رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای رسانه‌ای نو / اخلاق، سبک زندگی و خانواده مهم‌ترین رویکرد جشنواره «فیلم ۱۰۰» حوزه هنری به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» همزمان با انتشار فراخوان این رویداد سینمایی گفت: جشنواره «فیلم ۱۰۰» امسال با تغییرات کیفی و موضوعی و با […]

فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای رسانه‌ای نو / اخلاق، سبک زندگی و خانواده مهم‌ترین رویکرد جشنواره «فیلم ۱۰۰» حوزه هنری

به گزارش سینماخانه و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، علی قربانی دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» همزمان با انتشار فراخوان این رویداد سینمایی گفت: جشنواره «فیلم ۱۰۰» امسال با تغییرات کیفی و موضوعی و با رویکرد اخلاق و سبک زندگی طراحی شده و امیدواریم با بهره گیری از تجربه دوره‌های گذشته حرکت مناسب، موثر و متفاوتی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه تولیدات کوتاه و فیلم‌های ثانیه‌ای در جامعه امروز خاطر نشان ساخت: داشتن پیام و این مسئله که فیلم​ساز تا چه میزانی می​تواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصه​ های اصلی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه​ ای است و چه بهتر که این پیام بر پایۀ نگاهی اخلاق‌مدارانه عنوان شود؛ مسئله‌ای که نیاز امروز جامعۀ بشری است.

دبیر جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» با بیان اینکه جشنواره در دوره دوازدهم در قالب بخش‌های مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای ایران شامل: بخش اصلی، بخش مسیر تجربه (مسابقه فیلم‌های مستند، داستانی و پویانمایی)، مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای جهان در زمینه فیلم های داستانی، مستند و پویانمایی برگزار می‌شود عنوان کرد: همزمان با سال حمایت از تولید ملی و حمایت از کالای ایران بخش ویژه جشنواره در این دوره به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی اضافه کرد: حمایت از تولید ایرانی (ایران ساخت)، حمایت از تولید کالا و خدمت دانش‌بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی، واردات بی‌رویه و غیرقانونی (قاچاق کالا)، معرفی کسب‌و‌کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها، تولید ثروت از علم و فنّاوری و معرفی اقتصاد دانش‌بنیان از جمله موضوعاتی است که در این بخش ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

قربانی، اخلاق و سبک زندگی، ترویج مفاهیم اخلاقی همچون قانون‌مداری، گذشت، سعۀ صدر، ایثار، ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانوادۀ الگوی ایرانی اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی و نگاه دوباره به زندگی و زدودن غبار روزمرگی از موضوعات این دوره جشنواره عنوان کرد و یادآور شد: تلاشمان بر این بود تا سراغ موضوعات و مفاهیمی برویم که در جامعه معاصر کاربردی و اثرگذار باشد.

به گفته وی؛ ساخت فیلم​ هایی با زمان حداکثر ۱۰۰ ثانیه در کوتاه​ ترین زمان ممکن و با کلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلم​ساز می‌باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند بر مخاطب تأثیر بگذارد. چرا که بر این بارویم فیلم ۱۰۰ یک فیلم کامل است؛ با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه بر دو عنصر ایجاز و خلاقیت، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند.

دبیر جشنواره «فیلم ۱۰۰» تصریح کرد: فیلم ۱۰۰ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تأثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می‌تواند ثانیه‌هایی مخاطب بی‌وقت و کم‌حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی‌شناسانه هم به او هدیه کند.

وی با بیان اینکه جشنواره «فیلم ۱۰۰» با برنامه‌ریزی منسجم و بلندمدت در حال انجام است یادآور شد: خوشبختانه از زمان انتشار فراخوان تا آخرین مهلت دریافت آثار یک بازه زمانی مناسب را پیش بینی کردیم که این تدبیر می تواند کمک کند تا علاقمندان و متقاضیان به شرکت در جشنواره با صبر و حوصله نسبت به تولید اثر یا اثارشان اقدام نمایند. علاقمندان به شرکت در جشنواره تا دی ماه فرصت دارند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.

دبیر جشنواره بین المللی «فیلم ۱۰۰» این گونه آثار را برای شرایط امروز جامعه مفیدتر و موثرتر خواند و عنوان کرد: شتاب زندگی در جامعه امروز بالاست. در عصر پرشتاب امروز که اوقات فراغت معنای واقعی اش را از دست داده و چرخه پرسرعت روند فعالیت و رومزگی اجازه تمرکز و فراغت را نمی‌دهد ضریب وقت‌های خالی و حوصله مردم هم به شدت پایین است. شاید از دلایل دوری بخش‌هایی از مردم با سینِما همین باشد. در این شرایط بدون شک، بسته‌های فرهنگی و تفریحی سهل الوصول و فیلم‌های کوتاه و ثانیه‌ای حرف اول را می‌زنند. بویژه اینکه با رشد تکنولوژی الکترونیک و توسعه فضاهای مجازی و گسترش روزافزون دامنه شبکه‌های اجتماعی زندگی پیوندی ناگسستنی با این فضاها دارد؛ پس بهترین، موثرترین و آگاهی‌بخش‌ترین محصول عرضه فیلم‌های کوتاه در این ظرفیت‌هاست.

وبه اعتقاد وی، فیلم کوتاه نیاز جامعه امروز است. سینمای کوتاه سینمایی خلاق تر، جسورتر، کنجکاوتر است. رشد صنعت، تکنولوژی و فضاهای مجازی این مکانیسم را ایجاد کرده تا از این فرایند کاربردی تر استفاده کنیم. این استفاده هم در حیطه فرهنگ‌سازی و تعالی فرهنگی جامعه می‌تواند باشد و هم در گستره مقاصد تبلیغی، آموزشی و کاربردی.

شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره بین‌المللی «فیلم ۱۰۰» به همت حوزه هنری اسفندماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار