رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الجمعة ۱۹ رمضان ۱۴۴۵
  • 2024 Friday 29 March
  • یکشنبه 30 شهریور 1399 - 15:50
  • کد خبر : 53118
  • تئاتر
  • چاپ خبر : نمایش “دوستان” از یک مسئله اجتماعی، آزادی عمل و جبر سخن می گوید

نمایش “دوستان” نوشته کوبو آبه با ترجمه فردین توسلیان و دراماتورژی، کارگردانی و طراحی نادر نادرپور به عنوان نخستین نمایش تماشاخانه اهورا به روی صحنه رفت و اجرای خود را از روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ساعت ۲۱ آغاز کرده است بازیگرانی که در این نمایش نقش آفرینی می کنند به ترتیب ورود رامتین سلیمانی، مهشید […]

نمایش “دوستان” نوشته کوبو آبه با ترجمه فردین توسلیان و دراماتورژی، کارگردانی و طراحی نادر نادرپور به عنوان نخستین نمایش تماشاخانه اهورا به روی صحنه رفت و اجرای خود را از روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ساعت ۲۱ آغاز کرده است بازیگرانی که در این نمایش نقش آفرینی می کنند به ترتیب ورود رامتین سلیمانی، مهشید دلاوری، شیما خوش اقبال، حسین کرمی، مروارید کفایی، نفیسه ترحمجو، مهسان فرخی، سید پارسا جعفری، پوریا رحمانی، ماهان خاتمی، شهاب کلانتری، فرهانه کلانتری و نوتاش نیکنژاد می باشند و دیگر عوامل این نمایش از جمله : تهیه‌کننده: شرکت تبلیغاتی نوآوران قرن کیارس، مجری طرح: آموزشگاه هنرهای نمایشی صحنه، موسیقی زنده: Mad Band،  آهنگساز و نوازنده پیانو :پارسا مصلحی‌فرد، گیتار الکتریک : وحید مصلحی فرد، ویولنسل : مهنوش علی نژاد، دستیار کارگردان : زهرا بنی‌عامری، طراح لباس : الهام میرباقری، مشاور رسانه و عکاس : پیام احمدی کاشانی، گرافیست : ثمین سجاده چی، ساخت تیزر : کیان راد و محمد مسلمی، روابط عمومی : فرشته سهی و گریم : مهسا حسنلو می باشند.

نادر نادرپور در مصاحبه اختصاصی با روزنامه سایه در خصوص موضوع نمایش “دوستان” گفت: اصولاً بهتر است تا مخاطب درباره محتوا و مضمون یک اثر نظر دهد تا اینکه من به ذهن و فکر او سمت و سو دهم چراکه معتقدم اگر به نمایشی برچسب بزنم برای ذهن تماشاگر فضاسازی کرده‌ام. اما به صورت کلی نمایش “دوستان” درباره یک مسئله اجتماعی، آزادی عمل و جبر است و نقدی بر محتوای کمونیست دارد. کوبه آبه در این اثر در نظر دارد کمونیست را مورد نقد قرار دهد و از آن صحبت کند و بگوید چرا کمونیست به مشکل برخورد و موفق نبود اما خلاصه داستان به این شکل است که خانواده‌ای هشت نفره بدون دعوت و شناخت قبلی وارد خانه مردی به نام هاما می‌شوند و نظم زندگی او را به هم می‌زنند. هاما در برابر آنها دچار استیصال می‌شود و برای بیرون راندن آنها تلاش زیادی می‌کند و اتفاق هایی که در این میان اتفاق می افتد….

وی درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به قلم کوبو آبه نویسنده ژاپنی گفت: کوبه آبه نمایشنامه‌نویس بزرگی است که آثار او در ایران کمتر کار شده است و من همواره علاقمند بودم یکی از آثار او را به صحنه آورم تا بر آن شدم نمایشنامه “دوستان” که از آثار برجسته این نویسنده است را اجرا کنم.

نادر پور اضافه کرد : نمایشنامه “دوستان” که یک نقد اجتماعی است، محتوای بسیار جذابی دارد و بر موارد خاصی انگشت می‌گذارد و مضمون و محتوای این اثر بسیار به دغدغه‌های اجتماعی من نزدیک است.

وی درباره فضای اجرایی افزود:نمایش “دوستان” فضایی ابزورد دارد. من همواره علاقمند به شیوه اجرایی رئالیسم هستم و در این نمایش نیز بازی‌ها و همه اتفاقات کاملاً واقع‌گرایانه است و مخاطب شاهد نمایشی باورپذیر است.

نادر نادرپور در خصوص تصمیم خود مبنی بر بازگشایی تماشاخانه اهورا خاطر نشان کرد و افزود: پیشتر فضای این مجموعه قبلا”  اداری بوده است. سال گذشته مذاکراتی با من درخصوص کاربری این فضا انجام شد و علاقمند بودم تا آن را تبدیل به تماشاخانه کنم و بر این اساس قرارداد بلندمدت شراکتی منعقد شد و چهار  طبقه این فضا با هزینه شخصی من تبدیل به تماشاخانه شد چراکه دوست داشتم تا فضای جدیدی به اصحاب تئاتر کشور به منظور اجراهای حرفه‌ای و دانشجویی اضافه کنم که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم.

وی بر این اعتقاد است که حمایت دولتی از آثار هنری باعث رونق هنر و به خصوص هنر تئاتر که بسیار مهجور است، خواهد شد.

این مدرس تئاتر همچنین افزود: البته این جریان دارای دو بعد مادی و معنوی است. به لحاظ مادی تمام آنچه را که سال گذشته هزینه کردم از دست دادم و باختم که برگشت آن امکان‌پذیر نیست و از نظر اقتصادی به شدت در مضیقه هستم و تحت فشار قرار گرفته‌ام و اکنون دلخوش به ابعاد معنوی و هنری این تماشاخانه هستم.

نادرپور مدیر تماشاخانه اهورا در خصوص این تماشاخانه گفت و افزود: این تماشاخانه داری دو سالن نمایشی است که یکی قاب عکسی و ظرفیت ۳۵۰ نفر تماشاگر را دارد و دیگری بلک باکس با گنجایش ۱۱۲ صندلی است و ما پذیرای هنرمندان متقاضی هستیم.

در انتها مدیر تماشاخانه اهورا افزود: امیدوارم بتوانیم با حمایت هنرمندان به حیات خود ادامه دهیم. مشخص نیست تا چه زمانی با ویروس کرونا درگیر باشیم و از این رو حمایت و تشویق هنرمندان از آثار نمایشی روی صحنه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بسیاری از اهالی تئاتر تنها از طریق این هنر ارتزاق می‌کنند و اکنون تئاتر در شرایط نامناسبی قرار دارد و در صورتی‌که از آن حمایت نشود، پژمرده خواهد و از بین می‌رود. امیدوارم کارگردان‌های سینما و تلویزیون به تماشای نمایش‌هایی چون “دوستان” و دیگر آثاری از این دست که با حضور جوان‌ها اجرا می‌شود، بنشینند. “دوستان” با حضور هنرجویانِ من شکل گرفته و برایم حائز اهمیت است تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های این جوان‌های مستعد را معرفی کنم.

نادر نادرپور در سال ۱۳۵۹ در اصفهان چشم به دنیا گشود و از کودکی علاقه بسیار زیادی به بازیگری داشت و پس از مهاجرت به تهران با تلاش های بسیار و گذراندن دوره کارشناسی کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد ،توانست نقش های زیادی را بر عهده بگیرد و کارگردانی بسیاری از نمایش را انجام دهد و در عرصه تئاتر بدرخشد. وی بعنوان بازیگر نقش اصلی مرد را در فیلم دم سرو به کارگردانی عباس رزیجی  نقش آفرینی کرد و اکنون بعنوان مدرس تئاتر،کارگردان و مدیر تماشاخانه اهورا می باشد.

وی نمایش هایی همچون موارد زیر را در کارنامه هنری خود دارد :

  • بازیگر نمایش ”باغ آرزوها“ به کارگردانی ”امیر لطفی“، سالن الغدیر اصفهان، ۱۳۷۶
  • بازی نمایش پانتومیم ”سیب“ به کارگردانی ”امیر لطفی“، تماشاخانه مهر، ۱۳۷۸
  • بازیگر نمایش پانتومیم ”مجسمه“ به کارگردانی ”روح‌الله نادرپور“، تماشاخانه مهر، ۱۳۷۹
  • اجرای نور در نمایش”فالگوش“ به کارگردانی ”منیژه محامدی“، تالار سنگلج، ۱۳۸۲
  • بازیگر نمایش ”چشم‌اندازی از پل“ به کارگردانی ”منیژه محامدی“، سالن اصلی، ۱۳۸۳
  • بازیگر نمایش “سیب” به کارگردانی “امیر لطفی”؛ اصفهان، تالار هلال احمر؛ ۱۳۷۷
  • بازیگر نمایش “باغ آرزوها” به کارگردانی “امیر لطفی”؛ اصفهان، تالار هلال احمر؛ ۱۳۷۹
  • نویسندگی و کارگردانی “پانتومیم مجسمه”؛ تهران، تالار مهر؛ ۱۳۸۰
  • بازیگر نمایش “چشم اندازی از پل” به کارگردانی “منیژه محامدی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۴
  • بازی نمایش “کوری” به کارگردانی “منیژه محامدی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۸۵
  • کارگردانی نمایش “آیا می‌شناسید راه شیری را؟”؛ تهران، خانه کوچک هنر و معماری؛ ۱۳۸۵
  • بازگر نمایش “تبرئه شده” به کارگردانی “منیژه محامدی”؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۸۷
  • بازیگر نمایش “اتوپیا” به کارگردانی ” آرش سنجابی” ؛ تهران ، مجموعه تئاتر دیوار چهارم ؛۱۳۹۸
  • بازیگر نمایش “بولدوزر” به کارگردانی ” آرش سنجابی” ؛ تهران ، مجموعه تئاتر دیوار چهارم ؛۱۳۹۸
  • کارگردان و بازیگر نمایش “حکم مرگ به سبک ارمنی ها ” تهران ، مجموعه تئاتر دیوار چهارم ؛۱۳۹۸
  • بازیگر نمایش “مرگ فیدل” به کارگردانی ” آرش سنجابی” ؛ تهران ، مجموعه تئاتر دیوار چهارم ؛۱۳۹۸
  • کارگردان نمایش ” دوستان” ؛ تهران ، تماشاخانه اهورا ؛۱۳۹۹

این نمایش از تاریخ۱۹ شهریور لغایت ۳۰ مهرماه سال جاری در تماشاخانه اهورا به روی صحنه می رود.

سینماخانه / خبرنگار و عکاس : پیام احمدی کاشانی

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار