رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 28 March

هنجارهای شکننده اصغر فرهادی فیلمساز برجسته ای است. فیلم های او درمقایسه با آثار دیگر فیلمسازان ایرانی چه از لحاظ ساختار روایی و چه میزانسن جزو بهترین ها است. استفاده مناسب و معقولش از فرم و تکنیک، به طوری که تماشاگر متوجه استفاده فیلمساز از آنها نشود و به راحتی با محتوی اثر ارتباط برقرار […]

هنجارهای شکننده

اصغر فرهادی فیلمساز برجسته ای است. فیلم های او درمقایسه با آثار دیگر فیلمسازان ایرانی چه از لحاظ ساختار روایی و چه میزانسن جزو بهترین ها است. استفاده مناسب و معقولش از فرم و تکنیک، به طوری که تماشاگر متوجه استفاده فیلمساز از آنها نشود و به راحتی با محتوی اثر ارتباط برقرار کند، نشانه پختگی او است. او مثل همه فیلمسازان برجسته از قاعده تناسب فرم و محتوی بهره می برد و به همین جهت آثارش به دل تماشاگر می نشیند و روشنفکرانه به نظر نمی رسد.

۱.شخصیت های فیلم های فرهادی انسان های معمولی اند که ذات ثابت و غیر قابل تغییری ندارند؛ بلکه تا حدود زیادی محصول شرایط محیطی خود هستند و تحت تاثیر شرایط دست به رفتارهای نابهنجار می زنند. مثلاً در شهرزیبا ، اکبر که در حاشیه تهران زندگی می کند؛ تحت تاثیر محیط، هنجارهای خشونت طلبانه را درونی کرده و در سن شانزده سالگی دختری را که دوستش داشته و می خواسته با کس دیگری ازدواج کند کشته است. در چهارشنبه سوری قهرمان مرد داستان با وجود متاهل بودن با زن تنها و مطلقه همسایه رابطه دارد. در رقص در غبار نظر که بدهکار است از دست پلیس که برای جلب او آمده، فرار می کند. در جدایی نادر از سیمین با این که نادر شنیده است راضیه حامله بوده برای فرار از زندانی شدن جلوی قاضی مدعی می شود که از حاملگی راضیه خبر نداشته است و بالاخره در فروشنده پیرمرد متاهل و بازیگر نمایش با زنی روسپی رابطه دارند و پیرمرد حتی از وارد شدن در منزل مسکونی و حمام خانه هم پروا نمی کند. قهرمانان فیلم های فرهادی هیچ کدام موجودات کامل و بی نقصی نیستند.

۲. شخصیت های فیلم های فرهادی مخالف ارزش های اخلاقی نیستند اما در شرایط دشواری که زندگی پیش رویشان می گذارد برای حفظ وضعیت مطلوب برای خود و عزیزانشان دست به انتخاب میان ارزش ها می زنند. برخی را که به بقا و حفظ شرایط مطلوب تر زندگی کمک می کند رعایت می کنند و آنها را که رعایتشان برایشان مشکل می آفریند موقتاً کنار می گذارند. در جدایی نادر از سیمین نیز نادر برای فرار از زندانی شدن در شرایط بحرانی زندگی خانوادگی اش به دروغ به قاضی می گوید که نمی دانسته راضیه حامله است. در حالیکه نادر فردی است کاملاً اخلاقی که الگوی رفتاری برای دخترش محسوب می شود.

۳. شخصیت های فیلم های فرهادی مثل همه انسان های معمولی گاه در شرایط سخت هنجارهای متوسط رایج را رد می کنند و هنجارهای ابتکاری می آفرینند که مثل هنجارهای متوسط معمول در جامعه در راستای تحقق ارزش های رایج هستند. مثلاً در فروشنده وقتی همسر عماد با مراجعه به پلیس مخالفت می کند؛ عماد تصمیم می گیرد بدون توجه به قانون خودش به مجازات پیرمرد حرمت شکن و اجرای عدالت بپردازد. اما عدالت او عدالت انتقام جویانه ای است که به وضعیت فاجعه باری می انجامد.

در هرحال فرهادی فیلمسازی است که می کوشد براساس زندگی واقعی امروز ما فیلم های جذاب بسازد و موفقیت آثار او در گرو استعداد سینمایی قابل توجه و نگاه اجتماعی هوشمندانه اش است.

سینماخانه / حمید عبدالحسینی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار