رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 2 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

طبق اسنادی که به تازگی منتشر شده، ریچارد آتنبرو کارگردان بریتانیایی پیش از ساخت فیلم زندگینامه ای «گاندی» نقش اصلی را برای بازیگران بزرگی از جمله مارلون براندو در نظر گرفته بود. به نقل از ایندیپندنت، با توجه به اسناد کشف شده مارلون براندو ستاره افسانه ای سینما پس از حضور در نقش سرهنگ کورتز […]

طبق اسنادی که به تازگی منتشر شده، ریچارد آتنبرو کارگردان بریتانیایی پیش از ساخت فیلم زندگینامه ای «گاندی» نقش اصلی را برای بازیگران بزرگی از جمله مارلون براندو در نظر گرفته بود.

به نقل از ایندیپندنت، با توجه به اسناد کشف شده مارلون براندو ستاره افسانه ای سینما پس از حضور در نقش سرهنگ کورتز عظیم الجثه، برای نقش اصلی فیلم «گاندی» اثر ریچارد آتنبرو در نظر گرفته شده بود؛ اتفاقی که به نظر اشتباه می رسید و هرگز رخ نداد.

گفته می شود آتنبرو سال های بسیاری را برای ساخت فیلم «گاندی» اختصاص داده بود. این پروژه عظیم که روند ساختش ۲۰ سال به طول انجامید توانست برنده ۸ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای آتنبرو و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بن کینگزلی بازیگر جوان گمنامش شود.

اما اسناد جدید به دست آمده از بایگانی آتنبرو، نشان می دهد که چگونه نزدیک بود این فیلم با انتخاب بازیگر اشتباه با شکست مواجه شود.

ظاهرا پیش از انتخاب بن کینگزلی از سوی آتنبرو، پیشنهاد نقش اصلی فیلم به بازیگران سفیدپوست و بزرگ سینما از الک گینس تا مارلون براندو، از آلبرت فینی تا آل پاچینو داده شده بود.

این اسناد که در دانشگاه  ساسکس نگهداری می شدند چهار سال پس از مرگ ریچارد آتنبرو منتشر شد. بیشتر تمرکز این اسناد بر مخمصه ای بوده که آتنبرو برای انتخاب نقش اصلی فیلم در آن گرفتار شده بود. او همچنین درگیری بسیاری سر انتخاب نقش اول فیلم با جان بریلی فیلمنامه نویس اثر داشت.

اولین کسی که پیشنهاد ایفای نقش گاندی به وی شد الک گینس بازیگر بزرگ انگلیسی برنده جایزه اسکار  بود.

طبق این اسناد آتنبرو در سال ۱۹۶۳ طی نامه ای از الک گینس می خواهد که نقش ماهاتما گاندی رهبر جنبش استقلال طلب هندوستان را ایفا کند اما این بازیگر در پاسخ خود را خیلی بزرگ و چاق می داند و می گوید که چشمانش آبی است و بیشتر به پیتر سلرز شبیه است تا گاندی و بدین ترتیب نقش را رد می کند.

آلبرت فینی یکی دیگر از بازیگرانی است که با لحنی گستاخانه پیشهاد آتنبرو را رد کرد. مارلون براندو دیگر ستاره سینما بود که پس از ایفای نقش سرهنگ کورتز در فیلم «اینک آخرالزمان» در حالی که حدود ۹۵ کیلوگرم وزن داشت برای نقش ماهاتما گاندی رهبر سیاسی مردم هند که طی دوران مبارزاتش ۱۷ بار اعتصاب غذا کرد و وزنی حدود ۵۰ کیلوگرم داشت در نظر گرفته شده بود.

داستین هافمن، آل پاچینو و پیتر فالک دیگر ستاره های در نظر گرفته شده برای این نقش بودند.

در سال ۱۹۸۰ در حالی که مراحل فیلمبرداری فیلم نزدیک به آغاز شدن بود جان بریلی فیلمنامه نویس کار، جان هرت را به آتنبرو پیشنهاد کرد و از این کارگردان خواست برای مشکل رنگ پوست، نور بیشتری به دیگر بازیگران هندی فیلم بتاباند. با این حال هرت نیز نقش آفرینی اش در این فیلم را غیرممکن دانست و نقش را نپذیرفت.

سرانجام ناجی آتنبرو کنار دستش در انگلستان پیدا شد. او بن کینگزلی گمنام را در نمایشنامه «بعل» نوشته برتولت برشت در تئاتر دانمار وارهاوس دید و از او خواست که در روز ۲۵ ژولای ۱۹۸۰ برای انجام تست به استودیوی شپرتون بیاید و بالاخره این نقش را به وی واگذار کرد.

بن کینگزلی که برای این نقش اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد درباره این نقش آفرینی گفت به نظرم فرشته ها مرا در این فیلم راهنمایی می کردند.

نام واقعی بن کینگزلی، کریشنا پاندیت بانجی است. او امروزه در کنار جایزه اسکار عنوان شوالیه را نیز داراست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار