رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 15 خبر


  • چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • الأربعاء ۱۷ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Wednesday 27 March
روز اول جشنواره و مستندهای متفاوت و تأثیر گذار

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز به کار کرد

در اولین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم هایی از سینمای ایران و جهان با حضور اهالی سینما در کاخ جشنواره معرفی و به نمایش درآمدند. به گزارش سینماخانه؛ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پنجشنبه ۳۰ فروردین در اولین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهره […]

در اولین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم هایی از سینمای ایران و جهان با حضور اهالی سینما در کاخ جشنواره معرفی و به نمایش درآمدند.

به گزارش سینماخانه؛ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پنجشنبه ۳۰ فروردین در اولین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهره های سینمایی، منتقدان و مستندسازان برای خوشامدگویی و معرفی فیلم ها به مخاطبان به کاخ جشنواره آمدند.

ارتباط عشق و نفرت کلمات با سیاست

فیلم “خانه اسلوو” یا “خانه نویسندگان” به کارگردانی “تاراس تومنکو” محصول کشور اوکراین در بخش مستند زیر ذره‌بین اکران شد.

شمیم مستقیمی، مستندساز، در معرفی فیلم گفت: “داستان فیلم در دهه ۱۹۲۰ میگذرد، زمانی که استالین دستور میدهد تا نویسندگان، شاعران و فیلمنامه نویسان اوکراین را در یک مجتمع لوکس جمع کنند تا در آنجا زندگی کنند.

این مجتمع هم اکنون در اوکراین به عنوان یک مکان توریستی وجود دارد.

فیلم با مرور اتفاقات در این مجتمع شروع می‌شود ولی در اواسط فیلم یک چرخش در داستان به وجود می‌آید.

در این مجتمع هر کدام از نویسندگان در یک خانه زندگی می‌کنند که این فیلم تماشاگر را به زندگی هر کدام از این نویسندگان برده و به نوعی تماشاگر را همراه با خود به یک سفر در زندگی این افراد در این مکان می‌برد.

چرخشی که در داستان فیلم وجود دارد زمانی شروع می‌شود که یک سیستم دولتی تمامیت خواه سعی در دستکاری و تغییرات ایدئولوژیک در آثار این نویسندگان میکند که از اینجا به بعد فیلم به نوعی جذاب تر می‌شود.

فیلم به نوعی کلاژی هست از مجموعه عکس ها و فیلم ها و یادداشت ها و خاطرات نویسندگانی که در این مجتمع زندگی میکردند.

در آخر باید بگم فیلم نشان دهنده مجموعه عشق، نفرت، خاطرات شاد و غم انگیز و ارتباط آنها با سیاست.”

مستند برنده اسکار اروپایی

فیلم “همدلی” ساخته آنا زامکا محصول مشترک لیختن اشتاین و لهستان در بخش مستند زیر ذره‌بین اکران شد.

محمد رضا فرزاد، مستند ساز، با بیان اینکه فیلمبرداری در سینمای مستند لهستان همواره تحسین برانگیز بوده است درباره کارگردان این مستند گفت: آنا زامکا ابتدا در حوزه مطبوعات فعال بود سپس در رشته های عکاسی و فیلمسازی تحصیل کرد و به فیلمسازی روی آورد.

وی، “همدلی” را مستندی دانست که جوایز بین المللی بسیاری گرفته و حتی موفق به دریافت جایزه آکادمی اروپا شده که به عنوان اسکار اروپایی شناخته می شود و تدوین بسیار قابل توجهی دارد.

“باغ انار” آذربایجان

فیلم “باغ انار” ساخته ایلگار نجف محصول کشور آذربایجان در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) اکران شد.

سارا بهرامی، بازیگر، با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر از مهمانان دعوت کرد تا به دیدن این فیلم که محصول کشور آذربایجان است، بنشینند.

در جستجوی درد های یک فریده

فیلم “در جستجوی فریده” به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده موسوی از کشور ایران در بخش مستند زیر ذره‌بین اکران شد.

محسن عبدالوهاب، فیلمنامه نویس و کارگردان، گفت: “بعد از دیدن چنین فیلمهایی نمیدانم که به کارگردان چه باید گفت چون نمیتوان گفت که از دیدن این فیلم لذت بردم زیرا این چنین فیلمهایی که بر روی یک درد اجتماعی دست میگذارند و آن را نشان میدهند باعث اذیت شدن تماشاگر میشوند. در این مواقع تنها میتوان به کارگردان خسته نباشید گفت و از او برای ساخت چنین فیلم مفیدی تشکر کرد و آرزو کرد که دیگه در جامعه چنین موضوعاتی وجود نداشته باشه تا فیلمسازان ما به سراغ فیلم های شاد تری بروند.

کوروش عطایی و حسن شبانکاره، صدابردار فیلم هم در این مراسم حضور داشتند.

مرز میان جشن و جنگ

فیلم “شهاب سنگ ها” به کارگردانی گورکان کلتک محصول مشترک کشورهای لهستان و ترکیه در بخش مستند زیر ذره‌بین اکران شد.

حمید جعفری، مستندساز، گفت: “امروز می‌خواهم فیلمی از ترکیه را به شما معرفی کنم که سومین فیلم کارگردانش است و به مشکلات کردهای ترکیه با دولت مرکزی می‌پردازد. شما برای دیدن این فیلم نباید این جمله را فراموش کنید که فیلمساز تلاش کرده تا مساله قومی را به مساله عام و جهانی تبدیل کند و سوال اصلی فیلم این است که چه مرزی بین مرگ و زندگی و  یا حتی جشن و جنگ وجود دارد.”

جعفری با اشاره به این که فیلم از آتش بازی در یک جشن شروع می شود که به سرعت منجر به جنگ می شود، ادامه داد: “این مستند به شدت مرا یاد فیلم “هیروشیما عشق من” به کارگردانی آلن رنه می اندازد چرا که در هر دو فیلم راوی با مرور خاطرات، فاجعه عظیم انسانی را روایت می کند.”

این مستندساز با اشاره به شیوه فیلمبرداری “شهاب سنگ ها” تاکید کرد: “فیلم مقدمه طولانی دارد و بعد مخاطب را وارد دنیای فیلم می کند اما می خواهم توجه شما را به فیلمبرداری “شهاب سنگ ها” جلب می کنم که در بخشی از فیلم تشخیص اینکه از تصاویر آرشیوی استفاده شده یا فیلمبرداری صورت گرفته دشوار می کند.”

مقابله با دنیا با یک تیتوی کوچک

فیلم “تیتوی کوچک و بیگانه ها” ساخته پائولا لیویا رندی از کشور ایتالیا در بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) اکران شد.

صابر ابر، بازیگر، گفت: “وقتی فیلم را دیدم از یک موضوع مطمئن شدم و آن این بود که همه ما یک تیتوی کوچک در درون خود داریم که دنیای فانتزی درون ما را زنده نگه می دارد و باعث می‌شود در این دنیای خشن بتوانیم با آرامش بر روی صندلی های خود بنشینیم. امیدوارم که این رویای زیبا رو با دیدن این فیلم تجربه کنید.”

صدای خوب و موضوع فوق العاده

فیلم “غول” به کارگردانی آیتور آرگی و جان گارانو محصول کشور اسپانیا در بخش جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) اکران شد.

محمدرضا دل پاک، صداگذار، گفت: “لازم نمی‌بینم فیلم را تعریف یا قضاوت کنم ولی میخواهم به نقل از عباس میفرستم جمله ای بگوئیم. او میگفت: اگر در یک فیلم، صحنه ای شما را درگیر خودش کرد آن فیلم کار خودش را کرده است. اتفاقی که در این فیلم برای من افتاد.

موسیقی و تدوین و طراحی صدا فیلم بسیار خوب است و من حال و هوای فیلم را دوست داشتم. موضوع فیلم فوق العاده است که امکان دارد برای همه رخ بدهد.”

فیلمسازی در راستای جذب سرمایه

در بخش نمایش فیلم‌های کلاسیک مرمت شده فیلم “ظهور و سقوط یک شرکت کوچک فیلمسازی” ساخته ژان لوک گدار پخش شد.

این فیلم محصول سال ۱۹۸۶ است.

علیرضا شجاع نوری مدیر تبادل تجارب سینمایی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با معرفی ایزابل جیوردانو به عنوان مدیر فعلی یونی فرانس از او دعوت کرد تا این فیلم گدار را معرفی کند.

جیوردانو با بیان این که همگی شما بسیار خوش شانس هستید که اینجا حضور دارید تا فیلم یکی از بزرگترین کارگردانان فرانسه را ببینید، گفت: “گدار کارگردانی بی همتا و متفاوت است. این فیلم خلاصه آن چیزی را می گوید که گدار در تمام طول این سال ها تلاش کرده تا بیان کند و حتی کلی بودن این فیلم را می توانید از عنوان فیلم درک کنید.

گدار در این فیلم تلاش کرده تا بگوید سینما یک تجارت نیست هرچند که باید برای ساخت فیلم به دنبال پول رفت. قهرمان اصلی فیلم، منتقد معروف فرانسوی در سال ۱۹۶۰ است که در قصه فیلم کارگردان بزرگ سینماست و می خواهد فیلم خودش را بسازد.”

جیوردانو با بیان این که فیلم “فراز و نشیب یک شرکت کوچک فیلمسازی” برای گدار یک تناقض محسوب می شود، ادامه داد: “این فیلم برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ از تلویزیون پخش شد و بعد روی پرده سینما رفت، در حالیکه گدار همیشه سینما را به تلویزیون ترجیح می داد.

با اینکه گدار کارگردان شناخته شده ای بود اما او هم در سال های آخر فیلمسازی اش به مشکلات مالی برخورد بنابراین فرقی نمی کند شما در چه کشوری زندگی کنید، همیشه برای فیلمسازی باید به دنبال جذب سرمایه باشید.”

این سینماگر همچنین از حضور ژان پی یر لئو بازیگر این فیلم در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد.

مسئله جبر و اختیار در فضایی نوآر

فیلم “جبر لاپلاس” یا “دیو لاپلاس” ساخته جوردانو جولی وی از کشور ایتالیا در بخش فانوس خیال (نمایش‌های نیمه شب فیلم‌های نوآور در گونه‌های مختلف سینمایی) نمایش داده شد.

بهناز جعفری، بازیگر، گفت: “فیلم برای من فیلم شگفت انگیزی بود. فیلمی که میشود چند باره دید و مثل زندگی تکرار حقیقت باشد.

فیلم به صورت سیاه و سفید است که ما را یاد فیلم های نوآر می‌اندازد.

خلاصه داستان این است که گروهی از دانشمندان شبیه سازی با قایق به جزیره ای میروند و در آن جزیره با پروفسوری برخورد میکنند که به نظر من همان حقیقت محض است.

فیلم شما را درگیر مبحث جبر و اختیار میکند.”

بازی یک تیم جوان همراه بازیگران با تجربه

فیلم “گرگ بازی” به کارگردانی عباس نظام دوست در بخش فانوس خیال (نمایش‌های نیمه شب فیلم‌های نوآور در گونه‌های مختلف سینمایی) به نمایش گذاشته شد.

در مراسم معرفی فیلم کارگردان این فیلم به همراه تمامی بازیگران فیلم به روی صحنه آمدند.

در ابتدا نظام دوست گفت: “خیلی خوشحالم که اولین نمایش فیلم در این جشنواره است.

فکر میکنم گروه ما جزو جوان ترین گروه های این چند سال اخیر باشد که اکثرا تشکیل شده است از چند جوان کار اولی البته به غیر از تهیه کننده کار و چند تن از بازیگران مثل آقای مصفا و خانم توسلی و جواهریان و…

ما یک عده جوان عشق فیلم بودیم که دور هم جمع شدیم و این فیلم را ساختیم.”

در ادامه نگار جواهریان، از بازیگران این فیلم، گفت: “خیلی خوشحالم که در اولین روز جشنواره تماشاگر زیادی برای دیدن فیلم ما تشریف آوردند.

از کار کردن کنار عباس نظام دوست بسیار لذت بردم چون جوانی حرفه ای و با سواد است.”

بقیه عوامل فیلم هم هر کدام از حضور تماشاگران تشکر کردند.

مستندی متفاوت مستندهای طبیعت

فیلم “آبی” ساخته کارینا هولدن از استرالیا در بخش مستند زیر ذره‌بین اکران شد.

مجتبی میرتهماسب، مستند ساز، گفت: “ابتدا که شروع به تماشای فیلم کردم، فکر می کردم قرار است مستندی شبیه به مستندهای بی بی سی درباره طبیعت، دریا و اقیانوس ببینم، اما آنچه دیدم با تصورم تفاوت داشت.

شاید شما هم فکر کنید این نوع فیلم ها در حوصله ما که درگیر تنش های اجتماعی هستیم، نمی گنجند اما «آبی» با مشخصات چنین فیلم هایی شروع می شود اما در  ادامه با همان لحن مهربانانه اش فاجعه ای را به ما نشان می دهد.

همه ما چون پایمان روی زمین است و آسمان را می بینیم می دانیم که چه فاجعه ای در آنها اتفاق می افتد اما ما از اعماق دریاها خبر نداریم. مطمئنم از فیلم لذت خواهید برد اما در عین حال پشتتان هم خواهد لرزید.”

معرفی فیلم های جشنواره در روز اول در ساعات نیمه شب نیز برگزار شد

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس: فاطمه طالبی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار