رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • دوشنبه 14 اسفند 1396 - 04:59
  • کد خبر : 17594
  • تئاتر
  • چاپ خبر : شروع اجراهای جشنواره تجربه

در روز شنبه ۱۲ اسفند ششمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه اجراهای مسابقه ای آغاز شدند. به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش‌های “اسب های نشئه” و “اقلیت” در بخش صحنه، نمایش‌های “خوراک”، “این یک خیمه نیست” و “به خاطر النی” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش‌های “اعلامیه”، “Ladies & Gentleman We are floating […]

در روز شنبه ۱۲ اسفند ششمین روز از هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه اجراهای مسابقه ای آغاز شدند.

به گزارش سینماخانه؛ در این روز نمایش‌های “اسب های نشئه” و “اقلیت” در بخش صحنه، نمایش‌های “خوراک”، “این یک خیمه نیست” و “به خاطر النی” در بخش هنرهای اجرایی و نمایش‌های “اعلامیه”، “Ladies & Gentleman We are floating in space” و “من درد مشترکم مرا فریاد کن” در بخش مهمان به روی صحنه رفتند.

پرفورمنس-ویدئو آرت “به خاطر النی” در بخش هنرهای اجرایی به کارگردانی محسن احراری، امروز از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر تا ۱۸:۰۰ عصر در محل سالن امتحانات پردیس هنرهای زیبا به اجرا در آمد.

در طول پخش ویدئویی این اجرای خاص، شاهد حضور مخاطبانی بودیم که پس از تماشای آن با چهره هایی ظاهرا متحیر و به چالش کشیده شده سالن را ترک می کردند.

از نکات جالب در حاشیه این نمایش آن بود که محسن احراری کارگردان و بازیگر این کار با گریم کلاه سیاهی که تمام چهره اش را می پوشاند و با در دست داشتن یک نوشته، به گونه ای نمایش وار و کاملا مسکوت از افراد حاضر در محوطه بیرونی نگارخانه دانشکده دعوت می کرد که به دیدن نمایش او بیایند.

در ساعات پایانی اجرا، آقایان علی قلی پور و شهاب آگاهی از اعضای داوران جشنواره به سالن آمده و به تماشای این پرفورمنس-ویدئو آرت نشستند.

نمایش “این یک خیمه نیست” به کارگردانی سارا شاهرودیان در ساعت ۱۸:۳۰ در خانه فرهنگ و هنر مانا به اجرا درآمد

نمایش “خوراک” به کارگردانی امیرحسین حسینی ساعت ۱۶:۴۵ در سالن کوچک تالار مولوی اجرا شد.

این نمایش سه مرد را نشان می‌داد که ابتدا با رفتاری شیک و آرام شروع به غذا خوردن میکردند اما کم کم این سرعت بیشتر میشد تا به جایی می رسید که همانند حیوانات خیلی وحشیانه غذا می خوردند.

این نمایش به نوعی نشان دهنده خوب حیوانی داخل هر انسانی بود که بسته به شرایط این خوی وحشی گری بروز داده می‌شود.

امیرحسین حسینی راجع به این نمایش گفت: “نمایش “خوراک” تلاش مى کند تا با ارائه فرمى تصویرمحور پایه روایت خود را بنا کند اما نه روایتى پلات محور آن چنان که معمول است و بستر درام خود را در اتمسفرى ایجاد مى کند که تعمدا از قصه تعریف کردن مى گریزد.مکانیزم نمایش براى ایجاد چنین ساختارى،تمرکز روى یک فعالیت روزمره و جزئى است که با استفاده از موسیقى آن را موکد مى کند و همه آنچه تماشاگر دنبال مى کند حرکت هماهنگ و ریتمیک یک فعالیت جزئى است و نمایش تلاش مى کند با تاکید بر فضاسازى و ساخت اتمسفر تماشاگر را با خود همراه کند.”

در این نمایش جواد اسفندیاری، امیر عبادی اصل و بردیا مشهودی ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “اسب های نشئه” به نویسندگی فرزاد گنج خانلو و کارگردانی آزاده مشعشعی ساعت ۱۶ و ۱۷:۴۵ در سالن صمیمی مفخم پردیس هنرهای زیبا به روی صحنه رفت.

این نمایش در فضایی آمیخته با تکرار و تضاد بسیار، روان خانه ای را نمایش می‌دهد که وجود اختلالات شخصیتی افراد و عدم داشتن شخصیت ثابت به وفور دیده میشود و مخاطب در حیرت این تضاد های شخصیتی  در فکر فرو میرود.

آزاده مشعشعی در رابطه با نمایش گفت: “توضیح راجع به کار برایم کمی سخت است. چیزی که میخواستیم نشان بدهیم یک اتفاق بود و خیلی دنبال داستان و قصه گفتن نبودیم و میخواستیم در یک لحظاتی تماشاگر با ما شریک بشود.

در این نمایش امیر اصفهانی، رضا قاسمی، فرزاد گنج خانلو و آزاده مشعشعی ایفای نقش می‌کردند.

نمایش “اقلیت” به نویسندگی و کارگردانی پدرام صمدی ساعت ۱۷ و ۱۸:۴۵ در سالن سمندریان پردیس هنرهای زیبا اجرا شد.

این نمایش داستان افرادی را به تصویر میکشید که با وجود تفاوت های بسیار در نقطه ای به هم متصل میشدند وبه خاطر تفاوت هایشان گاها دچار تعارض  در همهمه واشوب ها میشدند وهر کدام به خاطر عدم شناخت خود دست به کارهایی بعضا با مزه وبعضا خطرناک میزدند.

پدرام صمدی درباره این اجرا گفت: “ایده اجرایی این نمایش از یکی از اشعار بودلر گرفته شد. این شعر خود به تنهایی هم میتوانست به تنهایی به تصویر کشیده شود و تصمیم خود من هم در ابتدا همین بود ولی رفته رفته به ایده ای برای یک نمایش تجربه رسیدم. تجربه این اجرا برایم بسیار لذت بخش بود.”

در این نمایش بهار اکبری، مجید اکبری، حسن بمبایی چی، مجتبی بیات، آرشام جهانپور، امیر حیاتی، وحید رحیمی، مهدی سلطان، سارا عباسی، کیمیا فتحعلی، سارا قریپور و پانیذ نجف قلی هنرنمایی میکردند.

نمایش “اعلامیه” به کارگردانی نیما شهرابی ساعت ۱۴ در سالن بزرگ تالار مولوی، نمایش “Ladies & Gentleman We are floating in space” به کارگردانی علیرضا آشوری ساعت ۱۸:۳۰ در عمارت روبرو و نمایش “من درد مشترکم مرا فریاد کن” ساعت ۱۷:۳۰ در سالن ناظرزاده پردیس هنرهای زیبا اجرا شدند.

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه از ۷ تا ۱۹ اسفند به دبیری جواد کاوندی برگزار خواهد شد.

خبرنگاران: فرشید حاجیان ، زینب قاضی زاده و مجتبی صفری _ عکاس: فروزان قنبری

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار