند و در این جشن بزرگ سیمای ایران حضور یافتند. سپاسگزارم از رییس جمهور بزرگ ایران که پیامی را به مناسبت این جشن تدوین و بنده را مامور به قرائت این پیام کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را قرائت کرد؛

امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعه جوامع نمی‌­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه­‌های توسعه می‌شناسیم.

ظهور همزمان سه پدیده: اینترنت، تلفن‌های همراه هوشمند، شبکه‌­های اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانه­ای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کره خاکی را دارند، دست­اندرکاران سینمای ما را بر آن می‌‌دارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه‌‌ای که جامعه در آن آگاهی خودش را جست‌وجو می­‌کند. سینما امکان نقد و گفت­‌و‌­گو درباره مسائل و موضوعات مهّم را برای گروه‌‌های متنوع جامعه فراهم می‌کند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.

مردم در عمقِ داستان‌‌های سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنج‌ها، شادی‌‌ها و امیدهای خود می‌‌گردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّت‌‌های مردمی‌اش باشد. سینما می‌‌تواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی – با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخ‌های مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآور‌ی‌های خودش تکیه زَنَد و آوازه‌اش را در جهان منتشر کند.

سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیام‌ها و مواریث و دست‌آوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی می­تواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزش­‌هایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.

سینمای ما باید حوزه فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهم­ترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزون­تر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمین­ها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ملّی و بین­المللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعه نیروی انسانی، توسعه سازمانی، توسعه منابع سرمایه، توسعه فناوری، فراهم‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و تجهیزاتی، فعّال­شدن در صحنه دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعه خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژی‌های عرضه محصولات از مهم‌ترین برنامه‌های سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعه‌ای از سالن‌‌های نمایش تعریف نمی‌‌شود، بلکه وب‌سایت‌ها، شبکه‌‌های اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطه صنعت تصویر و سینما واقع می­شوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش­قریحه و اندیشمند از گستره ایران‌زمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.

اشتغال‌زایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگی­های این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاست‌‌ها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، می­تواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیش‌روی جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکال‌­ها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفه نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).

سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید می­‌تواند جامعه را برای مواجهه با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمین‌مان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعه آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانش‌­بنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعه استارت‌‌آپ‌­ها شود.

این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست‌‌ها مرهم باشد، بانشاط و نشاط‌آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه‌­های تنظیم‌­کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راه‌‌حل‌­های مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان می‌دانم و نه مشکل!

پس از ایراد پیام رییس جمهور توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیپ تصویری از روزهای برپایی جشنواره سی و ششم از روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر پخش شد. در ادامه رشیدپور اسامی برخی فیلم های جشنواره سی و ششم را اعلام کرد و خواست با تشویق‌ها فیلم مورد نظرشان را حضار اعلام کنند. از بین فیلم‌ها، مغزهای کوچک زنگ زده، بیشترین تشویق حضار را به همراه داشت. در بخش دیگر مراسم، محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی صحنه آمد و به ایراد سخن پرداخت.

متن سخنان رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.

سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.

سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.

سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.

به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی  درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.

طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری  ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.

لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.

آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ای‌تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می‌دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.

حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.

کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود.فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه- در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار  خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.

اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.

از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.

این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.

طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».

اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را  ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.

تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.» والسلام»

رضا رشیدپور در ادامه مراسم اختتامیه گفت: من دیدم که در این روزها در سینماهای مردمی، مردم از راه‌های دور برای دیدن بازیگران مورد علاقه‌شان از راه دور و نزدیک می‌آمدند و حتی دیدم کسی از سیستان و بلوچستان برای دیدن هنرمند مورد علاقه‌اش آمده بود…

حاضران در سالن بعد از پخش تصویر پژمان جمشیدی در سالن او را تشویق کردند و رشیدپور گفت پژمان تو جایزه‌ا‌ت را همین حالا گرفتی!

رشید پور در ادامه گفت: استاد مشایخی هم از بیمارستان برای سینماگران و جشنواره فیلم فجر ویدئویی فرستاده و ما هم از عالیجناب مشایجی تشکر می کنیم.

در ادامه کلیپی از فیلم‌های جشنواره سی و ششم روی پرده رفت و ابراز واکنش تماشاگران حاضر در سالن را به همراه داشت. فیلم‌های بمب، یک عاشقانه،به وقت شام، تنگه ابوقریب، چهاراه استانبول، حیوان، خجالت نکش، دارکوب، عرق سرد، لاتاری و مغزهای کوچک زنگ‌زده با تشویق‌های پیاپی حضار روبرو شدند.

در بخش بعدی، در نماهنگی داوران این دوره جشنواره معرفی شدند و رشیدپور با بیان اینکه تصویر کسانی را خواهیم دید  که سخت ترین ۴۸  ساعت زندگی شان را سپری می‌کنند، گفت: کلیپ از اعضای هیات داوران جشنواره ششم فیلم فجر را خواهید دید.

آغاز اهدای سیمرغ‌ها

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن ارک (برای فیلم حیوان) اهدا شد.

بهمن ارک بعد از دریافت جایزه از دستان رسول صدرعاملی گفت: از توجهی که به ما شد و مسئولانی که هستند تشکر می کنم و امیدوارم بیشتر به سینمای کوتاه توجه شود.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (چهارراه استانبول)

فرید ناصر فصیحی؛ برنده جایزه بهترین جلوه های بصری بعد از دریافت جایزه از دستان بهرام بدخشانی گفت: من از مصطفی کیایی تشکر می کنم و تولدش را هم تبریک می گویم. واقعا هیجان زده هستم و فکر می کنم این جایزه کار ما را از امروز سخت تر می کند.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)

پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت جایزه از حسن حجسته پشت تریبون رفت و گفت: من به نیابت از پدر از تمام اعضای گروه تشکر می کنم به این دلیل که پشت صحنه ما به استانداردهای جهانی نزدیک بود و واقعا کم و کاستی نبود.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)

سعید ملکان  بعد از دریافت جایزه بهترین طراحی چهره پردازی از دستان خسرو دهقان گفت: از تمام بازیگران فیلم تنگه ابوقریب تشکر می کنم به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرینگ و جواد عزتی. سیمرغم را به اجراگران گریم فیلم تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)

عباس بلوندی پس از دریافت سیمرغ خود از دست فرشته طائرپور گفت: از هیات داوران که من را لایق دانستند تشکر می کنم. سیمرغم را به همه گروه فیلم سرو زیر آب همچنین دوستانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی‌زاده (بمب، یک عاشقانه)

خالدی‌زاده پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر می‌کنم و جایزه را به آنها اهدا می‌کنم. از محسن شاه‌ابراهیمی هم به صورت ویژه تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغزهای کوچک‌زنگ‌زده)

علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان محمدرضا فروتن گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می کنم. همچنین از محسن کیایی ، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی هم تشکر می‌کنم. همچنین از گروهم در استودیو و… هم سپاسگزارم. و همچنین از پژمان لشکری‌پور.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)

دانشمند پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان فرشته طائرپور گفت: از یداله صمدی یاد می‌کنم او حداقل دوسال است که کار نمی‌کند.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: به وقت شام (کارن همایون‌فر)

همایون‌فر پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان کمال تبریزی گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم. از هیات داوران و حاتمی کیا تشکر می‌کنم. هر بار با او کار می‌کنم و جایزه‌هایی که می‌برم واقعا برای او است. این جایزه متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیاست و کسانی که جانشان را می‌دهند که ما اینجا جشن برگزار کنیم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد)

دهقانی و نجاریان روی سن آمدند و سیمرغ‌های خود را از رسول صدرعاملی وحسن خجسته گرفتند. دهقانی ابراز امیدواری کرد که این جایزه را برادرش در هیات داوران (خسرو دهقان) به او نداده باشد! او گفت: از مجموعه همکارانم، کسانی پشت و جلوی دوربین بودند، به خصوص سهیل بیرقی که به سختی فیلم را به نمایش جشنواره رساند و خیلی اذیت شد، تشکر می‌کنم.امیدوارم بتواند  بعد از این راحت‌تر کار کند. از باران کوثری تشکر می کنم که اگر در این فیلم نبود نتیجه کار به این خوبی نمی شد.

سیمرغ بلورین بهترین مدیرفیلمبرداری: علیرضا زرین‌دست (سرو زیر آب)

زرین‌دست پس از دریافت سیمرغ بلورین از دستان بهرام بدخشانی ضمن تشکر از هیات داوران از حامد حسینی و محمدعلی باشه‌آهنگر تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: مغزهای کوچک‌زنگ‌زده (هومن سیدی)

هومن سیدی پس از دریافت سیمرغ بلورین گفت: اصلا نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد. خیلی از همه سپاسگزام و کلیشه‌ترین جمله‌ای که وجود دارد را می‌گویم بارها شنیده‌اید، می‌گویند که من جایزه‌ام را از مردم گرفتم، من هم همین را می‌گویم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: خجالت نکش (رضا مقصودی)

رضا مقصودی پس از دریافت جایزه از خسرو دهقان مثل سیدی ابراز تعجب کرد و از حضور احمد مهران‌فر در این فیلم تشکر کرد و گفت: او خیلی برای نقش‌اش و رسیدن به آن زحمت کشید.

رشیدپور در ادامه پس از دعوت از ابراهیم داروغه‌زاده،برای اهدای یک جایزه ویژه از  خانواده یک شهید عالی‌مقام دعوت کرد روی سن بیاید.رشیدپور برای یاد کردن از همه شهدای ایران، از حضار خواست صلواتی ختم کنند.

در این بخش خانواده شهید معز غلامی شهید مدافع حرم روی سن آمدند و حاضران در اختتامیه یکپارچه به پا خواستند و خانواده شهید را تشویق کردند.

در این بخش مرتضی شعبانی تهیه‌کننده «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به همراه «نورالحلی» روی سن آمدند و لوح تقدیر را از دستان دبیر جشنواره و مادر شهید معز غلامی گرفتند.

اجرای قطعات موسیقایی توسط سالار عقیلی (جان من فدای ایران و شیدایم کن – تیتراژ سریال حانیه) بخش بعدی مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.

سالار عقیلی از زنده‌یاد دکتر افشین یدالهی یاد کرد و از قطعه خون غزل او نام برد. او گفت: هروقت این قطعه را اجرا می‌کنم، به نظرم می‌رسد افشین می‌دانسته قرار است از بین ما در بهار برود. این قطعه بخشی دارد که می‌گوید زمستان اگر هرچه سردو سیاه، به باران تیر تو تن می‌دهم به رویای خورشید شوق بهار، سرم را به باد وطن می‌دهم.

در ادامه سالار عقیلی سرود وطن یا ایران جوان ساخته پیمان سلطانی و شعری از زنده یاد بیژن ترقی را اجرا کرد.

رشیدپور در ادامه مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: به دلیل تعدد فیلم‌های خوب ممکن است ببینید در ادامه مراسم، در برخی بخش‌ها دو سیمرغ اهدا شود.

او در ادامه برای سنجش میزان محبوییت چهره‌ها در بین حضار، نام بازیگران نامزد دریافت سیمرغ را برد و از حضار خواست برای آنها دست بزنند. در ادامه هیأت داوران روی سن آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (عرق سرد-چهارراه استانبول)

سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین  ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی… او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان با هم و این که از کارهای هم کیف کنیم و دلخوری‌ها کم‌تر باشد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:  جمشید هاشم‌پور برای فیلم (دارکوب)

در این بخش دختر جمشید هاشم‌پور روی صحنه آمد و به نیابت از پدر از داوران تشکر کرد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (دارکوب)

سارا بهرامی بعد از دریافت جایزه از رسول صدرعاملی گفت:  این سیمرغ خیلی برایم ارزشمند است. از هیات داوران تشکر می کنم و خیلی از بهروز شعیبی ممنونم که این نقش را به من داد و همچنین از محمود رضوی  وتک تک دوستانم در دارکوب تشکر می کنم. از همه دوستانی که من را تشویق کردند سپاسگزارم. از نویسندگان فیلم دارکوب و علیرضا برازنده هم تشکر می کنم. از امین حیایی که خیلی من را یاری کرد و پارتنر خوبی بود تشکر می‌کنم. به افتخار مادرم که در سالن است دست بزنید و سیمرغ بلورینم را به خانواده نازنینم و همه کسانی که برایم عزیز هستند، تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی (شعله‌ور)

امین حیایی، بعد از دریافت دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد برای فیلم «شعله ور» از حضار تشکر کرد و از روی صحنه پایین رفت.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)

جدیدی ضمن تشکر از داوران و کارگردان‌های فیلم‌هایش ابراز امیدواری کرد بتواند این راه را به خوبی ادامه بدهد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون)

کامبوزیا پرتوی بعد از حضور روی صحنه ضمن انتقاد از این که داوران بازی سعید آقاخانی را ندیده‌اند، از او خواست روی سن بیاید. پرتوی گفت: این سومین جایزه ای است که این فیلمنامه می گیرد و برای همین با دست و دلبازی آن را به آقاخانی تقدیم می کنم. او سیمرغ خود را به سعید آقاخانی اهدا کرد.

 سعید آقاخانی گفت: امسال آنقدر بازی‌ها خوب بود، انتخاب سخت شده بود. کامپوزیا پرتوی بی‌نظیر است و از او سپاسگزارم.

دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی)

او بعد از دریافت این جایزه با اشاره به هیجانات برخی تماشاگران حاضر در سالن به شوخی گفت:  فکر کردم سالن را اشتباه آمده‌ام و مراسم در سالن دیگری است. بازیگرانم و همه عوامل  کارعالی بودند و از آنها تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران: بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)

پیمان معادی بعد از دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه داوران گفت: به هیات داوران خسته نباشید می‌گویم و از رسول‌اف تهیه‌کننده فیلم هم سپاسگزارم.

در این بخش وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی به جمع داوران روی سن اضافه شدند.

اولین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی‌کیا (به وقت شام)

ابراهیم حاتمی کیا بعد از دریافت سیمرغ گفت: ممنونم از محبت داوران عزیز. من فیلمساز وابسته و فیلمساز این نظامم. من افتخار می کنم از کسانی حرف می زنم که باورشان دارم. من سی سال است روی این سن می آیم و می روم. از سازمان اوج تشکر می کنم. آنها خیلی زحمت می کشند و باید نام سربازان گمنام امام زمان را به آنها داد. متاسفم از همکارانم که وقتی اسم این سازمان هاو… به میان می آید، به آن معنا می دهم. افتخار می کنم برای مدافعان حرم فیلم ساختم. افتخار می کنم از بچه های سپاه و حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. بابت کارهایم پشیمان نیستم. اگر خانه سینما به محل کارآفرینی تبدیل شود، من کارآفرینم چراکه یک سال رزق به آنها رساندم. امثال رشیدپور این واژه ها را می سازند. به تلویزیون اعتراض می کنم از مسئولان شبکه یک و دو، شکایتم را به خدا می برم. حاج قاسم سلیمانی با دیدن فیلم من اشک ریخت. این نگاه واقعا زشت است برای این مملکت. من شکایتم را به خدا می برم.

رشیدپور  در واکنش به سخنان حاتمی‌کیا گفت: هرچه آقای حاتمی‌کیا گفت به جان می‌خرم و بر چشمم می‌گذارم و از اظهار لطفش تشکر می‌کنم. از نقد های صحیح او سپاسگزارم.

دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)

بهرام توکلی هم بعد از دریافت سیمرغ کارگردانی گفت: از هیات داوران و همه کسانی که به من کمک کردند سپاسگزارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب (سعید ملکان)

سعید ملکان بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای «تنگه ابوقریب» گفت: از هیات داوران تشکر می کنم و جایزه ام برای همه اعضای گروه فیلم است و از آنها دعوت می‌کنم روی سن بیایند. به این دلیل که فضا کمی تلخ شد، من می‌خواهم یک نکته شیرین تعریف کنم. مردم برای اسم شهدا در آخر فیلم دست می‌زدند و این خیلی ارزشمند بود برای ما.

گروه سازنده تنگه ابوقریب روی سن آمدند و عکس یادگاری گرفتند.

برای اهدای جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی، اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد و محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی روی سن آمدند.

سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی:سرو زیر آب (به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی)

سید حامد حسینی؛ تهیه کننده فیلم «سرو زیر آب» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را دریافت کرد و گفت: ما تیمی داشتیم که کار سختی انجام دادند و محمدعلی باشه آهنگر سرپرست این تیم بود. خوشحالم تیم ما بسیار همدل بود و هرچه داریم در این فیلم از خون پاک شهدا بود و خواهش می کنم آنها را تشویق کنید.

برای اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران دبیر جشنواره و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به حاضران روی سن اضافه شدند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: شب‌های شورانگیز و شکوهمند سی و ششمسن جشنواره فیلم فجر با این جایزه پایان می‌یابد و یقین دارم روزهای خوب سینمای ایران در راه است.  فاصله فیلم ششم تا فیلم اول ۳۸ صدم است و هیچ فیلمی نتوانست از این فاصله عبور کند. به عنوان مسئول خانه سینما و خدمتگزار اهالی سینمای ایران، باید بگویم همدلی و هم پیمانی ما با هیچ تیری از بیرون شکافته نمی‌شود. سینمای ما یکپارچه است و هیچ کس حق ندارد آن را بشکافد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: مغزهای کوچک زنگ‌زده (هومن سیدی)

شاهسواری از سیدی خواست تا عوامل فیلمش را برای گرفتن عکس یادگاری روی صحنه بیاورد.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار