رفتن به بالا

اخبار سینما، تئاتر و تلویزیون

تعداد اخبار امروز : 14 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • الخميس ۹ شوال ۱۴۴۵
  • 2024 Thursday 18 April

به بهانه پخش سریال «خانه امن» سحر قناعتی از خبرگزاری صداوسیما با معظمی‌کارگردان این سریال گفت و گو کرده است. به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، این روز‌ها و شب‌ ها شبکه یک سیما به نوعی جعبه سیاه تروریسم را برای میلیون‌ها مخاطب داخل و […]

به بهانه پخش سریال «خانه امن» سحر قناعتی از خبرگزاری صداوسیما با معظمی‌کارگردان این سریال گفت و گو کرده است.

به گزارش سینماخانه به نقل از روابط عمومی رسانه ملی و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، این روز‌ها و شب‌ ها شبکه یک سیما به نوعی جعبه سیاه تروریسم را برای میلیون‌ها مخاطب داخل و خارج از کشور باز کرده است.

در قالب اثری هنرمندانه و هوشمندانه؛ «خانه امن» قصه قهرمانانی را روایت می‌کند که رد پای ایثار و جان فشانی‌هایشان در لحظه لحظه‌های زندگیمان بوده است و برایمان امنیت و آرامش به ارمغان آورده است، اما شاید هیچگاه حتی نامشان را ندانیم.
سربازان وطن که نام و آوازه شان در گوش جهان پیچیده در قاب جادویی هم می‌درخشند. روایت قصه ایثارشان برای مخاطب جذاب است؛ استقبال و میزان رضایت بالای مخاطبان رسانه ملی از «خانه امن» گواه این مسئله است.
 آقای احمد معظمی‌که با «شاید برای شما اتفاق بیافتد» شروع خوبی در زمینه سریال سازی داشت و با «سارق روح» و «ترور خاموش» نشان داد در گونه سیاسی امنیتی حرف برای گفتن دارد در خانه امن به نوعی بلوغ کاری رسیده است.
به بهانه پخش مجموعه خانه امن در این شب‌ها از شبکه اول سیما، با آقای کارگردان این مجموعه گفتگو کردیم:
*شما در خانه امن به نوعی جعبه سیاه تروریسم را با زبان هنر باز کرده اید. این اتفاق با چه هدفی شکل گرفت؟
در ابتدا از تمام افرادی که سریال را دیدند چه پسندیدند و چه خوششان نیامد تشکر می‌کنم. خانه امن در واقع واکاوی تروریسم علیه ملت ایران است. تروریسم از کشور‌ها و با ایدئولوژی‌های مختلف علیه ملت ایران. در خانه امن سر منشا را سر پل قرار دادیم و به وسیله کامران به سرپل رسیدیم. خانه امن در واقع اجماع نامبارک تروریسم دولتی را علیه ملت ایران به تصویر می‌کشد.

* به نظر می‌رسد این سریال از دل تحقیقی عمیق بیرون آمده درباره آن قدری توضیح می‌دهید؟

سریال‌های قبلی از جمله سارق روح، را با همین تیم فعلی کار کردیم البته نویسنده ما اقای هومان فاضل بود. پس از آن سریال ترور خاموش با موضوع مافیای مواد مخدر را کار کردیم. کلیت خانه امن مستند است، اما در جزئیات کاملا مستند گونه به روایت ماجرا نپرداخته ایم. در خانه امن سعی کردیم دینمان به شهدای گمنام و به طور ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی ادا کنیم. عوامل خانه امن صادقانه و عاشقانه کارکردند تا این سریال به بهترین شکل ممکن در اید.
* یکی از نقاط قوت خانه امن به دور از شعار و شعارزدگی بودن فیلمنامه است. برای این که کار به این شکل در اید چه کردید؟
تلاش زیادی کردیم تا در فیلمنامه اتفاق گل درشتی نداشته باشیم. در اتاق فکر تلاش خود را کردیم تا متن خوبی داشته باشیم و پس از چکش کاری‌های فراوان به یک متن واحد و نگاه مشترک رسیدیم. بازیگران کار هم به ما کمک زیادی کردند. در سکانس‌هایی بازیگران دیالوگ را به اصطلاح شکلات پیچ می‌کردند تا به دل مخاطب بنشیند.
 *بزرگ‌ترین چالشی که برای خانه امن پیش روی شما بود چه بود؟
اصولا کار‌هایی مثل خانه امن زحمت زیادی دارد و سخت است. خانه امن پر از مکان تصویربرداری و بازیگر بود. در عین حال تلاش زیادی کردیم تا فیلمنامه نو و حاوی پیام باشد و دچار کلیشه‌های رایج نشویم. البته الان کار ما بسیار سخت شده و در کار‌های بعد باید نواقصی که در خانه امن داشتیم را بر طرف کنیم.
 
* با توجه به صحبت‌هایی که درباره اجرای برخی از سکانس‌ها هست به لحاظ فنی چه نمره‌ای به خود می‌دهید؟
خانه امن یک سریال ۴۰ -۵۰ قسمتی سخت بود. ممکن است در اجرای مشکلاتی داشتیم که نمی‌شود بازگو کرد. در همه ابعاد سریال از اهنگسازی تا صدا گذاری تدوین و جلوه‌های ویژه تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بهترین اثر را به مخاطب ارائه دهیم.
*باتوجه به اینکه به عنوان کارگردان به اسناد زیادی درباره تروریسم و مجاهدت‌های قهرمانان ایران زمین دسترسی داشتید با مطالعه چه فرازی احساس غرور یا حیرت کردید؟
رفتن در دل رزیم صهیونیستی و به هلاکت رساندن ان‌ها به من احساس غرور و افتخار داد. به نوعی حالم بسیار خوب شد.
*سکانسی بود که آن را شاه سکانس کار بدانید؟
به نظرم خانه امن از معدود سریال‌هایی است که در هر قسمت ۹۰۰ تا ۹۵۰ کات و پلان به جا و به موقع دارد. همه برداشت‌ها طراحی شده بود و برداشت اضافه نداشتیم. سکانسی در ادامه سریال با بازی اقایان پگاه نوروزی داریم که بسیار دوستش دارم. به نظرم این سکانس به لحاظ بازی نور پردازی و فیلمبرداری و صحنه جزو ماندگار‌ها است.
*یکی از نقاط قوت خانه امن بازی‌های خوب و یکدست بود. به نظر می‌رسد بازیگران همراهی داشتید؟
بله. ما هنگام انتخاب بازیگر به این فکر می‌کردیم که بازیگران ما یک سال و نیم در کنارمان باشند. از بازیگرانی کاربلد بی حاشیه و پر انرژی در سریالمان استفاده کردیم که به معنای واقعی همراه بودند. در کنار بازیگران چهره ۷ یا ۸ چهره جدید هم به دنیای سینما و تلویزیون معرفی کردیم که هر کدام می‌توانند از پس نقش اول یک کار بر بیایند و در اینده زیاد از ان‌ها خواهیم شنید.
اصولا یکی از اهداف تیم ما معرفی چهره‌های جوان به دنیای بازیگری است و امیدوارم این اتفاق در طرح‌های دیگر هم بیافتد.
*تعریف و تعبیر شما از «خانه امن» چیست؟
«خانه امن» همیشه امن است؛ با وجود سربازان گمنام.
* کلام آخر؟
از همه مردم عزیز خواهش می‌کنم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا زود‌تر به شرایط عادی برگردیم.
مجموعه «خانه امن» روایتی از یک پرونده جاسوسی- امنیتی است که لایه‌هایی از عملیات پیچیده مقابله با گروهک تروریستی داعش را روایت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظرات



آخین اخبار