رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 11 خبر


  • پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۶ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 25 April

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “دو روایت از شکسپیر” از ۱۲ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود. نمایش “دو روایت از شکسپیر” که توسط اصغر نوری نوشته و کارگردانی شده است در دو جشنواره شکسپیر فرانسه و بونته بونه آلمان به عنوان کار برتر انتخاب شده […]

به گزارش سینماخانه؛ نمایش “دو روایت از شکسپیر” از ۱۲ اردیبهشت تا ۱۳ خرداد ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

نمایش “دو روایت از شکسپیر” که توسط اصغر نوری نوشته و کارگردانی شده است در دو جشنواره شکسپیر فرانسه و بونته بونه آلمان به عنوان کار برتر انتخاب شده است.

اصغر نوری در رابطه با شکل گیری این نمایش گفت: “من سال ۸۷ در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارگردانی تئاتر وارد دانشگاه تربیت مدرس شدم. ۱۰ سال قبل از آن از هم تجربه تئاتر داشتم. در آن ۱۰ سال یکی از علایق من متون شکسپیر بود ولی تا سال ۸۷ ایده اجرایی برای این متون نداشتم تا وقتی وارد دانشگاه شدم و شروع به تحقیق در رابطه با تکنیک های نمایش های ایرانی مثل نقالی، پرده خوانی، تعزیه و… کردم. در این تحقیقات این ایده به ذهنم رسید که با توجه به پتانسیلی که در متن های شکسپیر وجود دارد و در جاهایی از این نمایشنامه ها بازیگرها به حالت روایی رو به تماشاگران می‌ایستند و داستان را روایت می‌کنند، می‌شود تکنیک های تئاتر روایی ایرانی را با این متنون ترکیب کرد.

اولین تجربه من با این ایده نمایش اتللو به روایت یاگو بود با این داستان که یاگو در آخرین ساعات عمرش داستان اتللو را از دیدگاه خودش روایت می‌کند. اتللو به روایت یاگو در سال ۸۸ در جشنواره تئاتر تجربه اجرا شد و با استقبال خوبی هم همراه بود. تجربه دوم نمایش هملت به روایت هوراشیو بود. با توجه به پایان داستان هملت شکسپیر که در آن هملت از نزدیکترین دوست خود، هوراشیو می‌خواهد که شهر به شهر برود و داستان هملت را روایت کند تا مردم فکر نکنند اتفاقاتی که برای هملت افتاده به خاطر امیال شخصی و تاج و تخت بوده است؛ این ایده به ذهنم رسید که هوراشیو به همراه نامزدش به ایران می‌رسند و با استفاده از از شیوه های تئاتر ایرانی مثل پرده خوانی و نقالی داستان هملت را روایت می‌کنند و مسلماً به عمد این شیوه پرده خوانی و نقالی تبدیل به کاریکاتوری از شیوه مرسوم آن شد و کار به سمت پارودی می‌رفت. هم در اتللو به روایت یاگو و هم در هملت به روایت هوراشیو پارودی از نمایشنامه شکسپیر و تکنیک تئاتر ایرانی می‌بینیم. هملت به روایت هوراشیو سال ۸۹ در جشنواره تئاتر دانشگاهی و در سال ۹۰ در جشنواره شکسپیر فرانسه اجرا شد که استقبال خیلی خوبی از آن شد که باعث شد برای ادامه این کار تشویق بشیم. کارهای بعدی ریچارد سوم، مکبث، طوفان و بعد شاه لیر به روایت ادموند بود که این ۶ تجربه را از سال ۹۰ تا ۹۶ در جشنواره شکسپیر فرانسه و بونته بونه آلمان اجرا کردیم که نقدها و استقبال خوبی از آنها شد و باعث شد من در آلمان و فرانسه کارگاه های آموزشی در رابطه با تئاتر ایرانی و روایی برگزار کنم.

سال ۹۶ به دعوت از آقای عابدینی تصمیم گرفتیم سه اپیزود از این تجربه ها را در تماشاخانه سنگلج اجرا کنیم. اپیزود سوم که شاه لیر به روایت ادموند بود به دلیل اینکه بازیگران آن درگیر کار تصویر و سریال بودند به اجرا نرسید و ما مجبور شدیم همین دو اپیزود را اجرا کنیم.”

این نمایش روایتگر دو نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر، اتللو و هملت، در دو اپیزود است.

در اپیزود اول شخصیت یاگو با بازی خود اصغر نوری داستان اتللو را روایت می کند و در اپیزود دوم شخصیت هوراشیو با بازی محمدرضا چرختاب روایتگر داستان هملت است.

این نمایش پارودی است از دو نمایشنامه شکسپیر که کمدی های ایرانی نیز با آن ترکیب شده و اثری خوشایند و خنده دار را به تماشاگر عرضه می‌کند.

اصغر نوری در آخر در رابطه با فضای امروز تئاتر تهران و خطاب به مرکز هنرهای نمایشی گفت: “من حس می‌کنم در تئاتر ایران به خصوص تئاتر تهران در حال حاضر اتفاقاتی افتاده است و فضا به گونه ای شده است که ما دیگر تماشاگر تئاتر نداریم. الان تماشاگر تئاتر به دو دسته تقسیم شده است. یک دسته خود بچه های تئاتری و دسته دیگر عده ای از مردم که دوست دارند به تئاتر بروند تا بازیگران شناخته شده را از نزدیک ببینند و به همین دلیل در این آشفته بازار تئاتر تهران نمایش هایی که بازیگرهای سینمایی و تلویزیونی دارند معمولا شلوغ می‌شوند. البته یک سری از هنرمندان هستند که طی سال ها خودشان را ثابت کرده اند و از هنرمندان صاحب نام در تئاتر محسوب می‌شوند و اجراهای ایشان نیز با استقبال خوبی همراه است ولی در این میان کارهایی مثل کار ما که حاصل یک پژوهش است و بازیگرها همه از فارغ التحصیلان این رشته و عوامل پشت صحنه همه از دانشجویان دانشگاه سوره هستند، با اینکه برای تماشاگر عام هم جنبه های سرگرمی دارد  و هم جنبه های پژوهشی و اندیشه گری دارد؛ به دلیل اینکه بازیگر چهره نداریم؛ در این میان گم می شویم و حتی به تماشاگر معرفی نمی شویم.

من حرفی خطاب به مرکز هنرهای نمایشی دارم که باید از اینگونه تئاترها که قرار است اتفاقی در تئاتر باشند و به تئاتر کمک کنند حمایت بیشتری بشود تا بتوانند در این رقابت نابرابر سرپا بایستند. اینجاست که در بعضی از کشورها دولت پا پیش می گذارد و از اینگونه تئاترها حمایت مالی می کند و حتی حمایت های تبلیغاتی مانند بیلبورد و تیزر تبلیغاتی برای آنها انجام می‌دهد.

از طرف دیگر من به علاقه مندان تئاتر توصیه می کنم که در انتخاب های خود کارهای متنوع ببینند زیرا تئاتر تجربه ای متفاوت از سینما و تلویزیون است و بهتر است این تجربه متنوع تر باشد. به سالن های مختلف برویم و کارهای متفاوت ببینیم چون هر کار تجربه و لذت‌های خاص خودش را دارد.”

در این نمایش علاوه بر اصغر نوری و محمدرضا چرختاب، غزاله رشیدی نیز به ایفای نقش می پردازد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه : اصغر نوری، طراح نور : سالار حسینی فر، طراح لباس و اکسسوار : سحر آشتیانی، عکس و فیلم و تیزر : سعید کریمی، طراح گرافیک : سینا سرمدی، طراح پرده نقالی : نورا موسوی نیا، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : آرمین یاری، گروه کارگردانی : فائزه حسینی، محمد نورالدینی و پردیس حسامی، منشی صحنه : تینا جعفری، مدیر روابط عمومی و تبلیغات و رسانه : رومینا داوری، مدیر روابط بین الملل : یاسمن طالبی

سینماخانه / خبرنگار: فرشید حاجیان _ عکاس: غزال نصرتی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار